Lupus Maximus
Tekniker
Noir beskriver vissa detaljer om Sandukar i detalj, medan andra delar nämns väldigt översiktligt. Jag ser egentligen Noir som 4-5 potentiellt olika settings, som delar kulisser/utseende.
Ett av dessa alternativ är där staden inte är så "fysisk", utan kan ändras (som i t.ex. Dark City eller om Sandukar är en aspekt av världen i Kult). Men då det är en mer "solid" stad vill jag själv ha lite mer kött på benen.
Här är den version av Sandukar jag planerar att använda så fort det blir något spelande av, vilket är en mer "definierad" stad:
Stadsdelar och befolkningstäthet:
Några stadsdelar i Stockholm som referens i avseende yta och befolkningstäthet
Innerstaden har låg befolkningstäthet, trots sina många skyskrapor; på grund av att det i huvudsak består av kontor, butiker, hotell, små övernattningslägenheter, samt stora paradvåningar för rika som är skrivna på annan ort.
Heden var ursprungligen mark avsedd att kunna odla på, för att göra staden mindre känslig mot en belägring. Den består nu har öppna landskap, skogsdungar, små sjöar, pitoreska byar och vräkiga herrgårdar; allt lika naturligt som Central Park i New York (dvs inte alls).
Den vanligaste hushöjden i Sandukar är 4-6 våningar, och utseendena varierar. Vissa stadsdelar har hållit hårt på "stadsplanering" där utseendet på en byggnad måste passa in i en övergripande idé om kvarteret. Medan i andra stadsdelar är det den som äger marken bestämmer vad som kan upprättas och en enda gata kan ha väldigt olika byggnader.
Olika kvarter/områden delas in i olika skatte/avgiftsklasser enligt Colombiansk modell, som går från 1-6. Högre siffra innebär högre avgift, men också bättre service och tillförlitligare infrastruktur; och därmed också högre status. I imperiet finns också kåkstäder, som kan vara murade hus med framdragen el, eller simpla skjul. En större sådan finns utanför Sandukar, där vissa myndigheter har representation där, medan andra skickar dit bulldozrar. Många av invånarna jobbar som daglönare i Sandukar eller i hamnen, eller letar säljbara (eller om de är desperata nog, ätbara) saker på stadens soptipp.
Hur ser era versioner av Sandukar ut? Vad har ni fastslagit i förväg eller under spel? Hur tänker ni er staden?
Ett av dessa alternativ är där staden inte är så "fysisk", utan kan ändras (som i t.ex. Dark City eller om Sandukar är en aspekt av världen i Kult). Men då det är en mer "solid" stad vill jag själv ha lite mer kött på benen.
Här är den version av Sandukar jag planerar att använda så fort det blir något spelande av, vilket är en mer "definierad" stad:
Stadsdelar och befolkningstäthet:
Innerstaden, diameter på 2,2km. Sandukar 33,54 kilometer i diameter.
Maskinstäderna (Grön) 236,92km2
-- Sotstäderna 49*0,6km2 ~100,000inv/km2 3,000,000 invånare
Heden (Brun) 84,3km2 ~250inv/km2 20,000 invånare
Ikonen (Mörkblå) 79,97km2 ~25,000inv/km2 2,000,000 invånare
-- Ikonkvarteren, 340,000 invånare
-- -- Argais taxi
-- -- Bordellen Nattfågeln
-- -- Gyllene salongen
-- -- Konstantin-salen
-- -- Korolev-Stationen
-- -- Kugghjulet
-- -- Klaus bar
-- -- Septemberstaden, 3,000 invånare
-- Arbetarkvarteren, 600,000 invånare
-- -- Werner & Quildos fabriker
-- -- Nedomstad, 80,000 invånare
-- -- Keiters klinik
-- Kejsarkvarteren, 300,000 invånare
-- -- Första Imperiabanken
-- -- Rulov-ligan
-- -- Sista vilan
-- -- Stjärnmakaren
-- Celenkkvarteren, 170,000 invånare
-- -- Jostins Kafé
-- -- Gideons pantbank
-- -- Grytan
-- Gammelkvarteren, 350,000 invånare
-- -- Millovys Advokatbyrå
-- -- Syster Hildas Härbärge
-- -- Berekia-skogen
-- -- Aramis Kontaktförmedling
-- -- Panetorget
-- -- -- Syrovska katedralen
-- -- -- Västerparken
-- -- Reerdons Hotel
-- Gränslandet, 240,000 invånare
-- -- Hangarerna
-- -- Smuggeltransporterna
-- -- Visslaren
Fallna staden (Brun) 79,69km2 ~2,000inv/km2 140,000 invånare
-- Vattengraven, 8,000 invåanre
-- Syndens Näste, 6,000 invånare
-- Basaren, 30,000 invånare
-- Ruinerna, 16,000 invånare
-- Malgrav, 25,000 invånare
-- -- Hraghiska enklaven, 15,000 invånare
-- Fristaden, 4,000 invånare
-- Pestgården, 3,000 invånare
Triangeln (Ljusblå) 76,63km2 ~30,000inv/km2 2,280,000 invånare
Ytterstaden (Ljusröd) 66,43km2 ~25,000inv/km2 1,660,000 invånare
Eisendorf (järnbyn) (Orange) 50,81km2 ~35,000inv/km2 1,780,000 invånare
Spiran (Turkos) 47,07km2 ~30,000inv/km2 1,400,000 invånare
Krovgory (blodsbergen) (Blå) 43,91km2 ~35,000inv/km2 1,520,000 invånare
Sigillet (Ljusgrön) 30,618km2 ~20,000inv/km2 600,000 invånare
Luxus (lyx) (Gul) 28,24km2 ~5,000inv/km2 140,000 invånare
-- XYZ
-- -- Marmorhallarna
Dolinaroz (ros dalgången) (Lila) 20,49km2 ~30,000inv/km2 600,000 invånare
Innerstaden (Röd) 3,17km2 ~7,000inv/km2 20,000 invånare
Invånarantal: ~15,160,000
Maskinstäderna (Grön) 236,92km2
-- Sotstäderna 49*0,6km2 ~100,000inv/km2 3,000,000 invånare
Heden (Brun) 84,3km2 ~250inv/km2 20,000 invånare
Ikonen (Mörkblå) 79,97km2 ~25,000inv/km2 2,000,000 invånare
-- Ikonkvarteren, 340,000 invånare
-- -- Argais taxi
-- -- Bordellen Nattfågeln
-- -- Gyllene salongen
-- -- Konstantin-salen
-- -- Korolev-Stationen
-- -- Kugghjulet
-- -- Klaus bar
-- -- Septemberstaden, 3,000 invånare
-- Arbetarkvarteren, 600,000 invånare
-- -- Werner & Quildos fabriker
-- -- Nedomstad, 80,000 invånare
-- -- Keiters klinik
-- Kejsarkvarteren, 300,000 invånare
-- -- Första Imperiabanken
-- -- Rulov-ligan
-- -- Sista vilan
-- -- Stjärnmakaren
-- Celenkkvarteren, 170,000 invånare
-- -- Jostins Kafé
-- -- Gideons pantbank
-- -- Grytan
-- Gammelkvarteren, 350,000 invånare
-- -- Millovys Advokatbyrå
-- -- Syster Hildas Härbärge
-- -- Berekia-skogen
-- -- Aramis Kontaktförmedling
-- -- Panetorget
-- -- -- Syrovska katedralen
-- -- -- Västerparken
-- -- Reerdons Hotel
-- Gränslandet, 240,000 invånare
-- -- Hangarerna
-- -- Smuggeltransporterna
-- -- Visslaren
Fallna staden (Brun) 79,69km2 ~2,000inv/km2 140,000 invånare
-- Vattengraven, 8,000 invåanre
-- Syndens Näste, 6,000 invånare
-- Basaren, 30,000 invånare
-- Ruinerna, 16,000 invånare
-- Malgrav, 25,000 invånare
-- -- Hraghiska enklaven, 15,000 invånare
-- Fristaden, 4,000 invånare
-- Pestgården, 3,000 invånare
Triangeln (Ljusblå) 76,63km2 ~30,000inv/km2 2,280,000 invånare
Ytterstaden (Ljusröd) 66,43km2 ~25,000inv/km2 1,660,000 invånare
Eisendorf (järnbyn) (Orange) 50,81km2 ~35,000inv/km2 1,780,000 invånare
Spiran (Turkos) 47,07km2 ~30,000inv/km2 1,400,000 invånare
Krovgory (blodsbergen) (Blå) 43,91km2 ~35,000inv/km2 1,520,000 invånare
Sigillet (Ljusgrön) 30,618km2 ~20,000inv/km2 600,000 invånare
Luxus (lyx) (Gul) 28,24km2 ~5,000inv/km2 140,000 invånare
-- XYZ
-- -- Marmorhallarna
Dolinaroz (ros dalgången) (Lila) 20,49km2 ~30,000inv/km2 600,000 invånare
Innerstaden (Röd) 3,17km2 ~7,000inv/km2 20,000 invånare
Invånarantal: ~15,160,000
Några stadsdelar i Stockholm som referens i avseende yta och befolkningstäthet
Norrmalm (2004)
Invånare: 7322
Yta: 156 hektar
4694inv/km2
Vasastaden (2006)
Invånare: 58458
Yta: 294 hektar
19985inv/km2
Södermalm (2008)
Invånare: 99685
Yta: 571 hektar
17458inv/km2
Östermalm (2006)
Invånare: 36418
Yta: 256 hektar
14226inv/km2
Kungsholmen (2005)
Invånare: 26302
Yta: 156 hektar
16860inv/km2
Invånare: 7322
Yta: 156 hektar
4694inv/km2
Vasastaden (2006)
Invånare: 58458
Yta: 294 hektar
19985inv/km2
Södermalm (2008)
Invånare: 99685
Yta: 571 hektar
17458inv/km2
Östermalm (2006)
Invånare: 36418
Yta: 256 hektar
14226inv/km2
Kungsholmen (2005)
Invånare: 26302
Yta: 156 hektar
16860inv/km2
Innerstaden har låg befolkningstäthet, trots sina många skyskrapor; på grund av att det i huvudsak består av kontor, butiker, hotell, små övernattningslägenheter, samt stora paradvåningar för rika som är skrivna på annan ort.
Heden var ursprungligen mark avsedd att kunna odla på, för att göra staden mindre känslig mot en belägring. Den består nu har öppna landskap, skogsdungar, små sjöar, pitoreska byar och vräkiga herrgårdar; allt lika naturligt som Central Park i New York (dvs inte alls).
Den vanligaste hushöjden i Sandukar är 4-6 våningar, och utseendena varierar. Vissa stadsdelar har hållit hårt på "stadsplanering" där utseendet på en byggnad måste passa in i en övergripande idé om kvarteret. Medan i andra stadsdelar är det den som äger marken bestämmer vad som kan upprättas och en enda gata kan ha väldigt olika byggnader.
Olika kvarter/områden delas in i olika skatte/avgiftsklasser enligt Colombiansk modell, som går från 1-6. Högre siffra innebär högre avgift, men också bättre service och tillförlitligare infrastruktur; och därmed också högre status. I imperiet finns också kåkstäder, som kan vara murade hus med framdragen el, eller simpla skjul. En större sådan finns utanför Sandukar, där vissa myndigheter har representation där, medan andra skickar dit bulldozrar. Många av invånarna jobbar som daglönare i Sandukar eller i hamnen, eller letar säljbara (eller om de är desperata nog, ätbara) saker på stadens soptipp.
Hur ser era versioner av Sandukar ut? Vad har ni fastslagit i förväg eller under spel? Hur tänker ni er staden?
Attachments
-
154.6 KB Views: 6