Nekromanti Hur ser framtiden ut för bordsrollspel?

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
w176 said:
Fast vem känner du som lärt sig innebandy, spela gitarr, eller varascout utan att lära sig från någon som redan kan det.

De flesta sociala komplexa aktiviter är sånt man skolas in i genom lärlingskap.
Väldigt sant. Om man vill ha ett större tillskott in i hobbyn krävs det att man når ut till unga precis som de exempel som du tar upp. Nybörjarrollspel i all ära, men det går inte upp mot att få lära sig rollspel av någon som redan har spelat i några år. Skulle Sverok vilja skapa ett större pådrag måste det göras i en kampanj. Kanske inte i hela Sverige samtidigt men inrikta sig på en eller två större städer där man kan lära sig av misstagen och sedan sprida det till fler städer, om det då är möjligt.

Jag tror det inte ligger på något rollspelsföretag att öka tillväxten. Jag tror på Sverok som oberoende av någon produkt, för att det ska kunna hända någonting för tillväxten i vår stagnerande hobby. Spelveckan är ett exempel, men det skulle behövas någonting mer konkret. Just nu känns det mest som att Sverok vill skjuta över det på några eldsjälar, istället för att gå in och säga "Det här vill vi uppnå och såhär ska vi göra".

/Han som just nu är anställd av Svensk friidrott som kör kampanjen Idrott Utan Gränser för att få fler ungdomar att börja idrotta
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
De flesta sociala komplexa aktiviter är sånt man skolas in i genom lärlingskap.
Well, även forumsrollspelen jag tänker på som föredömen - de lär ju varandra spela på just det sätt du beskriver - går till på detta sätt; så vad jag pratar om är inte att folk skall behöva kunna lära sig rollspel helt själva, även om de från början saknar någon grundläggande koll om vad hobbyn är för något.

Men det finns ändå ett par skillnader mellan bordsrollspel och bra nybörjaraktiviteter:

1. I en "bra nybörjaraktivitet" så kan en person själv bilda sig en uppfattning om aktiviteten är något som skulle kunna tilltala henne. En person kan bilda sig en sådan uppfattning om innebandy, gitarrspelande och forumsrollspel på helt andra sätt än vad de har möjligheter till med traditionella bordsrollspel.

2. I en "bra nybörjaraktivitet" så är det lätt för personen att själv söka upp personer som kan lära henne hur man gör. Även om man inte personligen känner någon gitarrspelare så kan man söka upp guider o.dyl. på egen hand. Jag känner en kille som lärt sig spela gitarr genom att kolla yuotubefilmer och andra tutorials på nätet. Det är dock gruvligt svårt att hitta rollspelsgrupper (även för erfarna rollspelare! Kolla bara "spelare söker spelare"-forumet).

3. Det går lätt att testa "bra nybörjaraktiviteter" för en kort stund. Forumsrollspelarna spelar på ett sätt där vem som helst kan hoppa in och prova om det är något för dem; men bordsrollspel är något som man måste välja att delta i, för att en spelledare sedan skall förbereda en session och en massa personer måste skaffa sig tid för, varpå man sedan förväntas sitta kvar på sin plats i 4+ timmar för att spela till sessionen är slut. Den sortens commitment är inte riktigt anpassad till dagens villkor.

---

Det är sådana saker som skiljer "bra nybörjaraktiviteter" från hur bordsrollspel praktiseras. Här ser jag tydliga och uppenbara fördelar hos forumsrollspelen och hur de utövas. Det är även sådana här saker som de nya bordsrollspelen har lyckats med. Att hoppa in och prova Carcassonne går förvånansvärt lätt i förhållande till den enorma mängd tid och engagemang som ett parti RISK kräver.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Rising said:
Det är väl just det som är problemet? Såsom rollspel ser ut idag så kan ingen lära sig dem från scratch. Jag känner faktiskt ingen yngre än Mekanurg, typ, som inte lärt sig rollspel från någon annan - redan inbiten - spelare.
Jag och en jämnårig kompis lärde oss rollspel från scratch. Visserligen känner du inte mig, men som '91a är jag å andra sidan mycket yngre än Mekanurg. Så visst går det.


Jag tycker Riotminds missade en chans när de inte skickade med Trudvang light i Drakar och Demoner brädspelet. Det hade varit ett sätt att få både nya och gamla avdankare att se rollspelshobbyn.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tycker Riotminds missade en chans när de inte skickade med Trudvang light i Drakar och Demoner brädspelet. Det hade varit ett sätt att få både nya och gamla avdankare att se rollspelshobbyn
Wow, ja. Bra förslag! Den här typen av smarta idéer är vad jag tror att bordsrollspelshobbyn skulle behöva. Bra tänkt, Möller.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Rising said:
Jag tycker Riotminds missade en chans när de inte skickade med Trudvang light i Drakar och Demoner brädspelet. Det hade varit ett sätt att få både nya och gamla avdankare att se rollspelshobbyn
Wow, ja. Bra förslag! Den här typen av smarta idéer är vad jag tror att bordsrollspelshobbyn skulle behöva. Bra tänkt, Möller.
Indeed!

Jag har för mig att jag sett den idén förut, men det kanske var Möller som kom med den då också? Jag misslyckades med min första forumsökning och orkar inte bry mig...

Nå; jag håller med - vilken grej! Att smyga med rollspelet sådär.


Ville man dessutom vara ännu lurigare skulle man såklart se till så att brädspelets story fortsatte i introäventyret i light-Trudvang, och att brädspelskaraktärerna var färdiga, spelbara rollpersoner. Idealiskt vore dessutom om man på nåt smart sätt kunde sköta en "övergång" där man introducerar fler och fler frivilliga regler till brädspelet och stegvis morfar om det till rollspelsregler...

Idealiskt skulle detta sedan följas upp med en ordentlig scenariebank online, så att man inte bara kastar ut de nyblivna rollspelarna ut i osäkerheten... =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Rising said:
Jag tycker Riotminds missade en chans när de inte skickade med Trudvang light i Drakar och Demoner brädspelet. Det hade varit ett sätt att få både nya och gamla avdankare att se rollspelshobbyn
Wow, ja. Bra förslag! Den här typen av smarta idéer är vad jag tror att bordsrollspelshobbyn skulle behöva. Bra tänkt, Möller.
Jag föreslog den grejen på Riotminds forum för ett antal dagar sen, så jag tror jag var först :gremgrin: (citerar mig själv):

Tips till RM från en gamling i reklambranschen:

Lägg ner en billigare och enklare variant av rollspelets grundregler som "fripassagerare" i ert DoD-boardgame, för att dra in nya spelare. Och så slipper folk lära sig hur reglerna fungerar på en skärm.

Ett annat alternativ:

Släpp ett Drakar och Demoner i nybörjarversion, i en box a la Dragon Age-rollspelet (eller ur-DoD). Kan vara mer eller mindre Trudvangs-löst, bara grundreglerna och ett introäventyr. Så föräldrar och mormor som frågar efter ett nybörjarspel med det namnet (kan det namnet på ett rollspel är det ju Drakar & Demoner) kan hitta det i butiken. Det behöver inte vara så glassigt, bara en snygg låda, enklare innehåll. Se till att man kan läsa orden "DRAKAR OCH DEMONER" från halva butiken.

Släng in en kupong för ett gratis-kvartal för nätversionen i lådan.
... eller så kom samma idé på en gång, great minds think alike, eller vad det heter. Tror jag gjorde ett liknade inlägg här med.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank said:
Ville man dessutom vara ännu lurigare skulle man såklart se till så att brädspelets story fortsatte i introäventyret i light-Trudvang, och att brädspelskaraktärerna var färdiga, spelbara rollpersoner. Idealiskt vore dessutom om man på nåt smart sätt kunde sköta en "övergång" där man introducerar fler och fler frivilliga regler till brädspelet och stegvis morfar om det till rollspelsregler...

Idealiskt skulle detta sedan följas upp med en ordentlig scenariebank online, så att man inte bara kastar ut de nyblivna rollspelarna ut i osäkerheten... =)
Skitbra idé! Givetvis ska man göra så!
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag tror att scenskräck är en bov i dramat som inte får underskattas. I brädspel kan man skylla på tärningarna, eller dålig regelförståelse, i rollspel riskerar man att bedömas utifrån vad man _själv_ gör.

Alla som varit i blandade grupper på konvent torde ha känt känslan "shit! jag ska spela med snubbar från köksmixer och rollspelsbaren - och det första de frågar är om vi förväntas säga alla repliker i hexameter, eller om vi kan variera lite och kanske köra elegiskt distikon emellanåt. Jag väljer mus-rollen, som står och håller tyst." För till skillnad från brädspel så sabbar MIN dåliga prestation för alla andra.

Ironiskt nog tror jag att just den sociala biten - det som gör rollspel speciella - också är deras akilleshäl. För att börja spela rollspel måste du inte bara lära dig regler, du måste också umgås med andra. Och om du väl hittat fem likasinnade, är du kanske inte så jävla sugen på att börja omförhandla grupproller, vilket gör att utomstående bara motvilligt bjuds in.

Att exempelvis bli scout är lika svårt, men där skapas ett förlåtande övergångs-stadium under överinseende av vuxna/ledare. Det samma antar jag gäller innebandy. I rollspelet finns det sällan den aktiva lekledaren som håller föräldramöten osv, vilket gör att man som deltagare är helt utelämnad till grupp-socialisation och jämlikars dömande blickar.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Möller said:
Jag tycker Riotminds missade en chans när de inte skickade med Trudvang light i Drakar och Demoner brädspelet. Det hade varit ett sätt att få både nya och gamla avdankare att se rollspelshobbyn.
Mitt Mutantinspirerade brädspel Förbjuden Zon - Stockholm efter Undergången har klara drag av rollspel, och kan till och med spelas som ett enkelt sådant om man broderar ut lite.
Jag har lösa planer på att trycka upp spelet i lite större upplaga, om det blir av så ska jag tänka på den här diskussionen...
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
En liten betraktelse i sammanhanget: I hade jag anledning att besöka en fritidsgård för 12-17-åringar. De hade en rätt rejäl samling spel av allehanda slag, varav flera med fantasy/scifi-inriktning: WoW-brädspelet, Sagan om Ringen-Risk och Dungeons & Dragons Basic Game, nån slags startbox för att lira D&D.

Att det fanns ett utländskt rollspel men inte ett svenskt i hyllan måste väl ses som ett tecken på att svenska rollspelsföretag mosslyckats med att nå ut till yngre spelare. Om det nu är det man vill.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Harold said:
En liten betraktelse i sammanhanget: I hade jag anledning att besöka en fritidsgård för 12-17-åringar. De hade en rätt rejäl samling spel av allehanda slag, varav flera med fantasy/scifi-inriktning: WoW-brädspelet, Sagan om Ringen-Risk och Dungeons & Dragons Basic Game, nån slags startbox för att lira D&D.

Att det fanns ett utländskt rollspel men inte ett svenskt i hyllan måste väl ses som ett tecken på att svenska rollspelsföretag mosslyckats med att nå ut till yngre spelare. Om det nu är det man vill.
tror många helt enkelt tycker det är coolare med utländska spel..
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Så kan det förstås vara. Ärligt talat blev jag förvånad, glatt överraskad, över att alls hitta ett rollspel i hyllan på fritidsgården. Jag vet inte hur vanligt det är, men om landets fritidsgårdar köper rollspel så borde det vara en rätt stor potentiell marknad att rikta in sig mot. Men då behövs enkla, snabba och visuellt tilltalande spel med kort startsträcka, tror jag.
 
Top