Jag tänker hobbitar hade legat närmare till hands när det kommer till kortvuxna människor. Så pass att jag skulle gissa att om det fanns en by hobbitar i närheten hade bebisar med uppenbara symptom vid födseln lämnats där som hittebarn.
Oklart vad som skulle hända med barn där det inte visar sig förrän långt senare, under puperteten eller så. Det är inte otroligt att det skulle leda till mer än ett äktenskapsbråk med anklagelser om otrohet (sånt folk kan bråka om idag bara för att en unga visar sig ha mörkt hår om båda föräldrar är ljushåriga).
Jag misstänker att en inte helt ovanlig lösning är att man tar med sig ungen till närmsta hobbitby och ser om någon är beredd att ta sig ann ungen som lärling mot en smärre eller större ersättning, och sen kapas familjebanden. Jag gissar på att hobbitarna i få fall kommer ha lite bättre koll på hur det egentligen ligger till, och dessa "bortbytingar" kommer troligtvis åtföljas av ett visst stigma i hobbitsammhället. Fast i mina världar är de flesta hobbitar ganska vänliga och avslappnade när det kommer till det mesta, så inte allt för mycket stigma i det fallet. YMMV
Ska sägas att min bild här är antagligen ganska färgad av just Willow, då jag alltid tänkt på nelvins som hobbitar.
Finns inte hobbitar alls? Okej, antagligen skylls det på fantasydvärgarna. Men det torde vara ganska uppenbart för alla inblandade att en kortvuxen inte är samma sak som en fantasydvärg. Så jag tror inte någon bortbytingmentalitet skulle fungera där.
Men halvalver och till och med halvorcher har ju ofta en plats i fantasyvärldar. Jag gissar att dessa "halvdvärgar" skulle hitta sig en plats också.
Det blir egentligen en mycket större fråga, eftersomdet borde bero på en massa andra sociala betingelser. Hur ser egentligen folk på otrohet? Är det ens viktigt att ens barn delar ens DNA? Är ett fosterbarn "mindre värt" än ett blodsbarn? Jag vill minnas att jag läst att ursprunget till "blod är tjockare än vatten" egentligen har omvänd betydelse: att blodseden mellan fosterbröder är starkare än fostervattnet.