luddwig;n282347 said:
När det gäller första delen av citatet: Varför fungerar det bättre?
Och när det gäller andra delen av citatet: Intressant variant. Det är faktiskt något jag aldrig träffat på.
Vad gäller asymptot: det ger en annan känsla att inte ha ett hårt tak, utan ett som man i alla fall kan drömma om att komma genom.
Vad gäller Star Trek Adventures kan jag ha överdrivit lite, det finns en del "riktig" ökning men det är ganska ovanligt. Man räknar med något som heter milestones, som finns i tre nivåer: normal, spotlight, och arc.
En normal milestone får man i princip varje äventyr man är aktiv i. Den kan användas för att byta ut en utmanad Värdering, byta ut ett Focus (specialicering), sänka en Discipline (färdighet) för att höja en annan, eller använda ett av valen ovan på en NPC.
En spotlight milestone delas ut ungefär vartannat till vart tredje äventyr till en rollperson som var extra viktig under just det äventyret (den kan delas ut oftare än så men 2-3 äventyr mellan tillfällena rekommenderas). Det är SL som avgör om en spotlight ska delas ut, men spelarna som röstar om vem som får den. Den kan användas till samma saker som en normal milestone, plus: sänka/höja Attributes (grundegenskaper), byta ut en Talent (specialförmåga), göra något av de ovanstående på en NPC, höja/sänka ett par av skeppets System eller Discipliner, eller byta ett av skeppets Focus.
När du har fått två spotlight milestones så blir din nästa spotlight i stället en Arc milestone.
Den kan du använda för en faktiskt höjning/tillägg. Sedan går det tre spotlights till nästa arc milestone, sedan fyra o s v.
Om vi räknar med en spotlight milestone vartannat äventyr i en grupp på fyra spelare som fördelar sina spotlights jämnt så kommer det i snitt att dröja ~24 äventyr innan alla har fått en arc milestone. Sedan ytterligare 32, 40, o s v. Så en kampanj där man får mer än två arc milestones måste ses som en raritet.