Nekromanti Hur ser stridsscenen ut?

Organ

Out of time, out of mind
Re: Hollywoods swashbuckling

Men jag har aldrig sett en dylik scen, där något drivs ned för trappan av sin motståndare. Striderna fortlöper nästan alltid så att att kombatander sakta förflyttas upp för trappan (så att takkronorna ska komma inom räckhåll, antar jag ).

Samma sak på bord. Personen som står på bordet ägnar vanligen mer tid åt att hoppa för att undvika motståndarens hugg, än att slå tillbaka själv.
Är inte det snarare en fråga om swashbuckling-konventioner än någonting annat? Precis som man vet att den i ett knytnävsslagsmål som greppar ett tillhygge (dvs försöker få, vad som kan ses som, ett "oschysst övertag") kommer att få däng. Exakt samma grej (fast annorlunda :gremwink:) kan ses i krigsfilmer från 60-talet. Där man VET att den tysk som skjuter en av hjältarna (påfallande ofta även i ryggen) själv MÅSTE skjutas sekunden efter. Det är stört OMÖJLIGT för en sådan att överleva. :gremgrin:

/Anders

Dilandau

Myrmidon

Ja, det är klart det är konvetioner. Det snackades ju om hur swash-konventionerna påverkat oss. Och jag vill bara påpeka att dessa inte självklart har uppmuntrat uppfattningen om att det är "bättre" att vara högt upp.

Troberg

Sinister eater

Eller som när en brottare blir utslagen för att motståndarens manager klappar till honom med sin stövel, trots att han flera gånger fått motståndares känga (inklusive fot och sittande på ett ben) i ansiktet utan problem. Logiken är "Den är ju otillåten, alltså måste den vara farligare".

MrG

Swashbuckler

Titeln säger allt... Hollywoods swashbuckling är ofta det som blir i rollspel. Så varför inte titta efter regler i film, serier och böcker, snarare än realism. För vill du har realism har du förmodligen misslyckats redan när folk drar vapen inomhus :gremtongue:

Så i hollywood retererar man upp för trappor om man är hjäte och nästan alltid går man senare ur striden, klart bevis på att höjd funkar :gremgrin:

Kan inte hålla på att sträva efter realism i ena läget för att blatant ignorera det i nästa :gremlaugh:

Krille

Super Moderator
Elementär slutfajtologi

Så i hollywood retererar man upp för trappor om man är hjäte och nästan alltid går man senare ur striden, klart bevis på att höjd funkar
...och här trodde jag att du var en sån där spelare som var mer intresserad av dramaturgi än av regler. Du har ju missat Hollywoods elementära slutfajtsregler, ju!

Det är inte trappan som gör att hjälten retirerar. Hjältar retirerar alltid, upp för trappor, ner för trappor, över bord, över klyftor, under draperier, genom korridorer etc, ända tills skurken säger "So, you have a twin sister". Därefter blir hjälten tvärförbannad och skurken får tokspö!

Lindenius

Swashbuckler
Re: Elementär slutfajtologi

Okej. jag ville inte säga någonting vettigt här, förutom att jag älskar begreppet »slutfajtologi«

//erik. nästan lika bra som submodernitet™

Re: Herr Nils syn på det hela.

Vi har laborerat lite med strid i trapp och strid i backar med långsvärd och rapir. Svagt lutande backar har visat sig vara en fördel för den som har högre höjd, medan det är mer tveksamt med brantare backar och trappor.

Fördelen ligger i fotarbetet. Det har visat sig att den som har högre höjd i en inte alltför brant backe kan anfalla mer effektivt medan den som befinner sig nedanför har svårt att få till kraftfulla anfall. Visst kan den som är uppe i backen dra på sig något mer träffar i benen, men oftast görs benträffarna på bekostnad av ett huve eller en arm så det är inget vettigt utbyte. Det är även lätt att skydda sig från dessa träffar bara man prövat några gånger. Man får modifiera sitt gardanvändande något.

Min magkänsla utifrån sparringen är att även en någorlunda brant backe eller trapp är en fördel, men det är i så fall en ytterst liten sådan och jag är inte alls säker på att det är så.

Att stå på pallar, bord eller bardiskar är däremot enbart larvigt eftersom man då begränsar rörlighet. Ett bord eller en bardisk vore också alldeles för hög för att vara till nytta.