Nekromanti Hur ser stridsystemen ut i de olika rollspelen?

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Drakar och Demoner: Expert
Slå initiativ för alla parter.
Slå anfallsslag.
Slå försvarsslag. Lyckas slaget avvärjs anfallet.
Slå skadeslag. Specifika vapenskador. Rustning drar av från skada.
Slå träffområde, alltså var träffen landar.
Skadepoäng dras av från kroppsdel och total skadepoängspott. Kroppsdelen kan bli försatt ur spel. Bål och huvud försätter hela personen ur spel.
<u>Om</u> hela skadepoängspotten överstiger en varierbar summa, blir försvararen medvetslös.

Deadlands, första utgåvan
Slå initiativslag för alla parter.
Beroende på initiativslag drar alla en varierbar summa kort från kortlek, som avgör turordning.
Slå försvarsslag.
Slå anfallsslag. Anfallsslaget ska komma över försvarsslaget.
Slå träffområde. Anfallsslag kan påverka detta slag.
Slå skada. Träffområdesslaget kan påverka detta slag. Generella vapenskador. Rustning finns inte. Skadepoäng adderas till kroppsdel.
<u>Om</u> 5 skadepoäng så är kroppsdelen ur spel. Om bålen eller huvudet, så dör motståndaren.
Slå ett tålighetsslag för försvararen.

Feng Shui
Slå initiativslag för alla parter. Värdet av initiativslaget sparas.
Slå anfallsslag. Komma över motståndarens svårighetsgrad.
<u>Om</u> personen är oviktig för scenariot blir denne oskadliggjord om anfallsslaget visar 5 eller mer över svårighetsgraden.
Lägg till den fasta skadan för vapnet. Dra av motståndarens svårighetsgrad. Dra av motståndarens tålighet. Generella vapenskador. Rustning används aldrig.
<u>Om</u> hela skadepoängspotten överstiger 35 kan personen dö.
Dra av 3 från initiativslaget och nästa får agera.

Mina Drakar och Demoner-regler
Ställ ut markörerna på initiativbrädet. Se vem som börjar.
Slå anfallsslag. Fasta vapenvärdet modiferar detta värde. Det tärningen visar blir skadan. Generella vapenskador.
Slå försvarsslag. Om slaget lyckas, avvärjs anfallsslaget. Fasta vapen- och rustningsvärdet modifierar detta värde.
<u>Om</u> skadan är 10 eller mer, slå ett tålighetsslag för att se om personen sätts ur spel. Detta behövs inte om personen är oviktig för scenariot.
<u>Om</u> hela skadepoängspotten överstiger 30 kan personen dö.
Flytta markörerna för de som agerat.

Segast är Deadlands. Tråkigast är EDD.

Det viktiga att beskriva är vem som börjar --> hur man blir oskadliggjord <u>och inte detaljregler</u>.

/Han som försökte använda generella termer och understruket kan göras med <u> och </u>
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Hur ser stridsystemen ut i de olika rollspelen

Exalted Second edition (med reservartion för att jag inte har riktig koll på alla specialreglerna än)
Slå join battle action. Detta är det första tick man handlar på.
Räkna ner ticks tills det är någons tur.
Slå anfallsslag. Dra av modifikationer, sist försvararens fasta försvarsvärde.
Räkna ut skada med modifikationer, bl.a från vapen och försvararens rustning.
Slå skadeslag. Applicera.
Din nästa handling sker om vapnets speed ticks.

Blir ett intressant system, ticksen känns smidiga och ger en ny dimension åt spelet.

/Marcus
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Re: Hur ser stridsystemen ut i de olika rollspelen

" Exalted Second edition"
När får man den andre ur spel då?

Bra förklarat, annars. :gremsmile:

/Han som för övrigt med tråden ville ha lite fler exempel på stridssystem, så att man som spelmakare kan sno godbitar ur dem, så nu har han förklarat det för de som inte förstod det
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Hur ser stridsystemen ut i de olika rollspelen

Mjo, nu är jag lite osäker på hur du menar men du vill ha mer förklarat om själva appliceringen av skadeslaget?

Antal lyckade tärniningar (man slår ett antal d10, alla 7 och över räknas som lyckade) på skadeslaget ger skada på motståndaren. Han kryssar/snedstreckar (beroende på om det är dödlig eller ickedödlig skada) sedan i en liten bingobricka på rollformuläret. Antal rutor man har ifyllda ger sedan svårighetsökning (minskning av pölen av d10or) och om man kommer enda ner till botten på brickan död/medvetslöshet.

/Marcus hoppas det förklarade det bra.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Re: Hur ser stridsystemen ut i de olika rollspelen

Höstdimma
Slå anfallsslag
Den som lyckas bäst slår skada.
Ev slår den skadade mot skaderesistens.

Om skador+utmattning överstiger uthållighet så säckar personen ihop. Efter två misslyckade skaderesistensslag så blir personen döende.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,790
Re: Hur ser stridsystemen ut i de olika rollspelen

Burning Wheel Revised
Slå motståndsslag för att bestämma begynnande positioner. Vinnaren får välja öppningsavstånd för striden.
Skripta de tre kommande handlingstillfällena med handlingar.
Exekvera alla inblandades skript.
<u>Om</u> någon handling är "slå på motståndaren" så:
Slå för att träffa motståndaren.
Försvararen väljer var träffen tar (vilken kroppsdel som han/hon lämnat mest öppen). Anfallaren får offra "successes" för att styra träffen till andra områden.
Avläs skadan. Skadan är statisk beroende på styrka+vapen, men hur bra man slår anfallsslaget kan modifiera denna skada.
Skadevärdet sätts in på offrets "skadehjul" och resulterar i en skadenivå som ger avdrag till egenskaper och färdigheter.
<u>Om</u> avdrag från skada sänker en egenskap till 0 är offret utslaget.
<u>Om</u> skadan överstiger tröskeln för dödlig skada är offret dödat.

Det finns givetvis en hel del andra finesser med det hela (t.ex. ingår positionering i varje handling och det finns en hel del handlingar att skripta, såsom finta, blockera, låsa etc). Men i det stora är det som ovan.
 

GarraGrind

Veteran
Joined
23 Dec 2005
Messages
64
Location
Åmål, Dalsland, VästraGötalandsLän
Akira
Slå initiativ om mer än en har t.ex. 12 i perception.
Slå anfallslag (varje vapen gör en bestämd skada om det träffar, men olika mycket i beroende på kroppsdel)
Slå försvarsslag. Lyckas slaget avvärjs anfallet.
Kolla på tiotalets siffra på attacktärningen för att räkna ut var attacken träffade. Träffar mot huvud är dödliga och den attackerade omkommer förmodligen omgående. Går skadan över de fyra kritiska hälsoboxarna är personen medvetslös, skadorna behöver få kirurgisk behandling annars förblöder personen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Skymningshem: Andra Imperiet

Dela in fajten i delstrider.
Välj taktik. Bestäm utifrån vilka taktiker som valdes vem som blir anfallare och vem som blir försvarare.
Slå anfallsslag. Är slaget över 9 så lyckas anfallet.
Slå försvarsslag.
Bestäm skadepotentialen av anfallsslag, försvarsslag, vapen och rustning.
Slå stryktålighetsslag med skadepotentialen som svårighet.
Bestäm skadenivå efter hur stryktålighetsslaget gick.
Markera omtöckning.

Upprepas ett tag, varefter man byter delstrid och gör samma sak där.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Du missar det viktigaste...

Beskriv vad du sysslar med för att få feta stunt dice. Ingen Exaltedsession är komplett utan häftiga stanser, estetiska blodstänk och galna akrobatikmanövrar.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Re: Hur ser stridsystemen ut i de olika rollspelen

"Bestäm skadenivå efter hur stryktålighetsslaget gick.
Markera omtöckning."
När blir man oskadliggjord?

/Han som funderar på om man förlorar något viktigt om man kapar bort atmosfären som detaljregler kan ge i systemen och funderar på om man kan göra stridsystem med bara detaljregler
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hur ser stridsystemen ut i de olika rollspelen

"När blir man oskadliggjord?"

På ett av två sätt:

<ul type="square">[*]Du får en Allvarlig skada eller värre skada som skadenivå. En Allvarlig skada gör att rollpersonen inte längre är kapabel att göra fysiska handlingar, och en Kritisk skada är potentiellt livshotande.
[*]Du får så mycket Omtöckning att alla handlingar i princip blir omöjliga att genomföra. Detta sätt är mer upp till spelaren att bedöma själv: med -15 på alla handlingar (borde motsvara -30 i T20-DoD och -150 i %-DoD) så är det jävligt tufft att slåss, även om han i teorin faktiskt kan. Och med -15 på stryktålighetsslaget så är risken mycket stor att han kolavippar nästa gång han blir skadad. Men vill han fortsätta att slåss så får han.[/list]
 
Top