Rickard
Urverk speldesign
Drakar och Demoner: Expert
Slå initiativ för alla parter.
Slå anfallsslag.
Slå försvarsslag. Lyckas slaget avvärjs anfallet.
Slå skadeslag. Specifika vapenskador. Rustning drar av från skada.
Slå träffområde, alltså var träffen landar.
Skadepoäng dras av från kroppsdel och total skadepoängspott. Kroppsdelen kan bli försatt ur spel. Bål och huvud försätter hela personen ur spel.
<u>Om</u> hela skadepoängspotten överstiger en varierbar summa, blir försvararen medvetslös.
Deadlands, första utgåvan
Slå initiativslag för alla parter.
Beroende på initiativslag drar alla en varierbar summa kort från kortlek, som avgör turordning.
Slå försvarsslag.
Slå anfallsslag. Anfallsslaget ska komma över försvarsslaget.
Slå träffområde. Anfallsslag kan påverka detta slag.
Slå skada. Träffområdesslaget kan påverka detta slag. Generella vapenskador. Rustning finns inte. Skadepoäng adderas till kroppsdel.
<u>Om</u> 5 skadepoäng så är kroppsdelen ur spel. Om bålen eller huvudet, så dör motståndaren.
Slå ett tålighetsslag för försvararen.
Feng Shui
Slå initiativslag för alla parter. Värdet av initiativslaget sparas.
Slå anfallsslag. Komma över motståndarens svårighetsgrad.
<u>Om</u> personen är oviktig för scenariot blir denne oskadliggjord om anfallsslaget visar 5 eller mer över svårighetsgraden.
Lägg till den fasta skadan för vapnet. Dra av motståndarens svårighetsgrad. Dra av motståndarens tålighet. Generella vapenskador. Rustning används aldrig.
<u>Om</u> hela skadepoängspotten överstiger 35 kan personen dö.
Dra av 3 från initiativslaget och nästa får agera.
Mina Drakar och Demoner-regler
Ställ ut markörerna på initiativbrädet. Se vem som börjar.
Slå anfallsslag. Fasta vapenvärdet modiferar detta värde. Det tärningen visar blir skadan. Generella vapenskador.
Slå försvarsslag. Om slaget lyckas, avvärjs anfallsslaget. Fasta vapen- och rustningsvärdet modifierar detta värde.
<u>Om</u> skadan är 10 eller mer, slå ett tålighetsslag för att se om personen sätts ur spel. Detta behövs inte om personen är oviktig för scenariot.
<u>Om</u> hela skadepoängspotten överstiger 30 kan personen dö.
Flytta markörerna för de som agerat.
Segast är Deadlands. Tråkigast är EDD.
Det viktiga att beskriva är vem som börjar --> hur man blir oskadliggjord <u>och inte detaljregler</u>.
/Han som försökte använda generella termer och understruket kan göras med <u> och </u>
Slå initiativ för alla parter.
Slå anfallsslag.
Slå försvarsslag. Lyckas slaget avvärjs anfallet.
Slå skadeslag. Specifika vapenskador. Rustning drar av från skada.
Slå träffområde, alltså var träffen landar.
Skadepoäng dras av från kroppsdel och total skadepoängspott. Kroppsdelen kan bli försatt ur spel. Bål och huvud försätter hela personen ur spel.
<u>Om</u> hela skadepoängspotten överstiger en varierbar summa, blir försvararen medvetslös.
Deadlands, första utgåvan
Slå initiativslag för alla parter.
Beroende på initiativslag drar alla en varierbar summa kort från kortlek, som avgör turordning.
Slå försvarsslag.
Slå anfallsslag. Anfallsslaget ska komma över försvarsslaget.
Slå träffområde. Anfallsslag kan påverka detta slag.
Slå skada. Träffområdesslaget kan påverka detta slag. Generella vapenskador. Rustning finns inte. Skadepoäng adderas till kroppsdel.
<u>Om</u> 5 skadepoäng så är kroppsdelen ur spel. Om bålen eller huvudet, så dör motståndaren.
Slå ett tålighetsslag för försvararen.
Feng Shui
Slå initiativslag för alla parter. Värdet av initiativslaget sparas.
Slå anfallsslag. Komma över motståndarens svårighetsgrad.
<u>Om</u> personen är oviktig för scenariot blir denne oskadliggjord om anfallsslaget visar 5 eller mer över svårighetsgraden.
Lägg till den fasta skadan för vapnet. Dra av motståndarens svårighetsgrad. Dra av motståndarens tålighet. Generella vapenskador. Rustning används aldrig.
<u>Om</u> hela skadepoängspotten överstiger 35 kan personen dö.
Dra av 3 från initiativslaget och nästa får agera.
Mina Drakar och Demoner-regler
Ställ ut markörerna på initiativbrädet. Se vem som börjar.
Slå anfallsslag. Fasta vapenvärdet modiferar detta värde. Det tärningen visar blir skadan. Generella vapenskador.
Slå försvarsslag. Om slaget lyckas, avvärjs anfallsslaget. Fasta vapen- och rustningsvärdet modifierar detta värde.
<u>Om</u> skadan är 10 eller mer, slå ett tålighetsslag för att se om personen sätts ur spel. Detta behövs inte om personen är oviktig för scenariot.
<u>Om</u> hela skadepoängspotten överstiger 30 kan personen dö.
Flytta markörerna för de som agerat.
Segast är Deadlands. Tråkigast är EDD.
Det viktiga att beskriva är vem som börjar --> hur man blir oskadliggjord <u>och inte detaljregler</u>.
/Han som försökte använda generella termer och understruket kan göras med <u> och </u>