Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,663
Ett problem jag stött på, både i spel och i böcker/TV/film är att det inte signalerats att en person är viktig, så när det kommer en stor reveal på slutet så blir det mest en "Krydolf är mördaren!", "Ehm, vem fan är Krydolf?!?!", "Kommer ni inte ihåg trädgårdsmästaren? Krydolf? I trädgården? För tre spelmöten sedan?".
I en ideal värld så är allas uppmärksamhet på topp hela tiden och minnet är alltid perfekt. Well, världen är inte ideal, och, speciellt om man har en rik värld med mycket som händer och många personer, så tenderar hjärnan att sortera in en del i "bakgrundsdekoration". Men, man kan ju inte säga "Kom ihåg Krydolf, han blir viktig sen!", då sabbar man hela grejen.
Det här är en ganska så viktig grej i många sammanhang, speciellt sånt som deckarhistorier, agenthistorier, intrigstories och så vidare.
Så, har ni tips på hur man gör att en till synes oviktig NPC (eller, för den delen, en person i en story, oavsett typ av media) ändå blir hågkommen?
I en ideal värld så är allas uppmärksamhet på topp hela tiden och minnet är alltid perfekt. Well, världen är inte ideal, och, speciellt om man har en rik värld med mycket som händer och många personer, så tenderar hjärnan att sortera in en del i "bakgrundsdekoration". Men, man kan ju inte säga "Kom ihåg Krydolf, han blir viktig sen!", då sabbar man hela grejen.
Det här är en ganska så viktig grej i många sammanhang, speciellt sånt som deckarhistorier, agenthistorier, intrigstories och så vidare.
Så, har ni tips på hur man gör att en till synes oviktig NPC (eller, för den delen, en person i en story, oavsett typ av media) ändå blir hågkommen?