Nekromanti Hur simulerar man tid?

adamstolterman

Veteran
Jag har funderat under en lång tid på vad som är bäst att göra som spelledare när rollpersonerna ska färdas en lång väg, om det är vandring, ritt eller till havs.

Jag vill på något sätt få spelarna att känna att mundana är stor på ett sätt som inte är tråkigt. Alltså att om en rollperson ska rida från en stad till en annan som är långt borta, vill jag inte säga. "okej du börjar rida, och kommer fram tre dagar senare". Jag vill ge dom en känsla av att det är skönt när dom faktiskt kommer fram efter den långa resan. Och att dom ska känna en gnutta av tvekan inför långa resor eftersom dom just tar så lång tid att det blir drygt. För det tycker jag att långa resor ska kännas. Jag tycker att det ska vara skönt att komma till en stad efter tre dagar på dammiga vägar.

MEN, om man i stället spelar och beskriver hela resan blir lätt spelarna uttråkade och då blir det ett dåligt spel helt enkelt. Om man inte ger dom spänning på något sätt under resan, men jag vill inte göra monster, rövare, läskiga platser eller liknande så vanliga att spelarna tar det för givet när dom är ute och reser. Dom flesta resor ska enligt mig mest kännas tråkiga, för då när det väl händer saker blir dom så mycket mer spännande. Har ni något att säga på ämnet? Hur brukar ni spela resor och vad tycker ni är den bästa tekniken?

Tack för era tankar.
Ps. ursäkta längden på inlägget

Tell

Hero
Reser gör man i karavaner, eller med många tjänare, just av anledningne att rövare ÄR vanliga. Är man dum nog att resa ensam, så får man stå sitt kast - låt någon av spelarna dö! Reser man i karavan, så simulerar man tiden genom interaktion med slperna. Det är ett gyllne tillfälle att etablera dem mer!

Regmolar

Swashbuckler
Du kan ju kolla de sidor i SLG som behandlar just ämnet resor (inte regelbiten då, utan den om vad som finns vid vägarna och dylikt), de kanske ger lite inspiration till något.

Annars har jag själv exakt samma problem och väntar på att någon ska komma med ett mycket bra svar på din fråga :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Beskriv resan i stort..

Beskriv hur resan är i stora drag. berätta om det där hemska regnet som föll, hur vått & surt allt blev efterår. Berätta om den där tråkiga maten.. Att sova under mer elelr mindre bar himmel, den där roten som ALLTID fins däöär man laggt sig att sova..
Sådant tror jag kan få en stämmning, som gör att det ska bli skönt att sova i en vanlig säng

Adams

Veteran
Råkar också alltid ut för detta. Det kan inte bli överfall eller möten hela tiden. men man kan inte precis beskriva hur rollpersonerna går i en halvtimme. För då blir det tråkigt.

Weilyn

Veteran
Re: Hur simulerar man tid?(Väldigt, väääldigt OT)

Jag tyckte först att du hade skrivit "Hur stimulerar man tid?"!
Ho-ho-ho...

Ooooh gud vad off topic det här måste vara. :gremgrin: