adamstolterman
Veteran
Jag har funderat under en lång tid på vad som är bäst att göra som spelledare när rollpersonerna ska färdas en lång väg, om det är vandring, ritt eller till havs.
Jag vill på något sätt få spelarna att känna att mundana är stor på ett sätt som inte är tråkigt. Alltså att om en rollperson ska rida från en stad till en annan som är långt borta, vill jag inte säga. "okej du börjar rida, och kommer fram tre dagar senare". Jag vill ge dom en känsla av att det är skönt när dom faktiskt kommer fram efter den långa resan. Och att dom ska känna en gnutta av tvekan inför långa resor eftersom dom just tar så lång tid att det blir drygt. För det tycker jag att långa resor ska kännas. Jag tycker att det ska vara skönt att komma till en stad efter tre dagar på dammiga vägar.
MEN, om man i stället spelar och beskriver hela resan blir lätt spelarna uttråkade och då blir det ett dåligt spel helt enkelt. Om man inte ger dom spänning på något sätt under resan, men jag vill inte göra monster, rövare, läskiga platser eller liknande så vanliga att spelarna tar det för givet när dom är ute och reser. Dom flesta resor ska enligt mig mest kännas tråkiga, för då när det väl händer saker blir dom så mycket mer spännande. Har ni något att säga på ämnet? Hur brukar ni spela resor och vad tycker ni är den bästa tekniken?
Tack för era tankar.
Ps. ursäkta längden på inlägget
Jag vill på något sätt få spelarna att känna att mundana är stor på ett sätt som inte är tråkigt. Alltså att om en rollperson ska rida från en stad till en annan som är långt borta, vill jag inte säga. "okej du börjar rida, och kommer fram tre dagar senare". Jag vill ge dom en känsla av att det är skönt när dom faktiskt kommer fram efter den långa resan. Och att dom ska känna en gnutta av tvekan inför långa resor eftersom dom just tar så lång tid att det blir drygt. För det tycker jag att långa resor ska kännas. Jag tycker att det ska vara skönt att komma till en stad efter tre dagar på dammiga vägar.
MEN, om man i stället spelar och beskriver hela resan blir lätt spelarna uttråkade och då blir det ett dåligt spel helt enkelt. Om man inte ger dom spänning på något sätt under resan, men jag vill inte göra monster, rövare, läskiga platser eller liknande så vanliga att spelarna tar det för givet när dom är ute och reser. Dom flesta resor ska enligt mig mest kännas tråkiga, för då när det väl händer saker blir dom så mycket mer spännande. Har ni något att säga på ämnet? Hur brukar ni spela resor och vad tycker ni är den bästa tekniken?
Tack för era tankar.
Ps. ursäkta längden på inlägget