Nekromanti Hur sitter ni och hur länge spelar ni i streck?

mlo

Veteran
Hur sitter ni när ni spelar rollspel, tror att ni flesta sitter vid ett vanlig matbord/vardagsrumsbord, men finns väl även de som spelar på olika sätt. Tänkte själv släcka ner ett helt rum, tända levande ljus och lägga in kuddar på golvet och spela rollspelet där, någon som redan testat detta kanske? Iofs kanske det inte är det smartaste för SL och finns ju brandrisk, dock kan man fixa ljus som ej är höga, utan mer som ljuslyktor.

Ställer en fråga till, hur länge spelar ni i streck, utan förtäring eller med förtäring... Spelar ni hela nätterna utan avbrott, eller bara någon timme och sen slutar ni?

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Hur sitter ni och hur länge spelar ni i streck

Just nu håller Tokons Tokar på med en kampanj som heter blodsvindar. När vi spelar brukar vi tillägna en hel lördag åt spelandet. Vi börjar runt klockan ett på eftermiddagen så spelar vi tills ungefär tre på natten. Under den tiden så äter vi middag och dyl. Tar lite avbrott för kortspel och liknande för att vi inte ska sitta för länga och spela. Där vi spelar så är vi i ett vardagsrum, vi spelare sitter i en soffa medan sl sitter i en kontorsstol. På dagen då det är ljust brukar vi inte fixxa till det något särskillt. Men då det börjar lida mot kväll så tänder vi ljus och gör iordning och har en lampa med dimmer på så att vi kan ställa in ljuset på ett lågt men ändå synligt ljus.

- Jocke, informerar

Rising

Vila i frid
För mig funkar inte "stämnings"-settings, med levande ljus och bakgrundsmusik, alls. Bästa spelmiljön för mig är typ ett sammanträdesrum; god belysning, tyst, stora ytor att lägga saker på och inga distraktionsmoment. Det låter jättetråkigt, men det är vad som blir mest stämningsfullt för mig. Jag vill kunna se och höra mina medspelare tydligt. Soffor funkar om vi ska spela lite soft och anspråkslöst en hel kväll, men hellre spelar jag nog kortare sessioner och sitter upprätt; på "språng". Så att man kan resa på sig och gå omkring lite när man ska gestalta en spelledarperson.

Ställer en fråga till, hur länge spelar ni i streck
Softspela kan man typ göra hur länge som helst, och äta under tiden, men superseriöst spelande med ett riktigt intensivt äventyr; då tycker jag att upp till fem timmar utan avbrott är en bra tid. Så lång tid kan jag hålla spelet riktigt tight om jag är tillräckligt förberedd.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Upprätt och ett par timmar

Hur sitter ni när ni spelar rollspel
Runt ett bord, antingen på stolar eller i soffor beroende på var vi är. Jag har spelat rollspel liggande/sittande på kuddar en gång. Det var vin, plockmat och togor inblandat, men det var fortfarande obekvämt som satan efter ett tag.

/tobias

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Sittande i soffor eller på stolar, placerade kring bord, vanligen med dämpad men ändock elektriskt belysning, vanligen kompletterat med några värmeljus i lyktor. Ofta använder jag som spelledare en laptop, enklare än att hålla reda på en massa utskrifter. Vanligen spelar vi till sent på natten. Detta beror framför allt på att många deltagare bor rätt långt från varandra, så det blir alltid att vissa personer sover hos den som för tillfället är värd. Dessutom blir det lite tunt mellan spelpassen, så vi ser till att spela rätt mycket när vi ändå har tid.

Dock spelar vi inte alltid helt fokuserat. Vi har vanligen tid för mat- och rökpauser och tillåter en viss mängd löst prat. Dock skiljer sig detta mellan olika spel -- när vi grottröjer i D&D är de flesta toleranta mot kommentarer utanför spelet, men när vi kör skräckscenarier eller motsvarande inlevelsefyllda historier är koncentrationen total.

magoo

Hero

Förr: I någons sommarstuga i obekväma soffor. Vi spelade från kl 10 på förmiddagen till mitt i natten hela helger, enbart med avbrott för mat och sömn.

Nu: Cirka 3 timmars effektiv speltid i vår soffa med enorma mängder fikabröd och te. Vanligtvis startar vi kl 20.00. Dämpad belysning och eventuell bakgrundsmusik.

Skillnaden beror på att vi numer spelar kortare äventyr och att vi tvingas dela upp dem än mer pga respektive och småbarn.

Det är faktiskt ganska skönt att slippa långsessionerna, man är mer koncentrerad och det blir mindre flum, dessutom spelar vi oftare.

Vimes

Sillkung
Vi brukar spela i någons vardagsrum, spelarna i soffa och SL på stol... Lagom avslappnat och inte för opraktiskt.

Sessionerna brukar hålla på från kl. 1800 till fyrasnåret, ibland senare. Rollspelet blir lite lidande av den sena timmen men eftersom det i första hand är en social tillställning är det ingen big deal.

Wilmer

Hero
Spelarna och spelledaren på varsin sida om ett jättelitet bord i ett lika litet sovrum eller vid ett större bord med steril dagisbelysning.
Efter fyra timmar spelande är det antingen dags för middag eller frukost.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
I min soffa. Folk ramlar in hos mig mellan två och tre, och sen kommer vi igång att spela mellan tre och fyra. Vi spelar sen typiskt ett par timmar tills klockan sex till sju. Då är det dags för matpaus vilket brukar medföra en paus på en och en halv till två timmar. Sen spelas det i stort sett tills vi inte orkar mera eller att episoden fick ett så tydligt slut att det bara är ältigt att fortsätta. I vilket fall så brukar det inträffa nån gång runt ett till fyra på natten. Så 12 timmar, medräknat matpaus är en ganska normal spelsession för oss.

/Naug

Nkari

Veteran

Hemma hos ngn, i deras soffa.. När man var mindre.. (runt 18-20) så kunde vi spela 12-20h i sträck, men mindre pauser.. men idag (25+) idag så blire nog bara en 6-8h.. beroende lite på hur folk orkar.. :gremwink:

Spelar typ bara på konvent nu för tiden... alla kompisar är antingen för oseriösa när de spelar att det helt enkelt inte går att spela med dom eller så är de väldigt upptagna och kan knappt spela längre. Men på den tiden då vi spelade så brukade det väl gå till så här typ: Jag brukade ringa kompisarena vid typ 10-11 tiden på morgonen (om det är helg), den första utav dom brukade komma in vid 12 tiden och den sista vid 13-13.30 tiden typ. Sedan så tog det kanske någon halvtimme innan vi brukade komma igång ordentligt. Sedan så spelade vi till runt 17.00 tiden och därefter så käkade alla hemma hos sig. Därefter om vi skulle fortsätta att spela så brukade vi komma igång igen vid 19-20 tiden igen... Sedan så spelade vi några timmar till.

Vi hade vårat spel rum i ett litet rum bredvid köket som har en dörr till baksidan och trägården.... Vi brukade i princip aldrig använda några ljus eller musik...

Johan K

Gammal & dryg
Vi brukar sitta i mitt vardagsrum & lira.. Har en styck soffa med platts för 2 + 2 stolar.
Sedan brukar vi lira ungefär 4-4, 5 timamr per gång..
När man vart yngre så satt vi & lirade desto mer timmar.. Tyvärr så hinner man inte med det längre..

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"dag (25+) idag så blire nog bara en 6-8h.. beroende lite på hur folk orkar.. :gremwink: "

När folk har dåligt med tid så kör vi oftast halvdag, vilket innebär att folk kommer till mig runt 7 och vi börjar runt 8 och kör sedan så länge vi orkar/tills någon måste gå på grund av deras schema dagen efter. Jag misstänker att det kommer bli mer sådana möten när man får regelbundna jobb och annat hemskt :gremwink:

/Naug

malmkvist

Warrior
Det beror på hos vem, mestadels i vardagsrum.
Vi brukar börja runt 13-15 och så tar vi en matpaus när vi blir hungriga. Det brukar bli så att den/de man är hos står för maten. När vi spelar Khelatar, brukar vi laga medeltidsinspirerad mat. Sedan fortsätter vi tills vi inte orkar längre eller liknande.I runda tal brukar det bli runt 0000.

Lindenius

Swashbuckler
*Hotar*

folk kommer till mig runt 7 och vi börjar runt 8 och kör sedan så länge vi orkar/tills någon måste gå på grund av deras schema dagen efter. Jag misstänker att det kommer bli mer sådana möten när man får regelbundna jobb och annat hemskt
You just wait and see... :gremsmile:
Vänta tills folk i spelgruppen (d v s du) får familj och barn också...
:gremtongue:

//erik. vadå, jag dyster?

quisling

Warrior

Som läget är just nu spelar vi i ett studentrum på 14 kvm. Med fem personer blir det SL på en pinnstol eller i en fåtölj, en spelare på samma sätt eller på golvet och med tre personer i en trasig tvåsittssoffa. Trångt men mysigt på det lilla 30 x 70 bordet...

SL har papper iknät och spridda runt sig på golvet och skrivbordet. Det blir rörigt ganska snabbt. Oftast lyckas vi bara spela från ca 17 och fram till ca 23-24, eftersom någon måste hem. Det kan ofta kännas lite kort, men fungerar på det stora hela. Men ambitionen är att sitta runt ett vardagsrumsbord med spelledarskräm och levande ljus. Så har det varit och så kan det komma att bli igen...

MrG

Swashbuckler
Hur vi sitter?
När vi är hemma hos mig; soffgrupp, spelarna i en vinkel i två och tresittsoffan, spelledarn mittemot i fotölj. Soffbordet har plats för te och junk och en skiva under där de flesta har sina karaktärer liggande. Spelledaren har ett sidobord för kampanjanteckningar. Sedan brukar vi flytta runt och hälsa på hos varandra.

Fast tidigare har jag exprimenterat vilt, minns när vi stängde in oss i en avtängt bastu för att kolla om miljön med träväggar skulle vara inspererande, nu mer är bekvämligheten högre priorietrad :)

Hur länge?
Vardagar blir det bara två tre timmar, vi brukar träffas och äta vid sex och spela fram till efter nio, sedan är vi spridda över Stockholm och nästan alla har åtta till fem jobb, så längre än så är det inte läge för.
Helger träffas vi och äter öl och macka på fredag vi sju och spelar sedan till midnatt, så ses vi igen (de som inte sover över) vid tolv och spelar (med matpauser) fram till mellan elva och två på natten.