Nekromanti Hur sköta det ekonomiska kring spelmakande?

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,752
Location
Demokratiska Republiken Latveria
När jag tidigare varit involverad i att skriva rollspel som publicerats kommersiellt har jag varit arvoderad skribent och inte behövt bry mig om sådana här detaljer. Men nu när jag och Murderhobo ska till att ge ut Svärd & Svartkonst har vi blivit tvungna att fundera på hur vi bäst ska lösa sånt som att betala för illustrationer och redovisa inkomster från sålda spel.

Hur har ni som har erfarenhet av att ge ut egna spel gjort? Det är ju ganska små summor det kommer att handla om, som mest några tusen kronor. Är det värt att bilda ett bolag?
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag vet inte hur man ska se det ekonomiska, för jag har inte gjort det, däremot vet jag att bolag ger förhållningsregler förhållningsregler förhindrar en från att bli osams och därmed kan jag rekommendera det ur synpunkten att ni ska vara vänner och ge ut spel i framtiden också.
Visserligen kan man göra det genom en förening också men föreningar måste ha minst tre medlemmar, och att ha någon som inte bär strå till stacken kan vara lika förödande som att inte ha förhållningsregler till ekonomi för vänskaper.

/Luna Lovegood
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Under de fem år jag skapat rollspel har jag gjort mitt absolut bästa för att slippa skapa bolag. Jag föreställer mig nämligen att bolagsskapande leder till krångel i form av bokföring, deklarationskomplexitet och annat jag gärna håller på mer än armlängds avstånd.

Jag mailade Skatteverket medan jag jobbade på Rotsystem för att få klarhet i vad som gäller för vinst och sådant:

En hobby karakteriseras av att den görs på fritiden, den är inte din huvudsakliga försörjning och du gör det inte på uppdrag av någon annan.
Av det du skriver ser det inte ut som om du har något vinstsyfte (det är inte din huvudsakliga försörjning) och du gör det inte på uppdrag av någon annan. Alltså bör rollspelsskapandet vara en hobby och inte en näringsverksamhet. Du ska då inte ha F-skatt.
Så länge du går med förlust behöver du inte redovisa till Skatteverket men den dagen du börjar gå med vinst (om den kommer), då ska du betala skatt på överskottet. Däremot ska du spara alla handlingar som hör till din hobby, framförallt därför att du kan "rulla" ditt underskott ett antal år framåt och göra avdrag för detta ifall du skulle gå med vinst.
När det gäller crowdfunding blir detta en intäkt i din hobbyverksamhet. Du gör avdrag med dina kostnader, blir det något över deklarerar du detta på en T2-blankett och betalar skatt på överskottet. Allt överskott är skattepliktigt så om du får "för mycket" så ska allt, oavsett summa, deklareras som överskott.
Jag gör såhär: Jag har ett google docs-kalkylblad där jag skriver upp alla utgifter jag har (illustrationer, domäner, mjukvaror, tryckkostnader, frakt etc) och alla intäkter jag har. Skulle jag någonsin börja komma ens i närheten av att gå plus minus noll så kommer jag väl att vara tvungen att se över frågan igen, men just nu finns det ingen risk alls. Mina spel lär inte bli billigare att producera, och man ska sälja ganska bra för att få tillbaks 20-30 000:-...

Hittills har jag använt lite olika lösningar för att ändå kunna sälja till butik (då behöver man ju F-skatt/förmåga att fakturera). För mig var det största nackdelen med att inte ha bolag. Men nu är det rätt löst: More than Human säljs via Vulkan, Null State säljs just nu via Lekberg's och Rotsystem kommer att säljas av/via Spindelkungen Förlag. I senare skede kommer nog även Null State och den engelska reviderade utgåvan av Evolutionens Barn ligga hos SkF (eller hur förkortningen nu blir). Så det går att ordna sälj i butik utan att ha F-skattsedel och bolag själv.


Så mitt svar på frågan är: Det går att klara sig bra utan bolag, även när kostnaderna ökar bortåt 20-30 papp. Kanske bättre då, eftersom det bara är när det blir vinst som man måste krångla med skatteverket.
w176 said:
Jag har en bekant som är bågmakare och lajvare. När han ställde skattrverket en liknade fråga fick han svaret:

Ser han bågmakeri som en del av sitt lajvande kan han alltså använda intäkterna från försäljning från bågar och fara på lajv för det. Då det blir det intäkter och utgifter för samma hobby.

Inkomsterna från spelförsäljning kan alltså vägas mot kostander för att fara på konvent med mera. I och med att de är en del av samma hobby
DeBracy said:
Haha, det är ju fantastiskt! Rädd för att göra vinst? Köp en samlarutgåva av spel X!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,752
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Tack för riktigt bra svar! Vi bör alltså kunna klara oss utan att bilda bolag, men det kan finnas andra än rent skatterelaterade skäl att formalisera det hela.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Är ni två personer bör ni kanske skriva ett dokument er emellan. Hur eventuella vinster skall delas eller införlivas i framtida verk.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Fördelen med att ha ett företag är att ni kan komma undan moms-kostnader, vilket inte är en trivial del av kostnaderna och något som inte Krank direkt tar upp (jag menar, det låter som om han betalar 4000-6000 kr på det per projekt exempelvis).

Moms skall också betalas till skatteverket när omsättningen når 30.000 kr har jag för mig...
 
Top