Nekromanti Hur ska det se ut?

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, hur ser er favoritlayout till rollspel ut, egentligen? För att hjälpa den tankspridde på traven en smula har jag försökt sammanställa diverse olika varianter. Jag snackar om A4/Letter-format.

- Två spalter och inget mer. Förekommer på en väldig massa ställen, bland annat i DoD6, Mutant: UA och diverse WW- och d20-grejer.

- Två spalter och insprängda boxar lite här och där, med exempel eller förklarande småartiklar. Förekommer i Västmark och i modernare GURPS-böcker, som Cabal och Mars.

- Två spalter samt en bred marginal, där det kan förekomma bilder eller enstaka exempel. Som i andra utgåvan till Kult.

- Två spalter samt en marginal där det får plats kortare stämningstexter eller fördjupande texter. Ofta resulterar det här i alldeles för smala spalter över lag. Förekommer i Mutant Chronicles.

- En spalt och en marginalspalt enligt ovan. Förekommer i många äldre GURPS-böcker, till exempel Swashbucklers och Illuminati.

- En spalt och insprängda boxar.

- En spalt och en bred marginal för diverse löst bjäfs, fast inte främst för texter.

- En spalt och inget mer. Förekommer förhoppningsvis inte alls.

- Tre spalter. Lämnar inte så mycket rum för variationer, förutom boxar eller ej. Förekommer i Chronopia-modulerna, bland annat.

- Två spalter, fast sneda. (Förhoppningsvis är det ingen som gillar den här varianten…)

- Två spalter, olika breda, på mörk bakgrund och med oläsligt typsnitt, som i Gemini. :gremsmile:

Finns det någon mer variant som jag har glömt? Ta gärna upp det i sådana fall. Jag är alltså ute efter vad som känns mest lättläst, mest stämningsfullt, och helt enkelt snyggast och trevligast. Själv gillar jag två spalter plus en marginalspalt, men det kräver i stort sett bredare papper än A4 eller Letter.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
- Två spalter samt en bred marginal, där det kan förekomma bilder eller enstaka exempel. Som i andra utgåvan till Kult.
Jäpp. Typ. Det behöver inte göras precis som Kult, men två spalter och en bred yttermarginal tycker jag generellt känns väldigt lyxigt, luftigt och inbjudande att läsa. Jag gillar Kults designidé överlag, med den kursiva ingressen som står bredvid den kvadratiska bilden vilken i sin tur står ovanför kapitelrubriken och att varje kapitel börjar på en vänstersida. Fint. Det finns en del missar, iofs, men tanken var god.

- Två spalter, fast sneda. (Förhoppningsvis är det ingen som gillar den här varianten…)
Om du pratar om CoC D20 så tycker jag faktiskt att det var roligt att läsa på det viset och att det ändå på något vis passade till spelet. Jag tyckte det var kul och faktiskt ovanligt lyckat.

---

/Riz

Selly

Level 5 Laser Lotus
Åsikter.

Urgh, kunde du inte numrerat listan...nåväl, copypaste är väl inte världens jobbigaste sak att ägna sig åt. ^_~

Jag gillar den här:
"Två spalter och insprängda boxar lite här och där, med exempel eller förklarande småartiklar."
...vilket för övrigt är den varianten som förekommer i alla WW-grundböcker. Hursom, denna funkar också:
"Två spalter samt en bred marginal, där det kan förekomma bilder eller enstaka exempel."
Så alternativ 2 och 3, utan någon egentlig inbördes ordning. Annars tycker jag att Engel har en rätt trevlig layout (fonterna de valt att använda är väl sådär, men ändå). Det är en variant på alternativ 2 (fast med en halvbred marginal), där boxarna bara är kursiverade textstycken med rubriker som är justerade åt "fel" håll (högerjusterade på högersidor, och vice versa). Dessa stycken tillåts också flyta ut i marginalen. Bilder tar över hela marginalen och den yttre spalten (i vart fall i de samples jag slet åt mig för att kunna beskriva härket). Eh...hoppas det där gick att begripa sig på. o_O;

Dimfrost

Special Circumstances
Japp, det var CoC jag syftade på, jag mindes bara inte vilken utgåva det rörde sig om. Personligen tycker jag det passar spelet enbart på grund av att det leder till San-förlust (eller vad det nu heter i d20-versionen) under läsningen...

Nackdelen med Kult-modellen är att marginalspalten blir så väldigt smal när man faktiskt har text där. Jag vill ha bredare pappersformat... :gremcrazy:

Förresten, jag borde väl ha nämnt Nobilis också, men jag har ingen koll på hur det faktiskt ser ut inuti. Lajvreglerna köpte jag på Traditions rea, och de ser ut ungefär som Kult, men de är å andra sidan i ett mer sansat pappersformat (alltså letter).

/Dimfrost

Dofhjort

Veteran
Åtta spalt, minst

Nej men allvarligt, allt som inte har för smala eller för breda spalter och/eller är rörigt är helt okej. Jag gillar tex inte GURPS-varianten med långa texter i marginalen, eftersom jag blir lite smått förvirrad. Boxar och annat gojs kan däremot gärna få svälla ut i marginaler, alternativt ligga helt i marginalen, så länge det är avgränsat.

Vettig och framför allt konsekvent redigering helt enkelt.

Vad gäller pappersformat gillar jag helt klart Äventyrsspels gamla standard bäst. B3 eller vad katten det är, uppdelat i två-tre häften. Överskådligt och lätt att lämna boken uppslagen utan att ryggen går sönder. Dock åldras kanske inte böckerna på bästa sätt...

Eksem

Champion
"jag borde väl ha nämnt Nobilis också, men jag har ingen koll på hur det faktiskt ser ut inuti. Lajvreglerna köpte jag på Traditions rea, och de ser ut ungefär som Kult"

Idén är väl lite densamma som i KULT, men den blir rätt fucked up med så smalt format som används i LARP-reglerna (och pappersvalet blev förödande för illustrationerna... suck...). Den fin, riktiga Nobilis-boken. Fin som attan. Läckra och välanvända typsnitt, ett skönt lagom glansigt papper med hög läsbarhet, två spalter med speltext och två tunna marginalspalter som enbart består av stämningstexter. Kapitlen med spelledartips skiljer sig lite, och är inte fullt så bra, men fortfarande bättre än det mesta annat jag sett i den här hobbyn.

Illustrationerna används smart också, de enda illustrationer som dyker upp på sidor med text är små bilder av blommor, och det är väldigt sparsmakat. Alla riktiga illustrationer får istället en hel sida att vräka ut sig på, vilket ger ett mycket maffigt intryck.

Titta och förundras här (längst ner):
http://www.guardiansorder.com/downloads/

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det enkla är det rätta!

Min åsikt om layout är att det oftast blir fel om man försöker för mycket. Därför ska man göra det enkelt för sig. Två spalter, raka sådana, med lagom breda marginaler, helt befriade från text, är vad jag föredrar. Sedan får man gärna slänga in illustrationer, faktarutor och annat skoj här och där för att bryta tristessen. En spalt tycker jag är för brett om formatet är A4 eller liknande storlek. Varianten med spalt och marginalspalt som används i GURPS är ganska förvirrande, speciellt när texten i marginalspalten fortsätter på nästa sida, så att man bläddrar vidare och läser den istället för att följa med i huvudtexten.

Men oftast är det inte så jävla noga, bara det är någorlunda läsbart och det finns någon form av tanke bakom.

/tobias

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag har grunnat en hel del på liknande problem. Hur lägger man upp en fungerande och snygg layout helt enkelt. Själv har jag som du fastnat för A4-format (icke letter, men det är för att jag funderar att trycka upp ett eget spel på egen printer och vill slippa jaga olika pappersformat)

Tidigare erfarenhet när jag har varit chefredaktör (jodå, på en obskyr publikation som ingen läste i Norrtälje) gjorde att vi valde att köra med två spalter, och det är där jag fastnat. Alltså:

- Alternativ 1 (av mina) Två spalter. Med en bred marginal för små anteckningar. Textstorlek av mindre modell och Times New Roman (då detta typsnitt a) är platsbesparande b) tämligen snyggt om än lite tråkigt) Läsvänligheten är dock ett måste! Annat typsnitt på rubriker... lite fantasifullt men lättläst (har inte kommit fram till vilket än)

Små rutor med viktig information är ett plus. Lätt att hitta på sidan och lätt att läsa. Illustration i över och nederkant som följer kapitelordning (dvs olika illustrationer i slingerstil som anammar kapitlets innehåll - strid - vapen, skador - hjärtan? etc.) Dels för att man ska lätt kunna hitta rätt kapitel och dels som en skönhetsdetalj.

Halvsidesuppslag med kapitelstart (liten kort intronovell till varje kapitel typ Eon) med bilder som överensstämmer.

Vad mera, Jo illustrationer som vapen, rustningar, föremål, raser skall finnas i halvsidesuppslag med förklaringar nedanför...

Alternativ 2
Som alternativ 1. Men med en textspalt och marginal med anteckningsmöjlighet.
______

Det viktiga är dock att layouten följer med genom hela rollspelet. Att det som gör avstickningar är för att markera viktig information.

G

Guest

Guest
När det gäller framtid är det helt klart jane's information group som ligger i spetsen för hur det ska vara,men det är ju lite dyrt att köpa så jag funderar på att köpa ett spel som de har gjort endast för manualen så jag kan beskriva den ordagrannt.

Dock funkar inte den för fantasy men där är väl historiska encyklopedier etc bäst. Uppdelat i två delar där ena är regler andra är världen.

Nutid är dock svårare, det beror nog på var och hur det utspelar sig.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Me Tarzan, you?

När det gäller framtid är det helt klart jane's information group som ligger i spetsen för hur det ska vara,men det är ju lite dyrt att köpa så jag funderar på att köpa ett spel som de har gjort endast för manualen så jag kan beskriva den ordagrannt.
Jag har ingen aning om vad jane's information group är. Upplys mig!

/tobias

Quadrante

Grisbonde
Produkten bestämmer

Designen och layouten ska följa produkten.

Är det ett "reportageberättarspel" ska layouten ge en tabloid/nyhets känsla, smala rader, feta rubriker och blaffiga bilder eller tydliga spalter med en font i rubriken, en annan i ingressen och ytterligare en i brödtexten.

Är det fantasy eller medeltid, ska texten ligga i en enda spalt, med en fin ram runt allt och en stor dekorerad bokstav som inledning av texten. Texten får gärna vara skriven med cancellereska.

Annars..

Tydlighet och snygga typsnitt, och bra papper.

G

Guest

Guest
Re: Me Tarzan, you?

De gör instruktioner etc till krigsmatriel och andra stridsrelaterade saker till exempel helikoptrar, kommunikations matriel, och terrorism.
De har också hjälpt till med ett antal spel (läses: flygsimulatorer) som f15 f18 och AH-64D Longbow.
Där är vanligtvis tio sidor hur spelet fungerar och resten hur helikoptern/flygplanet funkar i äkta jane stil.
Dock finns de inte med på jane's hemsida, men jag skickar med den iallafall (tyvärr har de inte sin typiska design där heller).

http://www.janes.com/

Rosen

Myrmidon
- En spalt och inget mer. Förekommer förhoppningsvis inte alls.

Inte numera, men var rätt vanligt i riktigt gamla spelgrejor (där man också hade en märkbar förkärlek för brödtext i Courier).

- En spalt och en bred marginal för diverse löst bjäfs, fast inte främst för texter.

Den är jag själv lite förtjust i - förutsatt att marginalen faktiskt blir använd. Om den gör det så är diverse-bjäfset väldigt praktiskt för att förtydliga detaljer längs vägen.

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Det där är ett svårt problem. A4 är det naturliga valet för sådant som ska skrivas ut. A4 har dock en så olycklig bredd att man antingen får en för bred spalt eller två som är lite för smala. Jag akulle nog välja två spalter som är lika breda, även om det är något av en nödlösning och skulle ställa till en hel del strul när jag ska ha in mina tabeller/listor.

Annars är jag svag för GURPS upplägg med en bred spalt med sådant som är viktigt och en smal spalt med stämningsexempel, uddaregler och scenariouppslag. De gör boken intressant att komma tillbaka till. Å andra sidan tror jag att de måste vara en pest att skriva...

Olle Linge

Snigel
- Två spalter, olika breda, på mörk bakgrund och med oläsligt typsnitt, som i Gemini.
Det var nästan enda anledningen till att jag aldrg lärdig mig det systemet, hemskare layout är nog svårare att hitta :gremlaugh:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det två-spaltiga Västmarkiga med infällda rutor är det som jag tycker är i särklass bäst att läsa och för övrigt det jag kommer använda när jag väl skrivit klart något.

Jarl

Hero
Den fin, riktiga Nobilis-boken. Fin som attan. Läckra och välanvända typsnitt,
Fast lite av känslan försvinner tycker jag när man inser hur mycket som består av standard-adobe-prylar. Nästan alla små symboler och sådant är ju bara från något typsnitt. Som tur är finns det bilder som ger det hela lite personlig prägel.

Zire

Swashbuckler
- Två spalter, olika breda, på mörk bakgrund och med oläsligt typsnitt, som i Gemini.

Det är inte den biten jag vill ha av Gemini, utan de där stämningsrutorna som fanns längst upp på varje sida. Lättare att läsa än text i marginalen.

Förutom det så vill jag helst ha två, lika breda kolumner.

Angående problemet som Troberg tog upp:
Vad händer om man byter orientering på A4? Så att kortsidan är mot pärmryggen. Då skulle man väl kunna ha tre spalter samt en yttre marginal för skojigheter.

- Zire

Rising

Vila i frid
Angående problemet som Troberg tog upp:
Vad händer om man byter orientering på A4?
Alla som haft Maurice Sendak's "Till Vildingarnas Land" som älsklingsbarnbok vet ju att liggande format är överlägset ståendes...

Det är rätt jobbigt att bläddra i liggande publikationer, dock, så man måste tänka på att ha en väldigt bred innermarginal på sidorna. Men visst, det funkar (jag har layoutat några broschyrer i det formatet genom åren), och det räcker väl alldeles utmärkt för två spalter text + eventuellt krimskrams.