Nekromanti Hur ska det se ut?

Dimfrost

Special Circumstances
Det är inte den biten jag vill ha av Gemini, utan de där stämningsrutorna som fanns längst upp på varje sida. Lättare att läsa än text i marginalen.
Det här är i och för sig ganska intressant. Kanske man borde testa att låta texten breda ut sig i två spalter över kanske två tredjedelar av sidan, och låta den översta tredjedelen fylla samma funktion som marginalen i de flesta andra fall? Alltså inte bara ha en liten fånig ruta som i Gemini, utan ett rejält område där man kan lägga in bilder eller halvlånga texter, och få in lite luft på sidorna.

/Dimfrost

Eksem

Champion
Du, jag brukar köpa Chaosium-grejjer i vanliga fall, jämfört med dem är Nobilis ett orubbligt mästerverk av grafisk formgivning. :gremwink:

Men det är väl inget fel med att använda typsnittssymboler? Det är väl det man har dem till? Att använda, menar jag?

Feliath

Swashbuckler
Hur det ska se ut för att tilltala mig

- Två spalter och inget mer.
Det här gillar jag. Givetvis med illustrationer insprängda, men rutor med text och sådan skit bara förfular och plottrar till. Läsningen blir krångligare. Jag vill ha min linjär tackarsåmycket.

- En spalt och inget mer. Förekommer förhoppningsvis inte alls.
Vad är det nu för fel med det här egentligen? Jag gillar den här också; särskilt till ett sagorollspel med fina färganfanger och enbart helsidesillustrationer skulle det vara rent maffigt.
Och förresten, nästan alla vanliga böcker ser ju ut såhär. Hatar du böcker, Dimfrost? :gremwink:

- Två spalter, fast sneda. (Förhoppningsvis är det ingen som gillar den här varianten…)
Ha-HAA! Återigen grusar jag dina förhoppningar! :gremelak:
Jag tyckte det var en kul grej, och helt klart läsligt. En tydligt specifik grej till just det spelet, dock; jag skulle inte rekommendera det till alla jämt direkt.

/Feliath - Nonconstructive Survey Answer

Jarl

Hero
Men det är väl inget fel med att använda typsnittssymboler? Det är väl det man har dem till? Att använda, menar jag?
Nej absolut inte, men använder man bara sådana saker så blir det ju ingen unik prägel på ens rollspel, och det är ju lite trist. Nobilis ligger egentligen nära detta, men klarar sig genom att dels ha bilder och dels att ingen annan direkt har layoutat sitt rollspel på det viset :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
- Två spalter och inget mer. Förekommer på en väldig massa ställen, bland annat i DoD6, Mutant: UA och diverse WW- och d20-grejer.
Den här layouten funkar aldeles utmärkt för min del. Det är enkelt & lättöverskådligt. Gjärna får det åxå var insprängt en & annan bild åxå.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Hur det ska se ut för att tilltala mig

<blockquote><font class="small">Citat Feliath:</font><hr />
<blockquote><font class="small">Citat trådstarten:</font><hr />
- En spalt och inget mer. Förekommer förhoppningsvis inte alls.

[/quote]
Vad är det nu för fel med det här egentligen? Jag gillar den här också; särskilt till ett sagorollspel med fina färganfanger och enbart helsidesillustrationer skulle det vara rent maffigt.

Och förresten, nästan alla vanliga böcker ser ju ut såhär. Hatar du böcker, Dimfrost? :gremwink:

[/quote]

Brukar du läsa böcker i A4-format? Läs mitt första inlägg igen. :gremgrin:

Men ok, om det ser ut tillräckligt mycket som en sagobok kan det kanske vara okej. Annars tycker jag det inte.

/Dimfrost

Feliath

Swashbuckler

Brukar du läsa böcker i A4-format?
Inte så ofta, men jag har Tusen och Natt i sex band (någon sorts quarto, tror jag. Jag kan inte de exakta storleksspecifikationerna) här som är ungefär lika breda som ett A4, med enkelspalt, som går alldeles utmärkt att läsa. (I och för sig är såväl teckenstorlek som marginaler väl tilltagna. Men det finns det ju inget som hindrar dem från att vara i ett rollspel heller.) Och jag är rätt van vid att läsa enkelspalts utskrifter på A4, och det har jag heller inga problem med.

/Feliath - sedan vore det ju i och för sig läckert med ett sagorollspel i mindre format, typ det som användes till den snygga utgåvan av Narniaböckerna

Dimfrost

Special Circumstances

Okej. Jag gillar iofs inte utskrifter där texten tar upp hela papprets bredd heller, men jag försöker bli hobbytypografinörd på fritiden så jag skyller på det. :gremtongue:

/Dimfrost

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tips ... (OT)

Du får se till att komma på nästa DanCon (IV borde det vara om jag räknat rätt) så ska jag visa dig några assnygga böcker (av varierande format).

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Tips ... (OT)

Klart jag kommer på nästa DanCon! Skulle inte det ha varit förra helgen, förresten? :gremelak: :gremwink:

/Dimfrost

Staffan

Myrmidon
- Två spalter och insprängda boxar lite här och där, med exempel eller förklarande småartiklar. Förekommer i Västmark och i modernare GURPS-böcker, som Cabal och Mars.
Jag är traditionalist, så det här är min favorit. Hålla på och fjamsa med marginaler och sånt är bara lökigt. Marginaler ska hållas så små som möjligt.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ett exempel på vad jag tycker är snyggt ...

Det kommande svenska rollspelet Saga är väldigt smakfullt formgivet. Lovord över herr Arfert.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Ett exempel på vad jag tycker är snyggt ...

Ja, jag bläddrade i demoversionen på LinCon och det såg ju riktigt snyggt ut. Det är så typiskt att de snygga spelen samtidigt ska vara så tråkiga...

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Re: Ett exempel på vad jag tycker är snyggt ...

"Det är så typiskt att de snygga spelen samtidigt ska vara så tråkiga..."

Det får vi väl se till att ändra på då, och göra de bra spelen vrålsnygga! :gremgrin:

Jarl

Hero
Fast smalt och/eller konstigt blir det väl inte med A4? Jag har två spalter och en mindre marginalspalt, och det funkar rätt bra, iallafall för regeltexter.

Eksem

Champion
För att en spalt ska vara c:a 55-60 tecken i bredd för maximal läsbarhet. Det går bara inte att göra på ett stående A4 med två spalter om man inte använder ett jättesmalt och jättelitet typsnitt.

Dimfrost

Special Circumstances
Man brukar säga att en lämplig spaltbredd är mellan 55 och 65 tecken, inklusive blanksteg. Det är svårt att få med 2+1 spalter och en vettig grad. Det är naturligtvis inte någon benhård lag, men det kan vara bra att hålla i minnet.

/Dimfrost

Jarl

Hero
Hmm... jag gick lite på känn måste jag erkänna, då jag inte är speciellt insatt i layout. Men efter en snabb koll visar det sig att mina spalter är ca 54 tecken i bredd. Det kanske går an med lite nöd och näppe? :gremsmile:

Jarl

Hero
så man måste tänka på att ha en väldigt bred innermarginal på sidorna
Hur bred marginal behöver man skulle du säga? 20mm? 30mm? ännu mer?