När ni på något sätt införskaffar ett äventyr, hur ska det vara upplagt för att ni ska tycka att det är bra (i vilken ordning skriver man vad, vilka delar ska ingå o s v)?
- Ska det löpa en röd tråd genom äventyret, med "checkpoints" som man måste nå (ungefär som orientering) för att "nå i mål"?
- Ska det finnas "alternativa vägar" utförligt beskrivna om rollpersonerna avviker från en (eventuell) röd tråd)?
- Tetxer som spelledaren läser upp (ja/nej)?
- Hur viktigt är det att låta alla spelare, i egenskap av sina roller, "göra som de vill?
- Ska det finnas förutbestämda, "stämningshöjande" händelser som inträffar oavsett vad rollpersonerna gör?
- Ska allt vara mer "löst beskrivet" (d v s det finns inte ngt förutbestämt "slut" utan endast förutsättningar för äventyr finns i form av beskrivna parametrar för detta)? Hur gör man det på ett bra sätt?
Detta går lite in på den diskussion som förs nedan (Spelledaren har alltid rätt), eftersom man som äventyrsskapare borde ha en bestämd åsikt om vilka roller deltagare (spelledare och spelare) i rollspel ska ha, innan man snickrar ihop sitt äventyr.
- Ska det löpa en röd tråd genom äventyret, med "checkpoints" som man måste nå (ungefär som orientering) för att "nå i mål"?
- Ska det finnas "alternativa vägar" utförligt beskrivna om rollpersonerna avviker från en (eventuell) röd tråd)?
- Tetxer som spelledaren läser upp (ja/nej)?
- Hur viktigt är det att låta alla spelare, i egenskap av sina roller, "göra som de vill?
- Ska det finnas förutbestämda, "stämningshöjande" händelser som inträffar oavsett vad rollpersonerna gör?
- Ska allt vara mer "löst beskrivet" (d v s det finns inte ngt förutbestämt "slut" utan endast förutsättningar för äventyr finns i form av beskrivna parametrar för detta)? Hur gör man det på ett bra sätt?
Detta går lite in på den diskussion som förs nedan (Spelledaren har alltid rätt), eftersom man som äventyrsskapare borde ha en bestämd åsikt om vilka roller deltagare (spelledare och spelare) i rollspel ska ha, innan man snickrar ihop sitt äventyr.