Nekromanti Hur ska jag agera i detta läge?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Med anledning av Bunnys modererande inlägg.

Det började med att jag strök ordet "brudar" från ett inlägg, med en ursäkt för ordvalet, med hänvisning till att jag tidigare blivit modererad av (vad jag uppfattade det som) ordvalet.

På detta inlägg svarar först krank, och sedan Dante, vilket får mig att tro att det är okej att jag i min tur svarar på deras (icke-moderande) inlägg. Då jag gör det blir jag omgående modererad av Bunny som påstår att jag inte respekterar moderatorernas beslut (genom hänvisning till reglerna) och att jag ska "Sluta älta tillsägelser i trådar där de inte hör hemma".

Detta i en tråd vars blotta existens är en reaktion på mitt tidigare skämt (som inte var ett skämt, om än vardagligt formulerat) och ordval, dvs. "brudar".

Är det bara jag som ser problematiken i det hela?

Petter42

Swordsman
Nej(du är inte ensam, jag ser det också). Det här är ett problem (anser jag) som genomsyrar nästan alla samhällen. Det handlar om att någon som gjort rykte om sig att formulera sig grovt (budskapet spelar ingen större roll), så reagerar folk mer på dennes grovhet. Om jag skulle säga något liknande tror jag inte att folk skulle reagera lika mycket. Man skulle kunna dra någon paralell till brottslingar som får ökad misstänksamhet riktad mot sig och därmed upptäcks deras brott oftare(huruvida de begår fler/mer brott eller inte spelar ingen roll).
Grejen är att man bildar sig en profil och de saker som stuckit ut tidigare får mer uppmärksamhet, oavsett om samma saker sticker ut hos andra ibland och oavsett huruvida det fortfarande sticker ut.

Hoppas du förstår, för säkerligen kommer folk att ta åt sig och på nåt sätt ta det hela personligt eller tolka det som att jag kallar dig för brottsling, vilket inte alls är vad jag gör. Det är bara att kämpa på trots särbehandlingen.

Vitulv

Petter42 said:
Nej(du är inte ensam, jag ser det också). Det här är ett problem (anser jag) som genomsyrar nästan alla samhällen. Det handlar om att någon som gjort rykte om sig att formulera sig grovt (budskapet spelar ingen större roll), så reagerar folk mer på dennes grovhet. Om jag skulle säga något liknande tror jag inte att folk skulle reagera lika mycket. Man skulle kunna dra någon paralell till brottslingar som får ökad misstänksamhet riktad mot sig och därmed upptäcks deras brott oftare(huruvida de begår fler/mer brott eller inte spelar ingen roll).
Grejen är att man bildar sig en profil och de saker som stuckit ut tidigare får mer uppmärksamhet, oavsett om samma saker sticker ut hos andra ibland och oavsett huruvida det fortfarande sticker ut.

Hoppas du förstår, för säkerligen kommer folk att ta åt sig och på nåt sätt ta det hela personligt eller tolka det som att jag kallar dig för brottsling, vilket inte alls är vad jag gör. Det är bara att kämpa på trots särbehandlingen.
Nej, nej, jag uppfattade inte att du kallade mig brottsling. Jämförelsen var helt okej.

Grejen är att du missade lite vad jag menade. Jag menar inte att jag blir orättvist modererad i allmänhet (tvärtom), utan snarare att jag uppfattade krank och Dantes svar/frågor till mig som en inbjudan till att fortsätta diskutera, eftersom de är redaktörer, och att det blir mycket märkligt då en tredje redaktör dyker upp och modererar mig i det här fallet.

anth

Vetefan
Egentligen tycker jag inte om den här typen av trådar och försöker hålla mig ifrån dem - för det blir bara pajkastning.

Men just den här tråden anser jag har en viktig poäng.

1. Vitulv editerar ett inlägg, ändrar "brudar", till "kvinnor" eftersom han har fått en tillsägelse i en tidigare tråd.

2. krank påpekar att tillsägelsen inte gällde ordet "brudar", utan meningen där ordet förekom.

3. Dante konfirmerar kranks påpekande.

4. Vitulv säger att han i sånt fall missuppfattat varför han fått tillsägelsen.

5. Bunny säger att man inte ska diskutera tillsägelser i forumstrådar.

Bunny har rätt - diskussion om tillsägelser ska helst tas via PM.
Det betyder att Bunnys tillsägelse gäller krank och Dante i lika hög grad som den gäller Vitulv.

Men Vitulvs inlägg visar något VÄLDIGT VIKTIGT.
Vitulv har ACCEPTERAT sin första tillsägelse - men han har MISSUPPFATTAT VARFÖR han har fått en tillsägelse - vilket gör den första tillsägelsen MENINGSLÖS.

Nu får en moderator bestämma om vi ska reda ut missförståndet i den här tråden - eller om tråden ska låsas och moderatorerna reder ut missförståndet med Vitulv via PM istället.

Vitulv

anth said:
Egentligen tycker jag inte om den här typen av trådar och försöker hålla mig ifrån dem - för det blir bara pajkastning.

Men just den här tråden anser jag har en viktig poäng.

1. Vitulv editerar ett inlägg, ändrar "brudar", till "kvinnor" eftersom han har fått en tillsägelse i en tidigare tråd.

2. krank påpekar att tillsägelsen inte gällde ordet "brudar", utan meningen där ordet förekom.

3. Dante konfirmerar kranks påpekande.

4. Vitulv säger att han i sånt fall missuppfattat varför han fått tillsägelsen.

5. Bunny säger att man inte ska diskutera tillsägelser i forumstrådar.

Bunny har rätt - diskussion om tillsägelser ska helst tas via PM.
Det betyder att Bunnys tillsägelse gäller krank och Dante i lika hög grad som den gäller Vitulv.

Men Vitulvs inlägg visar något VÄLDIGT VIKTIGT.
Vitulv har ACCEPTERAT sin första tillsägelse - men han har MISSUPPFATTAT VARFÖR han har fått en tillsägelse - vilket gör den första tillsägelsen MENINGSLÖS.

Nu får en moderator bestämma om vi ska reda ut missförståndet i den här tråden - eller om tråden ska låsas och moderatorerna reder ut missförståndet med Vitulv via PM istället.
Nej, lås inte tråden. Rollspel.nu-forumet är väl en alldeles perfekt arena för att ta upp sådana här frågor, och det är mycket bättre att det tas öppet så att andra forumiter kan lära sig av fallet. Jag är dessutom nyfiken att höra från andra än redaktionen hur de ser på fallet.

Det här handlar dock inte om den första tillsägelsen (om brudar i feministtråden) utan om den moderering Bunny gjorde i den tråd som i sin tur behandlar den första tillsägelsen (men bröts ut till att handla om nedsättande skämt, dock fortfarande en reaktion på debaclets början).

anth

Vetefan
Vitulv said:
Det här handlar dock inte om den första tillsägelsen (om brudar i feministtråden) utan om den moderering Bunny gjorde i den tråd som i sin tur behandlar den första tillsägelsen (men bröts ut till att handla om nedsättande skämt, dock fortfarande en reaktion på debaclets början).
Bunny gjorde helt rätt, men med tillägget att tillsägelsen gäller krank och Dante i lika hög grad som det gäller dig.

Det viktiga är om du förstått varför du fått den första tillsägelsen.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag ser det inte som något direkt problem. Man lyssnar på den som skrev det gula inlägget helt enkelt.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Öh? Okej.

Du är frän och »rebellisk« som vanligt – men jag fattar inte riktigt vad du menar.

Lycan

Hero
Du kanske skulle börja anstränga dig lite mer med att hålla en god samtalston och inte avvika från ämnet. Det här tramset börjar gå mig på nerverna.

- L