Att bo avigt till och börja spelleda är ett helvete. Jag vet. Nu har jaf iofs turen att bo ett stenkast ifrån E4:an, och kollektivtrafiken är ganska god, så det är inget större problem. Det som däremot ÄR ett KONSTANT problem är att hitta spelare.
1, Det finns oftast väldigt få ute i bushen som är intresserade av rollspel.
2, Det finns oftast väldigt få inne i stan som är intresserade av att spela rollspel.
3, Personerna från punkt 2 brukar sällan vilja åka ut till bushen för att spela rollspel.
4, Det är svårt att ta sig in till stan för att spela rollspel.
Kusligt dilemma.
Där jag bor nu har jag spellett i ca 4 till 5 år. Idag är det jag och två andra som träffas konstant, med 3-4 andra som kan hoppa in ibland. Det har aldrig varit fler...
Nå, nu kanske det här lät väldigt nedslående (vilket det är, då jag VILL spela.. MYCKET!), men ett par allmänna tips för att hitta spelare är;
1, Sök i bekantskapskretsen. (Vilket du verkar vara inne på..)
2, "Reach out" i skolan. Kolla om det finns några som spelar. Vanligtvis är det ganska små "sammanslutningar", och att slå ihop två små spelgrupper är aldrig fel. Vissa skolor (läs: platser) har naturligtvis fler rollspelare än andra..
3, Don't push it! Vill dom inte spela/är inte intresserade så tryck det inte ner i halsen på dem. Föreslå, tvinga inte.
Angående spelarantalet.. Som nybliven SL (spelledare) är det alltid bättre att ha färre spelare. Jag, som trots allt spellett ett tag, tycker att det börjar bli jobbigt när spelarantalet kommer uppemot 6-7st, om man inte delar upp dem, just för att rollspel är ett sån verbal aktivitet.
2-3 spelare för en ny SL låter i mina öron helt OK.
Tips för nya spelledare..
1, Läs igenom det alster ni ska spela. Noga.
2, Var beredd på att spelarna förmodligen gör något oväntat, som du inte hade räknat med (läs: var beredd att improvisera)
3, Ta det lugnt. Om man stressar igenom vissa delar av äventyret är det lätt att missa något. Att få höra ett "just ja, ni skulle ju ha hämtat upp det där brevet i början.." är inte kul.
4, Exprimentera. "You can't fix it if you don't know what's broken" - lär av dina misstag och pröva nya vägar att göra saker.
När du har vant dig med att spelleda kan det ju vara en ide att börja med lite props (föremål beskrivna i äventyr, som man tillverkar på riktigt), bakgrundsmusik (flertalet original scores från filmer duger gott), ljuseffekter, avancerade karaktärer etc.
//MiDNiGHT. - som hoppas han tillfört något vettigt.