Det här är min specialitet! För läsförståelse är ärligt talat den bästa medecinen att läsa. Här är några olika metoder som polyglotter använder sig av:
Narrow Reading
Det här innebär att du läser mycket som är skrivet om samma ämne, helst av samma författare. Det klassiska tipset är att hitta en bokserie i stil med Harry Potter. Mycket text skriven av samma författare ger dig ordentligt med repetition av de ord som författaren använder ofta. Mitt tips är att skaffa en Kindle och läsa med popupordboken du kan köpa till. Ordboken för tyska->engelska håller hög kvalitet, då tyska är ett relativt vanligt språk.
Listen/Read (L/R)
L/R är en metod som tog HTLAL (mitt andra hem på nätet) med storm för ett antal år sedan. Den går i korthet ut på att hitta en bok på ditt L2 (alltså språket du vill lära dig) och samma bok översatt till L1 (ett språk du behärskar), plus en ljudbok på L2. Tekniken finns i olika utföranden, men proceduren brukar se ut ungefär såhär:
1: Läs boken i L1 samtidigt som du lyssnar på L2.
2: Läs boken på L2 och lyssna på L2.
3: Läs boken på L2, lyssna på L2 och skugga* texten.
4: Lyssna och skugga utan att läsa.
Det kan vara värt att köra igenom steg 1 mer än en gång innan man går vidare.
10kS
10kS står för "10,000 sentences" och är en metod utvecklad på bloggen AJATT (All Japanese All The Time). Metoden kallas också för "stentence mining". Principen är att du noterar meningar som du inte riktigt förstår, men nästan, sedan slår du upp orden och de grammatiska punkterna, eller frågar någon som kan bättre, eller vad du behöver göra för att förstå meningen. Du använder sedan ett SRS-program (Anki är industristandard här, finns till dator, iOS och Android, samt som webbapplikation) för att repetera meningarna varje dag. Vid det laget du har matat in 10 000 meningar så behärskar du språket väl. AJATT betonar att man måste söka upp meningar själv, även om det finns en uppsjö av 10ks-lekar att ladda ned till Anki.
Det finns många fler metoder, men det här är nog de som jobbar mest med just läsförståelse, som jag kan komma på. Vid det laget man kan hyfsat ta sig igenom böcker med en ordbok brukar rådet i allmänhet vara "läs mycket". Det finns massor av studier som visar att regelbunden läsning är mer effektivt än de flesta andra metoder. Steve Kaufmann lanserade "Comprehensible Input" som term för en massa år sedan och hypotesen står sig fårtfarande. Den säger att hjärnan lär sig språk genom att förstå meddelanden, och det effektivaste sättet att lära sig är att utsätta hjärnan för språk som ligger på nivån i+1, alltså strax över den nivå där du ligger nu. Fokusera inte så mycket på memorisering och explicit grammatik; det finns gott om studier som pekar mot att typ allt man gör i tredjespråkundervisningen i skolan, som att plugga glosor och repetera grammatikramsor, är otroligt ineffektivt. Så mitt råd är helt enkelt: läs mycket, gärna med en popupordbok på en Kindle.
Jag har hängt i de här kretsarna i många år och lärt mig många språk och kan slänga mig med termer som inte är självklara (precis som jag kan göra när jag pratar rollspel!). Så om det är något du inte förstår eller något du undrar över, så är det bara att fråga!
---
* Skuggning är en teknik som innebär att du lyssnar och repeterar vad som sägs så tätt inpå du kan, alltså med bara någon sekunds fördröjning. Du lyssnar och talar på samma gång, vilket är svårt i början, men man lär sig. Oavsett om du kör L/R är skuggning en bra teknik för att öva på din hörförståelse. Lanserad av den fantastiske polyglotten Alexander Arguelles, som använder det som sin främsta teknik.