Nekromanti Hur ska jag komma igång med det?

Kanturi

Swordsman
Efter att tags klurande så har jag bestämmt mej för att iaf börja med ett rymdrollspel... efetrsom att jag är ett Star Wars-fan så skulle det vara kul att skriva NÅGOT LIKNANDE, inte just ett STAR WARS rollspel... men nu har jag ett problem: hur ska jag komma igång? Jag har kommit på ett par punkter som är viktiga:

-Olika planeter
-Laservapen
-Rymdskepp
-Religioner
-Folkslag
-Djur
-Strid
-Vapen i största allmänhet
-Kostnader
-Läkemedel
-Beskrivningar
-Monster
-Ordnar
-Robotar
-Städer
-Rustningar
-RP!!!
-SLP
-Cyborger
-Regler

Men jag vet inte rikgigt vart jag ska börja skriva... är det nån här som har skrivit ett rollspel som kan hjälpa mej lite? komma på lite fler punkter oxå kanske?

Tack på förhand...

//Emil "Kanturi" Nises

Gastono

Hero
Ta dina punkter och kolla igenom dem...
Inspiration att skriva någon av dem?
Lust att skriva någon av dem mer än några av de andra?
Det tror jag.

Skriv en del på den punkten och gör samma sak igen.
Känner du att du har lust att skriva mer efter det så fortsätt - annars så kan du låta det vila för då kommer det inte bli ett bra rollspel :gremlaugh:

Kanturi

Swordsman
Tack så mycket, jag ska testa det... men jag börjar nog att skriva imorrn... börja bli nane-dags :p

Taranis

Veteran
Om jag skulle skriva ett rymdrollspel hade jag börjat med att beskriva olika planeter och organisationer/imperier i galaxen. Med en bra värld i baksätet blir det sedan inte lika svårt att beta av resten av kapitlen.
Dessutom har du enklare att anpassa de regler du skriver till själva spelvärlden. Är det bra med ett anseendesystem? Ska jag ha ett hedersvärde i spelet? Ska strid vara realistiskt och dödligt eller mer håll i hatten-aktigt? Allt detta är mycket enklare att avgöra om du har spelvärlden klar och vet vilken känsla som genomsyrar rollspelet.

Gastono

Hero
Gör så.
Kom bara ihåg att din inspiration kommer och går.
Ibland har du lust att skriva om det ena och ibland om det andra.

Ta vara på din inspiration när den kommer - ibland kanske den försvinner helt och då kanske du skall låta ditt material samla damm ett par veckor och ta upp det igen med förnyad kraft istället för att försöka tvinga fram någonting...

solvebring

Superhero
En fråga, har du för det första en grund - en någon sorts story, "vad kan man göra - vad går det ut på" ...ungefär så. Det är alltid lättare att skapa saker sedan runt den grova grunden, ett rollspel är inte bara regler och förmågor, siffror etc. det är text, en mening och "en värld" också. Svårt att förklara, men om du förstår så tänk på just det först kanske...?

P.S. Jag är ingen erfaren spelmaker, men jag tror att det kan vara viktigt - liksom: "Hm, vad för sorts spel ska jag göra... Jag gör ett "sånt". Då kommer det i grund gå ut på sådana saker, då vore det kul med dessa ligor/raser etc. som har den intrigen, och tack vare det så ja... de ska vara överlägsna på det viset: - Kanske med De förmågorna!" osv osv.
Det borde vara hjälp på traven. Så gör jag med äventyr, spel, noveller etc. allt sådant. En basic story och ett syfte som man sedan kan forma resten runt. D.S.

Krille

Super Moderator
Börja med att definiera vad man gör i spelet. Be någon kompis ställa dig frågan "vad gör man" tills du faktiskt vet vad du tänker dig att spelarna ska göra i spelet och tills kompisen begriper vad du vill.

Sen läser du den här artikeln.

The_Karlsson

Veteran
Jag håller själv på med ett rollspel just nu, *host* www.qwelx.se *host*, och när jag började med det startade jag från början.

Hur skapades världen. Det finns nerskrivet i mitt material, inte för att det kommer finnas med i en kommande grundbok utan mer för att jag ska veta det. Över gick naturligt till (då jag skriver fantasy) gudarna, Skrev lite kort om dem, vad de gör varför de gör det osv. Sedan kom jag in på själva världen.

att skriva om bara en planet eller ett helt universum har ingen direkt skillnad bara det att man kan inte beskriva var planet lika ingående som man gör när man bara har en. Innan jag ens kom fram till att jag måste tänka på vapen gjorde jag altså min värld. Skapade riken, städer. En karta över världen. Sedan att allt ska kastas å göras om har inte med saken att göra.

Så långt innan man börjar med regler, föremål å sådana saker, rekomenderar jag starkt att skapa världen, de olika raserna du vill ha med från början och sådant. Det funkar i alla fall för mig.