adrian_of_arcane_lore
Swordsman
- Joined
- 20 Oct 2023
- Messages
- 492
Äventyret börjar med att spelgruppen kommer överens om vilket rollspel de vill spela, redan där finns den grundläggande premissen (i fantasyspel är man nästan alltid äventyrare, exempelvis, då ingår det i premissen att man vill ut och äventyra).
Därefter fortsätter det med att man skapar rollpersoner, bygger in deras motiv och drivkrafter till varför de skall ut på äventyr i karaktärsskapandet. Både på individ och gruppnivå. Varför tänker min rollperson utsätta sig för det som spelet kommer innebära, och varför gör vi det tillsammans som grupp?
De frågorna kan man besvara innan spelet börjar.
När det sedan blir dags att sätta sig vid spelbordet och komma igång, så behöver SL bara presentera rådande situation, det är spelarna som gör det till ett äventyr.
Exempelvis:
SL: "Ni befinner er på ett världshus, det är mycket folk och livad stämning, vad gör ni?"
Spelarna: "Vi minglar runt i folkmassan och lyssnar efter konversationer eller rykten, finns det någon som kanske har ett jobb till oss?"
SL: "En äldre gubbe skiner upp när ni kommer fram, ur sin väska tar han upp en karta"
Detsamma gäller för de flesta andra rollspel. Är det ett problem att komma igång med ett äventyr är det ett spelarproblem.
Därefter fortsätter det med att man skapar rollpersoner, bygger in deras motiv och drivkrafter till varför de skall ut på äventyr i karaktärsskapandet. Både på individ och gruppnivå. Varför tänker min rollperson utsätta sig för det som spelet kommer innebära, och varför gör vi det tillsammans som grupp?
De frågorna kan man besvara innan spelet börjar.
När det sedan blir dags att sätta sig vid spelbordet och komma igång, så behöver SL bara presentera rådande situation, det är spelarna som gör det till ett äventyr.
Exempelvis:
SL: "Ni befinner er på ett världshus, det är mycket folk och livad stämning, vad gör ni?"
Spelarna: "Vi minglar runt i folkmassan och lyssnar efter konversationer eller rykten, finns det någon som kanske har ett jobb till oss?"
SL: "En äldre gubbe skiner upp när ni kommer fram, ur sin väska tar han upp en karta"
Detsamma gäller för de flesta andra rollspel. Är det ett problem att komma igång med ett äventyr är det ett spelarproblem.
Last edited: