Nekromanti Hur skadar man sig lagom mycket?

Troberg

Sinister eater
Rent hypotetisk fråga:

Säg att någon vill skada sig själv tillräckligt för att ge ett rimligt alibi (säg att det är en dubbelagent som vill låtsas att han försökte stoppa fiendegenten, som egentligen inte är en fiendeagent för honom, men han vill att de som är hans egentliga fiender, men som inte vet om det, och som han inte vill att de ska veta om det ska tro att han försökte stoppa men misslyckades).

Hur skulle man skada sig själv på ett sätt som dels är trovärdigt, dels är relativt riskfritt, dels är relativt smärtfritt?

Låt oss anta att man har ordinära hem-attiraljer att tillgå.

Übereil

Swashbuckler
Den första tanken är något slags sömnmedel - "hen smög sig på mig bakifrån, jag kunde inte göra något!". Funkar inte "blev påsmugen" så kanske det finns nålpistoler (jag vet inte - är inte vapenintresserad).

Übereil

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
I olika rättskriminalprogram pratar de ju ofta om "defensive wounds" alltså typ försvarsskador som uppstår när man försöker försvara sig själv.

Så det första man borde göra är att ta reda på vad tusan försvarsskador är för något och sedan försöka återskapa dessa.

Det där med "smärtfritt" kommer nog att bli väldigt relativt för jag tror att om man ska vara riktigt övertygande måste man också vara "riktigt" skadad. Man måste också fokusera på "synliga" områden. Att ha en skada under kläderna gör ju ingen glad om man vill att andra ska se den. Så ansikte och händer är det man borde fokusera på. Armar funkar också om man kan ha kortärmat på sig.

Nu övergår jag till att gissa försvarsskador för jag orkar inte läsa in mig på det ämnet:

Skärsår över handflatan. Kan göras relativt ytliga med en kökskniv. De blöder, vilket ser bra och effektfullt ut. De är på handen, så det är en skada som är lätt att hålla synlig, även om man har bandage på.

Faktum är att det är en av skador jag kan komma på som borde vara rätt lätt att göra på sig själv eftersom det är lätt och relativt smärtfritt och kräver inte att man tar i så mycket. Att ge sig själv ett blåmärke är svårt för det tar emot psykist att slå sig själv så hårt.

chrull

Stockholm Kartell
Slå dina underarmar i en stolpe några gånger. Slå knytnävarna i en betongvägg. Slåe n kullerbytta ner för en trappa.

Upprepa vid behov.

mr_si

Warrior
avärjningsskador som den svenska termen är innebär vid knivslagsmål oftast skärsår på underarmarna.

För att svara på ursprungsfrågan så är det väl en klassiker att bli "hotad med skjutvapen" och fastbunden.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mr_Si said:
För att svara på ursprungsfrågan
Frågan var väl hur man skadar sig själv för att övertyga, inte hur man försöker förklara bort varför man inte är skadad alls?

God45

#PrayersForBahakan
Om du är riktigt dedikerad kapa ett par fingrar på en hand utöver försvarsskadorna. Inte jättefarlig och det är mindre troligt att någon skulle stympa sig själv permanent för ett alibi.

Smärtsamt som bara fan lär det vara dock.

mr_si

Warrior
fixa lite avärjningsskador innan du binder dig då :gremtongue: eller be kompisen misshandla dig lite lagom, typ näsblod, några blåmärken på kroppen o s v.

Beror på din och kompisens kompetens också, i en av Hamiltonböckerna knivskär och skjuter en allierad till Hamilton honom för att ge honom ett övertygande alibi men då var hon förutom hemlig agent även utbildad sjuksköterska och hade en ganska god uppfattning om var hon kunde skjuta honom och hur hon kunde knivskära honom utan att döda honom...

Troberg

Sinister eater
Tillägg...

...lite mindre James Bond och lite mer realistisk spion (typ kontorsnissen som tjuvkikar i top secret-akter).

Bornmo

Warrior
Re: Tillägg...

Det är ju riktigt bökigt.
Jag råkade ut för en som försökte strypa mig en gång, riktigt hårt, men jag kom loss innan jag svimmade. Resultatet av det blev lätta blåmärken på halsen, och det är ju inte direkt övertygande kanske. Sen har jag också gått in i den beryktade väggen, och det lämnade ett stort blåmärke i ansiktet :gremsmile:

Enklast måste väl vara att man fejkar att man fått en smäll och blivit medvetslös, typ med en flaska, eller annat hårt föremål. Det borde ju bli ett rejält märke i huvudet.
Fast, avvägningen så man inte slår sig själv alltför hårt och får mer problem i framtiden än vad man vill ha... :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Föreslår att man använder ett vapen som gör 1t2 KP skada. Se till att ta av rustningen först bara. Bättre så för om man gör perfekt skada med ett större vapen så kan man råka kapa en arm. Jag skulle säga att det är halv Skadebonus om man slår sig själv för det är svårt att få in en bra sving på kroppen om man riktar slaget mot sig själv. Använd inte vapen som ger splittereffekt för om man spelar med avancerade skador och infektioner kan det vara väldigt dödligt.

Sedan är det bara att be till gudarna att du inte fumlar.

Man Mountainman

Storsvagåret
<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/7uAZO-qHhoM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Björn Wärmedal

Björning Wheel

Troberg said:
...lite mindre James Bond och lite mer realistisk spion (typ kontorsnissen som tjuvkikar i top secret-akter).
Dvs någon som faktiskt fruktar för sitt eget liv och inte är van att ta stryk? Några rejäla blåtiror borde räcka ganska bra, i så fall. Kan man slita axeln ur led på sig själv?

Sodivra

Champion

Burnmoe said:
Det är ju riktigt bökigt.
Jag råkade ut för en som försökte strypa mig en gång, riktigt hårt, men jag kom loss innan jag svimmade. Resultatet av det blev lätta blåmärken på halsen, och det är ju inte direkt övertygande kanske. Sen har jag också gått in i den beryktade väggen, och det lämnade ett stort blåmärke i ansiktet :gremsmile:

Enklast måste väl vara att man fejkar att man fått en smäll och blivit medvetslös, typ med en flaska, eller annat hårt föremål. Det borde ju bli ett rejält märke i huvudet.
Fast, avvägningen så man inte slår sig själv alltför hårt och får mer problem i framtiden än vad man vill ha... :gremsmile:
Min läkarstudentvän sa att svimma = hjärnskakning. Sedan kändes det inte lika okomplicerat längre... :gremsmile:

Unfair

Hero
Man låter någon annan man litar på slå på en tills hen tycker det ser bra ut. Då slipper man de psykiska problemen med att skada sig själv. Och det skapar roliga situationer i rollspel.

Vill man bara ha stora sår som försvinner snabbt och inte direkt hindrar en så är det väl skrap-sår förmodar jag, lätta att göra själv också, när skinner brister så blöder det och de syns väldigt tydligt, kan inte vara mycket svårare än att kasta sig mot en asfalterad gata för att åstakomma dem.

chrull

Stockholm Kartell
Sparka/Knäa något hårt är också bra. Att halta lätt och ha svårt att resa på sig är tydligt och övertygande. I alla fall om man har ont på riktigt. Smärtan brukar också avta ganska snabbt.

Iskaral

Swordsman
Man kan spruta någon lagom farlig hemkemikalie eller pressad lök i ögonen och säga att man blev attackerad med pepparspray.