Nekromanti Hur skall det skrivas?

Quadrante

Grisbonde
Regeltext-världsbeskrivning-exempel i en textmassa

Om man har ett regelindex, med kortfattade formler för reglerna, torde man kuna klara sig utan "ren regeltext" i ett spel (förutom i indexet då)..

Här är förövrigt två textexempel till ett kortspel, som på något sätt visar på hur jag försökt få till kombinationen. Det är en person från tiden som spelet ska utspela sig, som spelar spelet (samt några personliga lustigheter inflikade, på ett förhoppningsvis inte störande sätt)..

exempel ett, förberedelse för strid

exempel två, skapande av roll/karaktär/kombatant

Olle Linge

Snigel
Syfte och mening

Regler beskrivs rakt upp och ner, utan att någon reflektion görs av varför just den regeln finns eller vilket syfte den har.
Syfte

Mycket viktigt. Det måste framgå vad tusan meningen med regeln är, vad den är till för. Det har förhoppningsvis det flesta insett :gremsmile:

Reflektion till varför regeln finns

Det här tycker jag inte alls är speciellt viktigt, för det finns aldrig utrymme att diskutera det. Det är klart att man kanske kan inflika någon i stil med "Den här regeln finns för att undvika...", men det är långt ifrån nödvändigt. Oftast ligger det ju många timmars tanke bakom en enda regel och jag tycker varken det är intressant eller nödvändigt att försöka motivera regler.

Vissa undantag kan väl göras om regeln vid första anblicken verkar totalt korkad (fast den inte är det). Jag vet inte hur man ska lösa det här, för ibland vill man ju verkligen förklara varför man har en regel. Kanske någon form av apendix?

Troberg

Sinister eater
Re: Syfte och mening

Jag vet inte hur man ska lösa det här, för ibland vill man ju verkligen förklara varför man har en regel. Kanske någon form av apendix?
Det är min lösning. Jag har (preliminärt, får se om det blir kvar) ett appendix med "Whys and Wherefores", där jag ordar lite om resonemanget bakom vissa regler och annat som kan verka kontroversiellt eller bakvänt vid första anblicken. Ofta förkastas bra saker bara för att läsaren inte brytt sig om att tänka genom varför de finns, då tror jag att en sådan sektion är bra.

Olle Linge

Snigel
Appendix och underliga regler

Ofta förkastas bra saker bara för att läsaren inte brytt sig om att tänka genom varför de finns, då tror jag att en sådan sektion är bra.
Det där har jag gjort mig skyldig till många gånger. Till exempel när jag spelade MERP störde jag mig på rundorna och levelsystemet, enda tills jag verkligen satte mig ned och klurade igenom hur de kunde motivera existensen av system och... kom fram till att det inte alls var speciellt dåligt. Visst, det fanns saker jag inte gillade, men jag lyckades ändå se idén bakom det hela. Där hade det verkligen hjälpt med ett appendix som förklarade tanken bakom reglerna så att man slapp att lista ut den själv, för det tålamodet har man inte med alla spel man spelar.

Är det inte väldigt jobbigt att upprätthålla ett sådant appendix? Skrev du det under tiden du arbetade på systemet eller efter? Dela gärna med dig av dina erfarenheter kring detta, det låter jobbigt men väldigt intressant!

Quadrante

Grisbonde
Re: Syfte och mening

Det är min lösning. Jag har (preliminärt, får se om det blir kvar) ett appendix med "Whys and Wherefores", där jag ordar lite om resonemanget bakom vissa regler och annat som kan verka kontroversiellt eller bakvänt vid första anblicken. Ofta förkastas bra saker bara för att läsaren inte brytt sig om att tänka genom varför de finns, då tror jag att en sådan sektion är bra.
Jag tror mycket på appendix till spel, en regeldel, en med uppslagsord (om spelet innehåller annorlunda termer), en del med en diskurs runt reglerna, (kanske lite om taktik i strid, optimerings för och nackdelar, fallgropar)

Troberg

Sinister eater
Re: Appendix och underliga regler

Är det inte väldigt jobbigt att upprätthålla ett sådant appendix? Skrev du det under tiden du arbetade på systemet eller efter? Dela gärna med dig av dina erfarenheter kring detta, det låter jobbigt men väldigt intressant!
Jag går inte in på varje petdetalj, jag håller mig till de större frågorna. Hittills är det mindre än en handfull frågor. Jag börjar med att spika rubriker, sedan fyller jag i efterhand som känslan faller på, dvs ganska ostrukturerat och utspritt. Det jobbiga är inte appendix, det är de #&%@!#! beskrivningarna av färdigheter, fördelar, nackdelar och sånt.