En viktig grej man kan göra är att tänka på rollpersonens inre; hens mål, personlighet, åsikter, drömmar. Du kan göra tio rollpersoner med precis samma stats som är väldigt olika. Jag tror att det är lätt att i många rollspel fokusera på saker som hur stark rollpersonen är, vilka vapen och färdigheter hen hanterar, magi och liknande, eftersom många rollspel är uppbyggda för att ge rollpersoner som skiljer sig väldigt mycket på dessa praktiska områden. Detta gör rollspelen för att de ofta handlar om problemlösning och de vill ha niche protection, så spelet ska kunna generera personer med vitt skilda sätt att lösa problemen på. Men handen på hjärtat, hur mycket skiljer sig dina stats från dina kollegors? Min gissning är att du och dina vänner och kollegor har ganska liknande färdigheter och förmågor, om man jämför med typiska rollpersoner. Men ni är ändå väldigt olika personer, med olika familjesituationer, olika mål, personligheter och, hemska tanke, politiska åsikter.
Och så kan man såklart spela spelledarlöst, vilket också löser problemet!
(Inte ett allvarligt förslag)