Nekromanti Hur skapa sig en samling minis

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Jaaaaaaaaaaaaa!

Vitulv said:
Och dungeon tiles :gremsmile: Någon som fortfarande köper dem?
Jag? =)

//Krank, köper allt till Essentials

rjonas

Hero

Vitulv said:
rjonas said:
Vitulv said:
Skit i allt jag skrev, för nu kommer det jag egentligen hoppades på: Paizo gör återigen det Wizards borde göra.

Alltså, jag fucking älskar det här företaget.
Snacka om att plocka upp babyn. Kvar står Wizards med tomma baljan.
Och dungeon tiles :gremsmile: Någon som fortfarande köper dem?
Wizards är en skalbagge på rygg, just nu. Om man följer exempelvis Mearls krönikor på Wizards ser man hur de vänder och vrider på allting D&D i hopp om att finna en rätsida. De är plågsamt att se hur de misslyckas hitta en säljande produkt.

Jag tror det beror på att de bygger in affärsidén först och därefter oroar sig över produkten. Paizo gör tvärtom. Om du har en produkt som kunderna vill ha kan du lära dig att tjäna pengar på den.
Om du vill tjäna pengar på en produkt så måste du övertala kunderna om att de vill ha den. -Det är liite svårare.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Lite smolk i glädjebägaren är att miniatyrerna verkar bli rätt dyra. Fyra dollar för en medium sized mini är verkligen i häftigaste laget, då den är slumpad. Till och med jag, som vanligtvis helt saknar gränser när det gäller att slänga ut pengar på minis och terräng drar öronen åt mig.

Något som eventuellt skulle kunna försvara priset är det Vic Wertz (technical director, Paizo) skriver på Paizos forum:

"WizKids tells us that they have techniques on their production line to ensure that the finished minis will look at least as good as the paint masters, if not slightly better. If that bears out, I think these will easily be the best-looking preprinted plastic fantasy miniatures ever produced."

Om man nu känner att man kan lita på Paizos egna uttalanden.

Jag kommer definitivt köpa en "brick" per set som släpps, men att köpa sådana mängder jag gjorde av Wizards? Nja...

Vitulv

wilper said:
Vet du om det blir något spel som är kopplat till minisarna också? Pathfinder är måhända awesome, men man läser ju inte in det på en kafferast direkt.

Eller är det ett rent rollspelstillbehör? Kanske lika bra det, iofs, gubbarna blir billigare om man inte skall göra några kringspel för dem. Om folk ändå bara tänker använda dem till Pathfinder eller D&D kvittar det kanske.
Paizo frågade just på sina forum om vi vill ha ett minis-spel :gremsmile:

Håll tummarna!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Om figurerna håller samma kvalitet som på bilderna

är det bara att skaffa lite

för att få ett jävligt schysst slutresultat med väldigt lite ansträngning:

rjonas

Hero

Jag tycker då rakt inte att $4 för en målad figur är dyrt. Enda sättet att få billigare gubbar är ju att köpa brädspel och slakta.

Vitulv

Vän av ordning said:
Om figurerna håller samma kvalitet som på bilderna

är det bara att skaffa lite

för att få ett jävligt schysst slutresultat med väldigt lite ansträngning:

Jepp, eller plocka fram sina citadel washes.

Devlan mud is god in a pot.

Dante

Staff member

Frågan är ju: Vad kommer de att kosta i Sverige?

rjonas

Hero

Vitulv said:
Paizo frågade just på sina forum om vi vill ha ett minis-spel :gremsmile:

Håll tummarna!
Det ligger nog långt in i framtiden. Det är ju lite
-Jasså, skulle ni vilja ha det? över hela grejen.
Samtidigt är det ju ingen brist på minispel nu för tiden. Jag kan varmt rekommendera Earth Reborn. Spelet som skapades med Vitulv som målgrupp.

Vitulv

Vän av ordning said:
Det spelar ingen roll, eftersom du och jag kommer beställa från staterna och dela på kostnaden.

Dante

Staff member

Vitulv said:
Vän av ordning said:
Det spelar ingen roll, eftersom du och jag kommer beställa från staterna och dela på kostnaden.
Och åka på svensk moms och strafftull …

Du som målar 40K minis borde kör på dipp istället för wash. Vad kostar en burk wash och hur mkt räcker den? En burk dipp räcker till en drös med figurer och blir långt mkt billigare. Nåja, det blev OT. Sorry!

Vitulv

Draugen said:
Du som målar 40K minis borde kör på dipp istället för wash. Vad kostar en burk wash och hur mkt räcker den? En burk dipp räcker till en drös med figurer och blir långt mkt billigare. Nåja, det blev OT. Sorry!
En dip och en wash är väl dock två olika saker?

Två olika saker som faktiskt gör i princip samma sak. Har du användt dipp någon gång? Istället för att faktiskt doppa dina minis i burken som en del gör använder du en pensel och stryker på minisen. Detta blir inte bara billigare, utan även ett snyggare slutresultat som dessutom ger ett bra skydd för färgen.
En wash kan ge lite andra effekter med beroende på vilken du använder och hur man washar i lager osv, men för att få den effekt som Dante påvisade med sin bild så är dipp överlägset billigast och ger samma resultat som om du skulle dippa dem.
Det är min erfarenhet i vilket fall.

Vitulv

Draugen said:
Två olika saker som faktiskt gör i princip samma sak. Har du användt dipp någon gång? Istället för att faktiskt doppa dina minis i burken som en del gör använder du en pensel och stryker på minisen. Detta blir inte bara billigare, utan även ett snyggare slutresultat som dessutom ger ett bra skydd för färgen.
En wash kan ge lite andra effekter med beroende på vilken du använder och hur man washar i lager osv, men för att få den effekt som Dante påvisade med sin bild så är dipp överlägset billigast och ger samma resultat som om du skulle dippa dem.
Det är min erfarenhet i vilket fall.
Jag använder ju iofs washes i lager på lager, och dessutom använder jag många olika kulörer av wash. Om jag skulle köpa dips i lika många olika varianter skulle jag behöva typ åtta burkar, och det har jag svårt att se mig själv få användning av.

Vitulv

Paint master från GenCon

Här är ett foto av Ezrens "paint master", alltså prototypen av en av de figgar som ska ingå i det set om fyra ikoniska äventyrare som släpps i höst.

Det ser onekligen bra ut. Bättre än vad jag vågade hoppas på.