Hur skapar ni korta/kärnfulla NPC?

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
696
Location
Göborg
Jag gillar hur Fate ger sina rollfigurer
Jag har insett att jag har tagit enormt stort intryck av Fates koncept med … centralt koncept. Jag brukar sammanfatta vem en SLP är i en kort mening, gärna med en lite småironisk skruvning och både personlighet och yrke/funktion bör vara med. Det får också definiera vilka färdigheter som personen briljerar i (en idé hämtad ifrån Over the Edge). Normalt är inte dessa menade att läsas av spelarna utan bara spelledaren.

Några exempel ifrån två kampanjer som jag planerar:
  • Fältherre som inte glömmer detaljerna
  • Intrigerande politiker
  • Naturvetenskaplig forskare utan empati
  • Alkemist med huvudet bland stjärnorna
  • Dutch cultist leader and author of cheap romance novels
  • Mysterious, spooky little girl
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
197
Location
Göteborg
När jag läste en novell av Lovecraft igår stötte jag på en otroligt vass beskrivning av 4 karaktärer som verkligen fick dem att få liv i mitt huvud.

Här är citatet: There was Etienne de Marigny himself—slim, dark, handsome, moustached, and still young. Aspinwall, representing the heirs, was white-haired, apoplectic-faced, side-whiskered, and portly. Phillips, the Providence mystic, was lean, grey, long-nosed, clean-shaven, and stoop-shouldered. The fourth man was non-committal in age—lean, and with a dark, bearded, singularly immobile face of very regular contour, bound with the turban of a high-caste Brahmin and having night-black, burning, almost irisless eyes which seemed to gaze out from a vast distance behind the features.

Måste säga att HPL imponerande mig här!
 
Top