GRotsystem?Jag har i flera år samlat små, lösa idéer till ett fantasyspel (som inte är Ödesväktarna). En vacker dag kanske de når den kritiska massa som krävs för att jag faktiskt ska börja göra något av det…
//EvilSpook
GRotsystem?Jag har i flera år samlat små, lösa idéer till ett fantasyspel (som inte är Ödesväktarna). En vacker dag kanske de når den kritiska massa som krävs för att jag faktiskt ska börja göra något av det…
Inte bara gräver folk efter resurser (kalk och sten och mineraler), utan i gamla tider kanske folk grävde dungeon-komplex som hobbyverksamhet!All världens rikedom finns i den ovanligt porösa berggrunden. Det är inte bara dvärgar som grävt för djupt--det har gjorts i generationer. Världen är formligen ett Klondike i underjorden. En schweizisk ost.
Jag har aldrig läst, eller läst om nåt rollspel som tar dungeons som metaforer för nåt, eller en kommentar på. Det enda spel jag känner till som försöker förklara redan i grundboken att det finns en stor mängd grottsystem är FASA:s Earthdawn där, om jag minns rätt, civilisationen var tvungen att gå under jorden under en period.I en värld där äventyrare drar runt och dödar folk som bor i grottor borde snart alla dungeons ta slut. Gör de det? Är det en kommentar om hur ”civilisationen” sprider sig?
Om inte, hur uppstår då nya dungar? Vad är det för krafter i världen/ kulturen/ individen som leder till nya dungar? Vad får folk/ ofolk att ge sig ut och leta efter lämpliga ruiner, grottor, börja bygga fällor och samla skatter? Finns det system/ tänk för det här? Alltså någon slags sociologisk ingång. Gissar att något D&D variant borde ha sånt förklarat, vore intressant att höra, har funderat på det hela dagen.
Jag håller med - på det sättet funkar inte D&D för mig (heller). Kanske är det bara vad man är uppvuxen med. Ereb Altor känns "bäst" för mig.Jag spelade mycket AD&D i slutet 1970-talet, och det spelets underjordiska grottkomplex sabbade min suspension of disbelief. Jag tänkte alltför mycket i ekologiska termer: hur ser näringskedjan ut? När jag jobbade med Ereb-Altor var jag därför noga med att ge varje labyrint i rimligt syfte: gravkammare, kultplats, palatsruin, gruva, naturgrotta, osv. För Gigant Drakar och Demoner skrev jag ett kapitel som diskuterade sådana spörsmål. Bland annat gillar jag att låta termosyntes ersätta fotosyntesen och jag förser gärna grottvarelser med fladdermussonar.
Galet! Givet hur mycket en del av de där gubbarna har grävt på sin fritid, så framåt Moria plötslig inte som helt orimligt. Några tusen arbetsnarkomaner kan åstadkomma en del på ett halvt årtusende …Inte bara gräver folk efter resurser (kalk och sten och mineraler), utan i gamla tider kanske folk grävde dungeon-komplex som hobbyverksamhet!
Hobby tunneling - Wikipedia
en.wikipedia.org