Kokort2
Veteran
- Joined
- 19 Jan 2019
- Messages
- 11
Hej!
Skapar just nu en kampanj löst baserad på Skymningshavets Gåtor och konverterat till 5e.
I och med att kampanjen till stor del ska utspela sig på skeppet, så hade det varit väldigt kul att få med ett spiondrama för mina spelare som utspelar sig på skeppet, för att få fram lite rollspelande.
Min tanke just nu är något i stil med;
1. Motståndarskeppen attackerar dem återkommande trots att de rör sig på öppet hav. Det är nästan som att motståndarna vet om vart de är hela tiden
2. Någon spelare får syn på dumpande tunnor bakom skeppet (tänk pirates of the carabian) som fungerar som ”brödsmulor” så att motståndarna kan följa dem
3. Någon besättningsmedlem blir plötsligt mördad (kanske började den mördade också leta efter spionen)
Tanken är att spelarna börjar leta efter ledtrådar (antingen själva eller som ett uppdrag av kaptenen på skeppet). Vet inte i nuläget vad ledtrådarna skall vara, men tänker att de går att hitta på kroppen (mördad på speciellt sätt kanske?), vissa karaktärer kanske har motiv, osv.
Någon som har skrivit något liknande innan?
Är ny till spelmakande så vet inte riktigt hur jag skall genomföra detta.
Värt att tillägga är att världen är en low-magic värld, så de kommer inte ha så mycket hjälp av magier för att hitta mördaren/spionen
MVH
Skapar just nu en kampanj löst baserad på Skymningshavets Gåtor och konverterat till 5e.
I och med att kampanjen till stor del ska utspela sig på skeppet, så hade det varit väldigt kul att få med ett spiondrama för mina spelare som utspelar sig på skeppet, för att få fram lite rollspelande.
Min tanke just nu är något i stil med;
1. Motståndarskeppen attackerar dem återkommande trots att de rör sig på öppet hav. Det är nästan som att motståndarna vet om vart de är hela tiden
2. Någon spelare får syn på dumpande tunnor bakom skeppet (tänk pirates of the carabian) som fungerar som ”brödsmulor” så att motståndarna kan följa dem
3. Någon besättningsmedlem blir plötsligt mördad (kanske började den mördade också leta efter spionen)
Tanken är att spelarna börjar leta efter ledtrådar (antingen själva eller som ett uppdrag av kaptenen på skeppet). Vet inte i nuläget vad ledtrådarna skall vara, men tänker att de går att hitta på kroppen (mördad på speciellt sätt kanske?), vissa karaktärer kanske har motiv, osv.
Någon som har skrivit något liknande innan?
Är ny till spelmakande så vet inte riktigt hur jag skall genomföra detta.
Värt att tillägga är att världen är en low-magic värld, så de kommer inte ha så mycket hjälp av magier för att hitta mördaren/spionen
MVH