Jag satt och läste några gamla äventyr till Drakar och demoner i går kväll och...
Fy fa-an vad mycket irrelevant gunk det stod i dem! Asså, i Tempelherren (eller om det var Handelsfursten) så var det först sida upp och sida ner med kampanjmaterial såsom geografi, samhälle, religion och andra liknande saker. Jag är barnsligt förtjust i sådant, men det här var bara så-å mycket. Och sedan när äventyret började så var det sida upp och sida ned med rumsbeskrivningar och den sista rumsbeskrivningen i kapitlet var en "slutstrid". Sedan kommer SLP-delarna där var och varannan stadsvakt står beskriven komplett med grundegenskaper och färdigheter. OMG!
Ok, så långt, så illa. Men sedan började jag fundera... Hur skirver man äventyr i dag? Jag har inte köpt några på bra länge och i de fall då jag har det så har det nästan uteslutande rört sig om kampanjmoduler och dessa har jag upplevt ser ungefär likadana ut i dag som för tio år sedan...
Jag är som sagt för att det skall finnas kampanjinfo i äventyr, men det måste hållas på en rimlig nivå...
Så; Hur skirver man scenarion (köpe-) i dag och hur skulle ni vilja ha dem skrivna?
Ordet fritt.
Fy fa-an vad mycket irrelevant gunk det stod i dem! Asså, i Tempelherren (eller om det var Handelsfursten) så var det först sida upp och sida ner med kampanjmaterial såsom geografi, samhälle, religion och andra liknande saker. Jag är barnsligt förtjust i sådant, men det här var bara så-å mycket. Och sedan när äventyret började så var det sida upp och sida ned med rumsbeskrivningar och den sista rumsbeskrivningen i kapitlet var en "slutstrid". Sedan kommer SLP-delarna där var och varannan stadsvakt står beskriven komplett med grundegenskaper och färdigheter. OMG!
Ok, så långt, så illa. Men sedan började jag fundera... Hur skirver man äventyr i dag? Jag har inte köpt några på bra länge och i de fall då jag har det så har det nästan uteslutande rört sig om kampanjmoduler och dessa har jag upplevt ser ungefär likadana ut i dag som för tio år sedan...
Jag är som sagt för att det skall finnas kampanjinfo i äventyr, men det måste hållas på en rimlig nivå...
Så; Hur skirver man scenarion (köpe-) i dag och hur skulle ni vilja ha dem skrivna?
Ordet fritt.