Re: Mina tankar:
Jag tänkte lite häromsistens på coola spelklassiker som Drakborgen och Talisman, och jag vet att också många av er har sköna minnen av de här spelen. För några månader sedan berättade jag om ett eget äventyrsspelskoncept jag klurade på(=Demonkungens Torn) och då fick jag mycket respons och intresset var högt. Det verkade också som om det var många som lixom "småpulade" lite vid sidan om med ett eget brädspelsprojekt, eller åtminstone skulle vilja vara med på ett hörn och utveckla ett.
Jo Demonkungens Torn verkar kunna bli en riktig höjdare, det väntar jag otåligt på liksom på en slutgiltig version av Pookafiktium
. När det gäller egna spel så har jag väl pysslat med ett par, men det är inga som har blivit klara. Jag är absolut intresserad av att vara med på ett hörn och utveckla ett brädspel, åtminstone om jag gillar konceptet. Demonkungens Torn skulle jag gladligen hjälpa till med.
Själv tycker jag att äventyrsbrädspelen skulle kunna bli mycket större. Liksom, ta längre tid att klara. De flesta som spelar brädspel idag har gjort det sedan barnsben och kan lira spel med betydligt längre speltid än vanliga "sällskapsspel" utan att tappa koncentrationen. Med längre speltid kan man ha mer sofistikerad spelstil och ens karaktär kan hinna utvecklas på intressantare sätt.
Gärna för mig, men jag föredrar flexibilitet. Jag gillar spel där man kan justera speltiden själv.
Sedan tycker jag att spelarinteraktion är viktigt. I både Drakborgen och Talisman hade man inte särskilt mycket med varandra att göra, jag skulle föredra ett spel där man kan välja att hjälpa eller motarbeta varandra genom hela spelet. Det är roligt när det bildas små pakter mellan spelarna.
Absolut. Mina favoritspel innehåller alla mycket spelarinteraktion, så för min del är det en viktig ingrediens. Jag har inte tänkt på det, men bristen på spelarinteraktion är ju faktiskt en stor svaghet hos både Drakborgen och Talisman. Den fällan får man inte gå i igen…
Sedan vill jag gärna se ett omväxlande spel. Det är roligt om det ena partiet skulle kunna skilja sig markant från nästa. Inte bara så att det slumpas ut olika händelser i varje parti (i spel som Drakborgen har man ju liten möjlighet att själv välja väg genom slottet, utan man bara går och försöker klara utmaningarna på vägen) utan att spelarna själva får välja vad de vill ska hända i partiet, till viss del. Såsom att man spelar på en stor karta där det kan finnas flera subplots som leder fram till slutmålet, och där man inte behöver genomföra alla för att lyckas.
I allmänhet så brukar spelarnas drag föra med sig konsekvenser för sina motspelare, och utnyttjar man detta på ett bra sätt som spelkonstruktör så kan detta räcka för att få ett omväxlande spel. Men jag antar att du vill ha mer omväxling än så. Ditt exempel med multipla vägar till slutmålet är ett bra exempel på hur man kan åstadkomma ett mer omväxlande spel. Man behöver föresten inte nöja sig med olika vägar till slutmålet, man kan ju faktiskt ha flera slutmål också. Multipla slutmål är något jag gillar skarpt i brädspel. I övrigt så kommer jag in lite på omväxling längre ner.
Å så tycker jag att det är kul att bli belönad för sin spelskicklighet. De flesta äventyrsspel är alldeles för slumpmässiga. Dels vill jag att det skall finnas små spelskicklighetsmoment; alltså skillnad på bra och dåliga drag, och dels vill jag att det skall finnas möjlighet att planera taktiskt ur ett vidare perspektiv, så att man kan ha bra och dåliga strategier.
Här pekar du på något som jag
verkligen har saknat. Många brädspel kan kännas som lotto ibland. Och om det inte är slumpfaktorn som är problemet så är det alla dessa händelsekort, magier o.s.v. som finns med som en ovälkommen justerare av spelbalansen vilket tar bort all möjlighet att vinna på skicklighet. Som dom är uppbyggda idag så tycker jag att händelsekort kommer som en oväntad smocka i ansiktet… och så ligger man där. Jag tycker istället att man ska ställas inför ett dilemma, och sedan handla därefter. Valbarhet är en mycket viktig ingrediens enligt mitt tycke. Att låta händelsekort vara uppbyggda som villkor kanske vore en kul grej t ex:
”Snikna dvärgar - Om du befinner dig i Faergurpasset så kan du betala en valfri summa till dvärgarna där för att dom inte ska släppa igenom några andra spelare än dig. Men dvärgarna är giriga, och dom kan tänka sig häva passerförbudet om en spelare på plats kan betala dubbelt så mycket pengar som de fick för att ordna förbudet. Passar det inte så får övriga spelare ta den långa vägen runt.”
Det här kortet ger spelaren en fördel, men han måste befinna sig i Faergurpasset för att använda fördelen. Därför så måste spelaren planera så att han har vägarna förbi passet, annars så kommer han inte att ha någon nytta av kortet. Samtidigt så kommer motspelarna få en nackdel, någon måste betala mycket pengar för att komma förbi. Men spelarna har fortfarande alternativ. En spelare kan betala summan, flera spelare kan gå ihop för att dela på summan, man kan gå runt berget, om möjligt kan man ändra sina planer… man kanske inte behöver ta sig till andra sidan passet för att nå sitt mål osv.
Ett sådant händelsekort hämmar inte spelskicklighet, och en bonus är att det ger ett omväxlande spel som du efterlyste. Detta gör inte liknande kort:
”Målsökande eldklot – Du slänger iväg ett målsökande eldklot som kan träffa vem som helt, var som helst på planen. Det målsökande eldklotet gör en tärning i skada.”
Kort liknande detta har många nackdelar:
* Det påverkar inte spelarens egna planer, det kan bara hämma andras. Det är en självklarhet att kortet kommer att användas vid något tillfälle.
* Skickliga spelare kommer vara ett självklart mål, och dessa kommer att bombas tills de hamnar åtminstone jämsides med de övriga spelarna. Det blir slumpen som avgör spelet.
* Vid ett känsligt tillfälle så kan man förstöra totalt för en motspelare, vilket inte kul för någon och särskilt inte för dåliga förlorare.
Hmmm… nej nu har jag pladdrat nog. Du råkar inte ha kommit på några innovativa sätt att ersätta/minska slumpmomenten i Talisman-liknande spel? Eller någon annan för den delen?
Tyr – som tycker det är kul att någon försöker få liv i detta forum.