Nekromanti Hur skulle du spela?

w176

Förlorad dotter
Jag sitter och är skittaggad inför ett vampyrlajv. Öhm. Så varför inte göra en actual play tråd av det. Gamla Vampire the Masqurade.

Hur skulle du spela satirteckare som blev omfamnad som vampyr på sjuttiotalet, fungerar som Harpya och är av clan Torrboll... Toreador?

Übereil

Swashbuckler
Som en person som är bitter och frustrerad för att han har så svårt att uttrycka sig.

Precis som alla andra koncept. Vid tillfälle funderar jag på att skapa en tråd (eller nåt) om det.

Übereil

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
w176 said:
Hur skulle du spela satirteckare som blev omfamnad som vampyr på sjuttiotalet, fungerar som Harpya och är av clan Torrboll... Toreador?
Jag har inte full koll på var Harpya innebär, eftersom jag faktiskt inte läst så många av böckerna utan har föredragit att ha spelledare som steg för steg visar upp delar av vampire för mig...

Men; en 70-talistisk satirtecknare... Jag skulle nog fokusera på dels nåtslags socialt patos, att hen på nåt sätt fortsätter engageras sig och engageras av den mänskliga politiken och liknande, som ett sätt att hålla kvar sin mänsklighet. Efter 30 år är nog masken bra naggad i kanten, och engagemanget skulle nog ha fått mutera ett par gånger över de politiska ideologiska gränserna, och numera ganska mycket bara vara just en ganska ihålig mask. Nåtslags reflexmässigt åsiktshavande och allmänt näsblötläggande mer än nåt genuint patos.

Dels fokusera på den estetiska tecknarbiten. Hen skulle gilla groteska serier a' Pirinen och amerikansk underground. Bli helt fascinerad av en helsida föreställandes en kort och tjock kuk, framför allt om den har Obamaansikte.

krank

Nu har jag påminnt mig om harpyor. Och jag tycker nog att mitt koncept funkar; en knepig typ som egentligen spenderar lite för mycket tid med grotesk konst och engagemang i mänsklig politik, och som nog kan uppfattas som lite svår att ha att göra med, egentligen... Kompetent, men lätt weird.

krank

Det här är f.ö rätt baserat på hur jag skulle spela typen i bordsrollspelet. Jag har aldrig vampyrlajvat, så jag bara gissar, för att jag tycker att karaktärskonceptet verkar så coolt =)

Mukwa

Swashbuckler
The way I should do it:

Från hippieanarkist till socialliberal med det nerverande citatet och tillrättavisandet "Det vore konstigt att inte vara revolutionär när man är ung och konservativ när man är gammal."

Satirtecknare - Jag skulle spela på politiskt intresse mer än politiker. Kanske skulle jag väva in en gnutta (inte överdrivet) politikerförakt (de håller ju ändå aldrig vad de lovar)

Toreador - Helst inte, men om jag måste så blir det inte förtjusande "Ooooh!" varje gång jag ser en tavla, utan snarare "Ser inte du också det politiska budskapet i tavlan?" och "De politiska undertonerna är så jävulskt påtagliga här..."

embrace 70-tal - Då föddes man mellan 1940-1950. Hippiekulturen skulle bli en ingång i bakgrunden, men som alla förnuftiga torra satirtecknare blir det mer kavaj och ordentlighet nu när man vuxit upp. En självrannsakan till det tidigare livet skulle jag nog spela på.
"Många av mina gamla vänner har dött av sina sprutor. Jag hann klara mig ifrån den skiten innan jag dog."

Det blir lätt stämningsdödande att gå runt och vara glad på vampyrlajv, så jag skulle försöka tona ned glädjen, men inte sudda ut den helt. Det är trots allt ganska behagligt.

Harpya - hmm... beror på hur ni definierat det här. Många lajv jag har varit på så har det här varit en titel precis som seneschal och sheriff, med tillkommande status. Jag ser det hellre som en nedvärderande titel på skvallertackor. Om jag skulle spela den här karaktären och tvingas spela harpya skulle jag bara köra på ett bredare kontaktnät än annars. Han (min karaktär) skulle ha fått harpya-benämningen för att "alla" vet att han känner rätt personer och kan fiska efter information, inte för att folk kommer till honom om upplysningar, eller att han är nyfiken.

Vampyr i 30 år: Visst har det satt sina spår, men han är fortfarande såpass mänsklig att det mänskliga tänkandet inte är främmande för honom. Kanske har det blivit en aningen mer besserwisser-känsla över honom än tidigare, men det skyller han själv på ålder. Visserligen har han upplevt annorlunda saker efter invigningen, men camarillans politik skiljer sig inte värst från människornas. Det är hemlighetsmakerier, brutna löften och lite av en falskhet i livet efter döden också.

(Nu kör jag rollspelet, så får du konvertera till lajvreglerna)

Nature: Curmudgeon (cynisk, letar brister, skeptisk, pessimistisk, kritisk och ifrågasättande)
Demeanor: Judge (Rätt är ju rätt och fel är faktiskt fel. Går på beprövade metoder och försöker hålla sig till någon form av objektiv sanning)

Physical: 3
Social: 5
Mental: 7

Discipliner: hmm... Auspex 2, Presence 1. Om man får fler nivåer skulle jag prioritera: Auspex, Presence och sist (om överhuvudtaget) Celerity

Backgrounds:
Generation 3 (10 alltså)
Contacts 4
Resources 3
Allies 3
Fame 2

Virtues
Concience 3
Self Control 4
Courage 4

Humanity 7
WP 7

Flaws
Prey Exclusion (drogberoende a la heroinister) 1 pt
Sire's resentment 1 pt

Merits
Debt of Gratitude 2 pt

Min sire tycker illa om mig för att jag hjälpte en annan elder att ta makten istället för min sire, typ... ger lite gottgott att spela på och gör att man redan kommer in i vampyrpolitiken.

w176

Förlorad dotter
Askul att man kan ta och sänga ut en extremt konkret och basic tråd och det blommar upp kul och kreativa förslag.

Jag skulle nog helt klart tänka mig spinna mot grotesko, om jag inte var kass på att teckna det, men det skulle lugnt vara ett skönare koncept.

Jag funderar på att ha någon som gillar att ogillat politik eller är rätt pragatisk till naturen och ser ner på dom som inte "ser igenom" politiken. Lite den där elitisteggen.

Men tack för att du gilla konceptet

w176

Förlorad dotter
Mmm. Och som vampyrer kan ju föraktet för -mänskliga- politiker växt.

Jag gillar inte heller Torrar speciellt mycket, det är nog därför jag ska spela en för det berukar ge roliga kreativa resultat att engaera sig i en roll man inte riktigt gillar helt.

Självrannsakan, eller som när en generation tar ett tydligt subkulturellt steg bort från det. Kokainsniffade på lyxiga barer liksom, och att få frossa i det materiella. Och sen springa omkring och vara torredor maskot i sån miljö skulle slita skithårt på en tills man blev omfamnad.

Ppå tal om glad funderar jag att ha konstant sängkammar blick hela lajvet. Dels för att det är lite unsettling, dels för att hälften av lajvarna bara sett mig spela asexuell galning och de vore kul att tvärvända deras bild. Så delvis är jag inne på samma spår som du.

Jag ser harpya som ett spydigt ord eller som en beskrivning av noder i det sociala informella nätverket och vet att jag kommer hamna där om jag har en socialt inriktad roll.

Dessutom tänker jag vara härligt ytlig. Bara släppa små kommentarer. "Åh. jag önskar jag haft din kommentar när jag dött." eller "Jag har inga fördomar men man kan inte ha feta människor i receptionen."

Mukwa

Swashbuckler
"rätt pragatisk till naturen och ser ner på dom som inte "ser igenom" politiken. Lite den där elitisteggen."
"Next time you want something, Turk: Think over it for a long time, and then send her [pointing at carla]" - Scrubs

Där fångade du precis vad jag hade tänkt.

Mukwa

Swashbuckler
Klockrent. Kör hårt :)

När jag började skriva så kände jag "blä, toreadorer alltså", men jag fick till en karaktär som jag gärna skulle spela.

G

Guest

Guest
Jag kan inte säga mycket råd, men jag arbetar på en lajvroll som torrboll också, just för att jag inte känner så mycket sympati med klanen (visserligen känner jag inte så mycket sympati med vampyrer heller).

Alltså satir eller annan form av missnöjeskonst känns dock väldigt viktigt för någon som annars inte attraheras av Toreador, gärna ska väl konceptet ligga lite smått utanför vad gemene vampyr kan acceptera som konst, men så långt har du ju redan kommit (jag gissar nämligen att de är av åsikten att inte serier är konst).
Spoiler taggen är för Arvid och andra i götet som känner sig vampyrintresserade och relativt aktiva.
Jag håller på att arbeta kring ett koncept kring en Noise artist som är influerad av punk och riktig anarkism (till skillnad från den jag upplevt från lajvet när jag gästspelade och den som WoD själva definierat).