Det viktigaste i mitt fall är egentligen att det inte vandrar ner nedanför fjällen och konkurerar med ett folkslag som lever där, men finns det en vulkanisk dal uppe i fjällen så fungerar det att de tillbringar viss tid där. Men jag gör den nog till något lite mer fantasiskt än bara en dal.
Jag vill här påminna om antropologen James C Scotts forskning om Sydostasien på temat ”barbarer” och varför civilisationer inte kan klättra upp för kullar. Han menar att den gamla goda tanken om att barbarer är de som har blivit kvar, de som utvecklingen lämnat bakom sig är fel. Barbarer är resultatet av att människor medvetet valt bort att vara civiliserade, eftersom civilisationen innebär att du måste slita på risfält och underordna dig präster och kungar. Barbarer, säger han, dissar skrivkonsten inte på grund av att de är korkade, utan för att skrivkonsten är ett redskap överheten använder för att kontrollera människor. Det är ingen tillfällighet att när risbönderna gör uppror så är det första de gör elda upp jordeböcker och mantalslängder.
Oavsett om vi tror på Scott eller inte tycker jag detta är ett intressant lins att se fantasybarbarer genom.
När jag träffade Scott för ett gäng år sedan frågade han mig om jag trodde att hans teorier stämmer in på samer. Hans forskning diskuterar inte dem, men det visar hur brett han tänker sig att den här teorin är tillämpbar.