Re: Sammanfattning
Fryksdal said:
Dieselmotorer funkar (Stirlingmotorn ex.). Men vet vi om vad dessa har för prestationsförmåga jämfört med motorer som också använder sig utav eltändning?
Jämfört med en Otto-motor så har dieselmotorn bra mycket mer vridmoment vid lägre varvtal, men är inte lika effektiv vid högre varvtal på grund av dieselmotorns långa kolvslag. Därför är dieselmotorer jättebra för att dra tunga saker.
De har också ypperlig bränsleekonomi och effektivitet, vilket gör att det finns ett intresse för dem även hos privatbilister. Nackdelarna vid högre varvtal kan till viss del kompenseras med styrelektronik, direktinsprutning, kortare kolvslag, bättre turbo och andra moderna tricks, men det är fortfarande så svårt att matcha en normal Otto-motor att Jeremy Clarkson hatar dem (i synnerhet som moderna Otto-motorer kan använda de flesta av de där tricken själv).
Dieselmotorn har dessutom en sjuhelsickes bra tillförlitlighet, och kan vara igång nästan hur länge som helst. Det gör dem än mer attraktiva som marinmotorer, lokomotivmotorer, kraftverk och allt möjligt annat skoj.
---
Stirlingmotorn fungerar på en helt annan princip än dieselmotorn.
I dieselmotorn sker förbränningen i kolven. Bränsle sprutas in och komprimeras av kolven; det höga trycket antänder bränslet, som blir expanderande het gas som driver kolven neråt igen. Sen spolas avgasen ut och ersätts med nytt bränsle.
En stirlingmotor har all förbränning på annan plats än i kolven. Kolven eller kolvarna har ingen direkt kontakt med bränslet, och de drivs inte av avgaser från förbränning. Istället används ett kylmedium, som värms upp på ett ställe av en extern värmekälla genom en värmeväxlare, och kyls ner på ett annat ställe av en annan värmeväxlare. Kylmediet tar mer plats när det blir hetare och tar mindre plats när det blir svalare. Med hjälp av lite magi*, svänghjul och kolvar så kan kylmediet fås att pulsa fram och tillbaka mellan värmekällan och avkylningen, och dessutom med överskott av energi som kan tas ut som rörelse.
Stirlingmotorn är tyst, pålitlig, läskigt effektiv och kan använda vilket bränsle som helst, eftersom det viktiga är att det finns en temperaturskillnad mellan värmekällan och avkylningen, inte att det finns ett bränsle. Dess nackdel är att den inte vare sig har mycket kraft eller vridmoment, och dessutom normalt är rätt stor.
* i form av sinnrik ingenjörskonst.