Nekromanti Hur skyddar sig monster från Fly?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Okej, om rollpersonerna kan flyga, med magi, eller för att de har vingar, vad gör monstren och de onda skurkarna då?

/M
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Okej, om rollpersonerna kan flyga, med magi, eller för att de har vingar, vad gör monstren och de onda skurkarna då?
De riggar sitt tillhåll med diverse magiska fällor, eftersom de i de flesta fall utlöses oavsätt om någon traskar eller flyger förbi. Värre är det om någon har någon form av teleporteringsförmåga eller dylikt. Hur man skyddar sig mot sådant har jag ingen aning om.

/Anders
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Om jag vore ett monster/fiende till någon/något som kan flyga så skulle jag göra ett antal saker. Det första är att vara väldigt försiktig i öppna landskap (take that, Lundell!), inte bygga stora öppna borggårdar, vara duktig på att spana i luften (och inte, som vanliga humanoider gör - kolla på marken) samt ha avståndsvapen nära. Typ.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Flyger efter?

Den onde skurken har naturligtvis ett par demoner i innerfickan vilka kan flyga obehindrat. Annars är han duktig på att skapa oväder och orkaner som kastar ner eller vingklipper de flygande rollpersonerna.

Monster å andra sidan får väl gå hungriga en månad till innan nästa glada äventyrargäng dyker upp.

Är monstret en drake - ja då är ju frågan redan löst.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
För skurkens borg gäller följande

1. galler över fönster
2. gallerburar över balkonger
3. nättak över borggården
4. vaktdjur med flygförmåga
5. sover i ett rum utan fönster
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Är det inte bland annat därför de gräver ner sig i dungeons till att börja med?

Frågan är varför dvärgarna i Moria valde att bygga en så idiotisk grotta. När jag får höra något om att dvärgar ska ha bonus på att försvara sina egna hem för att de är så patriotiska och bla bla, så tänker jag bara "nej, de är fåfänga fjollor som smickrar sina egon med högt i tak och breda korridorer. Deras försvarstaktik sträcker sig till att typ skicka ut en kille till den obevakade köksingången för att vända välkomstmattan som det står "Vi tar emot grottroll med öppna armar!" på, uppochner." Hade de haft någon självbevarelsedrift så hade de tänkt som rubbitar.

Rubbitar bryr sig förresten inte ett skit om Fly.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
För att utveckla Risings inlägg, man ser naturligtvis till att det i alla gångar är så lågt i tak och så trångt att man inte kan flyga (såvida man nu inte råkar ha Tingelings storlek)..

En annan sak som kan användas är att hela basen skyddas av permanent Anti-magic, vilket lär få ner flygande varelser som flyger meddelst magi och inte egna vingar. Tyvärr får det ju lite tråkiga bieffekter för försvararna med.

/Ulfgeir
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Har de aldrig stött på flygande fiender förr så fyr de. Eller dör.

Har de lite erfarenhet av flygande fiender, försöker de neutralisera flygandet. T.ex. genom att ta sig inomhus, in i en skog eller dylikt, där flygande i allmänhet inte är en fördel, och stora vingar något neativt.

De utrustar sig även med avståndsvapen, nät, lasson och liknande, om de har möjlighet.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Dom monster som har en hjärna använder den...

..för sluga monster är balla monster.

Tänker vi inomhus... i en dungeon t.ex. så kan jag slänga på två förslag:

1) Ett rum med en pöl och nät som sträcker sig från taket ner till vattenytan. Oavsett om dom klipper sönder nätet eller dyker och har sig så ser 12 koboldbågskyttar med giftpilar dom och skjuter prick. Vinnaren får örat av största äventyraren.

2) En antimagi i det rummet med en djup klyfta. Om man ramlar ner så väntar några glada spjut, vässade pålar och andra glada grabbar. Klättra över funkar dock ütmärkt.

Lite snitslande och sådant kan ganska lätt sätta käppar i antimonsterpatrullers hjul. Någon nämnde visst något om osynliga svärd i taket också (trevligt för den glada lilla gnÖm som flyger snabbt längs taket). Annars kanske de få monster som kan se osynliga placeras ut med andra monstergrupperingar. Spåna, spåna, spåna.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Just flygande fiender är inte alltid en nackdel. De kan utgöra perfekta måltavlor för en hel armés skjutvapen.

En hel del flygförmågeprylar hindrar i någon mån användarens flexibilitet. Man kanske inte kan svänga hur som helst, eller måste slå lite skillslag eller liknande då och då. Om flygprylen är möjlig att förstöra finns alltid risken att Farbror 20D6 knackar på.
 
Top