Nekromanti Hur sno?

ComaJazz

Veteran
Säg att jag vill införa något som liknar ObT6 i mitt spel. Det jag vill åt är att slaget inte ska ha någon skarp övre gräns utan avta gradvis, som ObT6 gör så bra. Är det olagligt att använda själva mekanismen, att en sexa blir två tärningar? Eller är det själva ordet ObT6 jag inte får använda? Är det meningen att jag ska inspireras av regeln men göra den till min egen, eller måste jag använda den precis som den är så att det syns att det är Neogames jag inspirerats av? Egentligen skulle jag vilja ha med den precis som den är, och kalla den ObT6. Då vet ju alla som spelat Eon och Neotech vad det är för något och behöver inte lära sig något nytt krångligt tärningsslag. Men får jag göra så?

Phelan

Hero
Har du tänkt publicera ditt system i någon form eller är det bara för privat bruk? Om det är det senare så är det bara att köra, det viktigaste är ju att du inte tjänar pengar på det alternativt delar ut gratis så Neogames inte kan tjäna pengar på något som är deras "uppfinning". Vad som är tillåtet/kräver tillstånd eller räknas som "intellectual property" om du ska sprida ditt system är nog lite knivigare och där ska du kanske vara lite försiktigare.

Mvh / Phelan

ComaJazz

Veteran
Det ska först och främst vara för privat bruk, men det är möjligt att jag slänger upp det på någon sida så att vemsomhelst kan ladda ner, och då är det ju bra att veta. Det ska inte bli något kommersiellt dock. Tack för info!

Helmgast
Min idé

Jag har tänkt att skapa ett system som liknar Starwars D6/Gondica, fast med Ob. Alltså, din färdighet (eller attribut+färdighet) är en tärningskombo (Ob1T6+2, Ob3T6+1, osv.) och svårigheten är ett fast värde (9, 11 osv.).

Fördelen med detta är att spelaren alltid vet vad han/hon skall slå (om inte rollpersonen är omedvetet drogad, förhäxad osv.), och svårigheten kan hållas hemlig. Dessutom så blir motståndsslag mer lätthanterligt (högst vinner).

Är idén bra? Ska ha ett halvt friår nu och pula lite på det. Som värld ska jag ha ett antikinspirerat område med nygrodd demokrati och tunggrodda teokratier däromkring. Plus lite fantasyinslag, dock inte klassiska sådana.

ComaJazz

Veteran
Re: Min idé

Det vore super att hålla svårigheten hemlig istället för tärningsslaget. Jag har ju inte bestämt hur jag ska göra med färdighetsslag i mitt spel än, men något åt det hållet borde det vara. Slänger in dig i tacklistan i så fall. Hehe. Jag är litet trött nu och kan inte riktigt tänka, men hur blir det om spelaren måste slå ett slag vars svårighet alla av någon anledning känner till? Det kan bli jobbigt ifall spelledaren måste fuska med slaget för att undvika en händelse som skulle kunna sabba äventyret... då vet spelarna att det är nåt skumt på gång om spelledaren plötsligt måste slå ett dolt slag. Men det borde gå att fixa på något sätt. Grundtanken är ju överlägsen mot det som vanligen praktiseras. Är det sannolikt att spelaren vet exakt hur svår en sten är att flytta på? Nej. Vet han ungefär hur bra han gör ifrån sig? Ja? :gremlaugh: