Har alltid spellett egenskrivet, med några enstaka undantag, men läser rätt mycket skrivet. Framförallt för att skrivna äventyr brukar ge bra inblick både i hur spel är tänkta att användas och i hur deras världar är tänkta att fungera. Kan också finnas häftiga SLP:s, intressanta platser, eller andra isolerade företeelser att lyfta ut och använda sig av. Ja, stöld; it's good for you.
Tycker oftast att skrivna äventyr och kampanjer lider av något av följande problem:
- Skönlitterärt skrivet. Författaren hade en berättelse att berätta, men den tar sällan (om alls) någon hänsyn till att det är skrivet till ett rollspel som skall spelas.
- Bifigureffekten. Rollpersonerna är bifigurer, för det är SLPs som gör det som faktiskt är intressant i scenariot och rollpersonerna kommer dit efteråt eller får i bästa fall iaktta vad det var som hände.
- Räls. Saker måste ske i en särskild ordning och om spelarna misslyckas, trilskas, går höger istället för vänster, eller på annat sätt påverkar ramverket så faller det ihop.
- Lore obsession. Äventyret eller kampanjen fokuserar mer på bakgrundshistoria eller världsläget eller något annat övergripande som har exakt ingen betydelse för äventyret eller kampanjen som skall spelas.
- Förkrav. Äventyret eller kampanjen kräver att rollpersonerna känner en författare som bor i Borås, eller har försett sig med exakt fjorton gyllene mulåsnor innan äventyret kan börja. Det krävs helt enkelt något för att det hela skall klicka, och det blir mer eller mindre meckigt att använda sig av äventyret eller kampanjen i en redan existerande kampanj.
När jag spelleder färdigskrivet så brukar det antingen vara för att själva materialet tilltalar mig särskilt mycket (som med en just nu in-prepp
2300AD Kafer War kampanj, och
Beyond the Mountains of Madness), eller för att jag får plats med en one-shot som verkar skoj. Det behöver med andra ord ske isolerat från det spelande jag annars gör.