Nekromanti Hur spelar du Saga?

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Hur spelar du Saga?

Jag funderar på vilka olika sätt det finns att spela Saga på. Jag gör några enkla grupperingar som jag ser passar till Arcaria. Fyll gärna på med tankar och idéer för vilka typer av äventyr som du gärna spelar och vilken stämning som du och din spelgrupp vill uppnå med Saga.

INTRIGSPEL
Jag tycker att Saga, och främst Albion, passar utmärkt för intrigspel. Gärna på en ganska "låg" nivå. Konflikter mellan gillen, baroner och präster och ett maktspel där rollpersonerna dras in i hovspelen, handelskrig eller rivalitet mellan kloster. Många grupperingar som rollpersonerna får spela ut mot varandra.

DUNGEONCRAWL
En borgruin, en naturlig grottformation vid havet eller en gömda, förtrollade dal är underbara platser för äventyr. Här är det slumpmässiga möten och strid som är fokus. Det funkar bra.

DEN RÄLSADE RESAN
Med start i en by, via en hamnstad för rollpersoner på en episk resa till fjärran länder och främmande kulturer. Arcaria är en färgstark värld med massor av spännande platser och folk att träffa och uppleva.

STADSÄVENTYR
Dantras artikeln i Fenix är ett exempel på städer där hela äventyr och kampanjer kan utspela sig. Underjordiska kulter (terrorister), giriga adelsmän, godtrogna präster och snälla magiker, alla finns i metropolen. Massa intriger, inbrott och lömska, rostiga knivar i magen.

Det är några modeller för spel med Saga (enkelt uppställt). Hur spelar du?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jag kom på en annan kategori.

"ROMANTISK TV-FANTASY" (i brist på bättre ordval)
Spelgruppen vandrar omkring i världen där de kommer till nya platser och stöter på nya utmaningar. Ungefär i samma anda som Xena Krigarprinsessan eller den nya serien "legend of the seeker". Innehåller lite av varje.


Det är typ så jag tänker mig när jag spelleder Saga iaf.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Om jag spelade Saga - och jag spelar det inte för att jag ogillar det utan för att jag inte äger en spelgrupp för tillfället - så skulle det vara intrigvarianten, friskt blandad med lite dynga.


Storuggla, varning för läkaren
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
När jag kör är det inslag av det mesta av ovan nämnda, med kanske mest fokus på INTRIGSPEL blandat med:

MANTINÉSPEL
...där rollpersonerna är hjältar som måste sätta sig upp mot onda baroner, rovriddare och onda svartkonstnärer, som terroriserar de fattiga bönderna.

och

"CoC"-SPEL
...där rollprsonerna skickas att undersöka de mystiska händelserna i en liten avsides by.

och

"QUEST"-SPEL
...där rollpersonerna konfronteras med uråldriga magiska krafter i sitt sökande efter en försvunnen sanning eller artefakt.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
rjonas said:
Persson said:
Jag kom på en annan kategori.

"ROMANTISK TV-FANTASY"
Kan man kalla det episodspel?
Ja varför inte? Eller Old school äventyrande.
(då jag föreställer mig att det var så man gjorde förr)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Persson said:
rjonas said:
Persson said:
Jag kom på en annan kategori.

"ROMANTISK TV-FANTASY"
Kan man kalla det episodspel?
Ja varför inte? Eller Old school äventyrande.
(då jag föreställer mig att det var så man gjorde förr)
...episodspel passar Saga, tänk TV-serien Merlin och liknade.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Arfert said:
Persson said:
rjonas said:
Persson said:
Jag kom på en annan kategori.

"ROMANTISK TV-FANTASY"
Kan man kalla det episodspel?
Ja varför inte? Eller Old school äventyrande.
(då jag föreställer mig att det var så man gjorde förr)
...episodspel passar Saga, tänk TV-serien Merlin och liknade.
Ja precis, där har vi ett annat gott exempel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kom på ett till. som kan vara en underavdelning till stadsäventyr.. eller utspela sig i att avlägset kloster a la Rosens namn:

DECKARE. Rätt ofta när jag kört har det vart rena mysteriespel...
 

Nibbl3

Veteran
Joined
9 Jan 2010
Messages
27
Location
Stockholm
Storuggla said:
Om jag spelade Saga - och jag spelar det inte för att jag ogillar det utan för att jag inte äger en spelgrupp för tillfället - så skulle det vara intrigvarianten, friskt blandad med lite dynga.


Storuggla, varning för läkaren
Äger en spelgrupp? Jag förstår vad du menar men den första tanken som kom upp i mitt huvud var att de var tvungna att sälja sina själar för att spela med dig. Inget ont menat. :gremwink:

Personligen så har jag inte spelat saga mer än en gång. Då skulle de hämta en artefakt i en ruin. Så det faller troligen under old-school äventyren.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
När jag till slut får tummen ur och kör nåt så blir det nog väldigt rollpersonsfokuserat med smak av culture gaming. Inget party, inte nödvändigtvis nåt »äventyr«.

Jag kallar det... »TV-serie på HBO«-spelande.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,262
Spelar inte Saga just nu men den utgångspunkt jag skulle ha skulle nog bäst kunna liknas med 80-talsserien Robin of Sherwood: Rätt mörk engelsk "grisodlar Sword&Sorcery"-medeltid kanske man kalla det med mycket mysterier, mytologiskt och ockult. Mest baserat kring episoder till att börja med.
 
Top