Andy
Vila i frid
Hur spelar du Saga?
Jag funderar på vilka olika sätt det finns att spela Saga på. Jag gör några enkla grupperingar som jag ser passar till Arcaria. Fyll gärna på med tankar och idéer för vilka typer av äventyr som du gärna spelar och vilken stämning som du och din spelgrupp vill uppnå med Saga.
INTRIGSPEL
Jag tycker att Saga, och främst Albion, passar utmärkt för intrigspel. Gärna på en ganska "låg" nivå. Konflikter mellan gillen, baroner och präster och ett maktspel där rollpersonerna dras in i hovspelen, handelskrig eller rivalitet mellan kloster. Många grupperingar som rollpersonerna får spela ut mot varandra.
DUNGEONCRAWL
En borgruin, en naturlig grottformation vid havet eller en gömda, förtrollade dal är underbara platser för äventyr. Här är det slumpmässiga möten och strid som är fokus. Det funkar bra.
DEN RÄLSADE RESAN
Med start i en by, via en hamnstad för rollpersoner på en episk resa till fjärran länder och främmande kulturer. Arcaria är en färgstark värld med massor av spännande platser och folk att träffa och uppleva.
STADSÄVENTYR
Dantras artikeln i Fenix är ett exempel på städer där hela äventyr och kampanjer kan utspela sig. Underjordiska kulter (terrorister), giriga adelsmän, godtrogna präster och snälla magiker, alla finns i metropolen. Massa intriger, inbrott och lömska, rostiga knivar i magen.
Det är några modeller för spel med Saga (enkelt uppställt). Hur spelar du?
Jag funderar på vilka olika sätt det finns att spela Saga på. Jag gör några enkla grupperingar som jag ser passar till Arcaria. Fyll gärna på med tankar och idéer för vilka typer av äventyr som du gärna spelar och vilken stämning som du och din spelgrupp vill uppnå med Saga.
INTRIGSPEL
Jag tycker att Saga, och främst Albion, passar utmärkt för intrigspel. Gärna på en ganska "låg" nivå. Konflikter mellan gillen, baroner och präster och ett maktspel där rollpersonerna dras in i hovspelen, handelskrig eller rivalitet mellan kloster. Många grupperingar som rollpersonerna får spela ut mot varandra.
DUNGEONCRAWL
En borgruin, en naturlig grottformation vid havet eller en gömda, förtrollade dal är underbara platser för äventyr. Här är det slumpmässiga möten och strid som är fokus. Det funkar bra.
DEN RÄLSADE RESAN
Med start i en by, via en hamnstad för rollpersoner på en episk resa till fjärran länder och främmande kulturer. Arcaria är en färgstark värld med massor av spännande platser och folk att träffa och uppleva.
STADSÄVENTYR
Dantras artikeln i Fenix är ett exempel på städer där hela äventyr och kampanjer kan utspela sig. Underjordiska kulter (terrorister), giriga adelsmän, godtrogna präster och snälla magiker, alla finns i metropolen. Massa intriger, inbrott och lömska, rostiga knivar i magen.
Det är några modeller för spel med Saga (enkelt uppställt). Hur spelar du?