Nekromanti Hur spelar folk?

Marcus J

Hero
Jag blev lite inspirerad av en tråd på eonforumet som handlar hur folk egentligen spelar. Jag ställer samma fråga. Hur spelar ni ?

Har ni bakgrundsmusik?
Hur är ljussättningen?
Hur ofta spelar ni? Har ni regelbundna tider?
Hur bygger ni stämmningen?
Hur mycket beskriver ni? T.ex i en stad?
Är ni noga på regler?
Etc. osv.

/Marcus som hatar att vara förkyld

Rising

Vila i frid
Vi har två spellägen: Ett för "hög" stämning, och ett annat för tillbakalutade, mysiga sessioner.

För den höga stämningen så lirar vi väldigt fokuserat. Det passar för skräck och drama. Då lirar vi helst friform. Vi söker då en bekvämlig spelform som ger oss stort utrymme för utlevelse och hög intensitet. Fullt ljus, ingen bakgrundsmusik, bra stolar som man sitter upprätt i; inte soffor som man sjunker för långt tillbaka i. Inget godis eller andra distraktioner. Fem timmar är en optimal speltid.

När vi lirar mer tillbakalutat så myser vi och liksom tar det mer med en klackspark. Då äter vi mycket godis, dricker öl, fortsätter spela medan vi går ut till 7-eleven för att köpa cigg och så. Vi har nog ingen stämningsmusik då heller, men i övrigt så är det inte så farligt med distraktioner. Jag kan ha lite handouts och så att dela ut till spelarna, och det är okej om man sitter och ritar ens rollperson medan man lirar. Då kan vi lira hur länge som helst, även om vi tar pauser då och då.

---

Jag bygger stämningar mestadels genom högt tempo och direkt dialog. Det finns inget sätt att få mer action i rollspel än genom att stoppa in en spelledarperson som rollpersonerna får prata med. Då går ju allt i realtid. Jag försöker särskilt få upp ångan genom att låta spelarna tala med varandra. Många spelledare tror att nyckeln till tät stämning handlar om ens beskrivningar, varpå de pratar mer och mer i sessionerna ju högre stämning de vill åt, men jag tycker att lösningen snarare handlar om att kunna ta ett steg tillbaka och vara tyst.

Men visst, ibland vill spelarna ha en bra beskrivning över miljöerna de besöker och personerna de möter. Då får man snacka en del. På senare år har jag blivit bättre på att välja vad som skall besrivas med tydliga, beskrivande ordalag, och vad som gör sig bättre om man väljer otydligare beskrivningar, såsom liknelser och måleriska uttryck.

Regler... Är jag skitdålig på, men de jag begriper och som medför utmanande avvägningar för spelarna; de håller jag hårt på.

Rickard

Urverk speldesign
Jag hade tänkt att rapportera till moderatorerna om Eon-tråden men, men.. Nu dök den här tråden upp istället.. Jag har väl inte såå mycket mer att säga än vad jag skrev i inlägget på Eonforumet..

Förutom då att jag skiftar spelledarstil beroende på rollspel och humör... och så dessa nya frågor..

"Har ni bakgrundsmusik?"
Musik passar inte, såvida det inte passar till stämningen men att köra melodislingor under hela spelmötet tillför inget för mig.. Varken Za frûmi eller Gladitor är vettigt.. Den sistnämna helt horribelt, för tempot i låtarna byts av drastiskt.. Lugnt, hetsigt, lugnt hetsigt och så vidare..

På sin höjd kan jag ha miljöspår i bakgrunden, typ som spåren från datorspelen Alien vs Predator eller Half-Life, när jag spelleder skräck.. Vi spelade en gång låten till Cantina bar när vi spelade Star Wars.. Efter två timmar var vi dock rätt trött på den och när vi kom till kantinan en andra gång och någon ville dra igång melodin igen så skrek en spelare "Nej, för fan!"..

"Hur är ljussättningen?"
Om det inte är något specifikt för scenariot (det vill säga, inte genren utan scenariot) så fixar jag helst inte med ljuset.. Det ska vara rätt bra upplyst så att spelarna inte får huvudvärk utav att tvångsfokusera när de ska titta på rollformuläret..

"Hur ofta spelar ni? Har ni regelbundna tider?"
Inte längre.. Förut spelade vi 1-2 gånger varannan vecka..

/Han som också hatar att vara förkyld (men är det inte just nu)

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
Har ni bakgrundsmusik?

[/ QUOTE ]
Det händer men inte alltid. Det är trevligt men absolut inte nödvändigt.

[ QUOTE ]
Hur är ljussättningen?

[/ QUOTE ]
Jag avskyr att spela i mörker. Visst kan det vara stämningsfullt med tända ljus o.dyl. men generellt tycker jag, vad gäller sk. "stämningshöjare" överhuvudtaget, att summan av de praktiska problem de skapar är större än summan av deras eventuella positiva effekter.

[ QUOTE ]

[/ QUOTE ]
Det går i perioder. Som bäst brukar det bli varje eller varannan vecka, medans det under andra perioder kan gå månader mellan speltillfällena. :gremfrown:

[ QUOTE ]
Är ni noga på regler?

[/ QUOTE ]
De bitarna har jag redan svarat på i nyss nämnda Eon-tråd och jag vet inte hur man länkar mellan inlägg :gremcrazy:, men det borde inte vara så svårt att hitta för den som är intresserad (jag skrev inget spektakulärt eller nyskapande så ni kan lika gärna låta bli :gremwink:)

[ QUOTE ]
Etc. osv.

[/ QUOTE ]
Leverpastej
Systembolagskassörskor
Industrisemester
Golf
Tjeckoslovakien
Gabardin
Salsakurser
Oregelbundna verb
Åke Landin
Elfel
Sudda, sudda, sudda, sudda bort din sura min
Urtidsmonster
Johan Sebastian Bach
Osv, osv

/Anders

Pom

Swashbuckler
Såhär spelar folk

Har ni bakgrundsmusik?
Alltid. Jag har tonvis med kassettband ihopknåpade för alla möjliga stämningar, tillfällen och platser, och kompletterar med lämpliga CD-ar och spår från datorn.
Det är skoj när viss typ av musik blir benhårt associerad med någonting i kampanjen. Kruxet är förstås att hitta saker som inte spelarna har någon relation till innan (även om man förstås kan vända förtrogenheten till sin fördel i vissa situationer).

Hur är ljussättningen?
Med mina vuxna grupper: så ljust som möjligt. Man skall se vad man skriver och läsa vad man läser och se hur skisser ser ut.

Mina mellanstadieflickor har på sistone mer och mer fastnat för att ha riktigt mörkt. Jag skrämde slag på dem för något år sedan och de vill och vill inte återuppleva det farliga igen.

Med mina vuxna spelare brukar det numera bli i medel någon gång i månaden. Kanske lite mindre. Det kommer stötvis, ett par tre gånger med inte alls många dagar emellan och sedan kan det gå flera månader.
Mellanstadieflickorna kommer varje torsdag till mitt jobb där jag spelleder dem.

Jag inleder med att läsa ur kampanjjournalen vad som hände förra gången. Vi rätar ut frågetecken och sedan sätts musiken på och vi kör igång.
När det gäller stämningsbyggandet under spel kommer den oftast av spelarnas initiativ. De brukar oftast vara taggade, ivriga att sätta ambitiösa planer i verket och ha roligt. Då och då är det förstås specifika stämningar jag vill köra med men jag har inget standardtrick där. Det får bli från fall till fall. Men oftast är jag på liknande våglängd som spelarna: vi är glada att träffas, vi vill ha några timmars underhållande, spännande och hisnande rollspel, gärna med en hel del skratt.

Jag vill gärna tro att jag beskriver så mycket som behövs. :gremgrin:
Men egentligen beskriver man ju alltid för lite (se nedan).
När jag kommer ihåg det försöker jag ha med lukter, temperaturer och ljudbeskrivningar, samt vad som först är i fokus. Helst vill man ju ha snitsiga liknelser, men det är mycket lättare att göra i lugn och ro skriftligt än att komma på i stundens ingivelse för mig.

Är ni noga på regler?
Ja, det är vi. Spelarna har två vägar till världen: det SL säger och det som står i reglerna. Jag upplever det som viktigt för upplevelsen att de kan lita på det som står i reglerna. Jag tycker också det är viktigt att ingen känner sig förbisedd, svagare eller mindre viktig än någon annan. Därför är balansen mellan rollpersonerna viktig och den förutsätter bland annat att reglerna följs.
Det är kul med regler också. De kan inspirera och ge svart på vitt att man faktiskt har möjligheter att påverka vad som händer.

Etc. osv.
Jag tycker det är viktigt att alla är på ungefär samma våglängd. Att spelare och SL inte bara sitter där och kör sitt race, utan att de tar hänsyn till varandra.
Dessutom vill jag också bli underhållen som SL. Om jag vet hur det kommer att gå blir det tråkigt. Spelarnas rollpersoner skall vara jokrarna i leken, komponent X i experimentet, den ryska rouletten. De skall veta att de kan påverka vad som kommer att ske och att världen blivit annorlunda om de aldrig funnits.

Whizzman

Warrior
jag måste säga att jag avskyr regler... de är nu inte så att jag är en friformfanatiker, men jag föredrar när reglerna inte går in över själva rollseplandet...
sen måste jag säga att några av våra bästa sessioner är när vi har bakgrundsmusik, spelar egentligen ingen roll vad det är, så länge ingen börjar digga till den...

Man Mountainman

Storsvagåret
Anekdot: jag spelledde på ett konvent. Jag ställde iordning bänkarna i klassrummet, lade fram papperen och tog emot spelgruppen. När jag delat ut rollpersonerna och skulle börja förklara världen var det någon som förvånat frågade: "ska du inte ha några levande ljus eller nån stämningsmusik?". "Nej", sade jag. "Det här är en uteslutande verbal upplevelse". De höjde rätt ordentligt på ögonbrynen.

Nåja:

Har ni bakgrundsmusik?

Nope

Hur är ljussättningen?

Vanlig rumsbelysning

När jag gick på gymnasiet var jag med i en spelförening och där var speltiderna mycket regelbundna: spel på samma tid, samma veckodag en gång i veckan. Efter att jag kommit till Uppsala spelar vi betydligt mer sporadiskt, men det sägs att vi ska börja lira regelbundet på torsdagar nu...

Jag gör så gott jag kan med uteslutande verbala medel: miljöbeskrivningar, röstläge och så vidare. Ibland har jag ritat bilder, men eftersom jag är en dålig tecknare så får de tjäna mer för att förmedla ren information och mindre för att bygga stämning.

Jag försöker att alltid få med det minimum som krävs för att spelarna ska fatta var de befinner sig och vad de kan göra. Sen kostar jag på mig lite mer utstuderade stämningsbeskrivningar då och då. Jag tycker dock att det är viktigt, oavsett hur stämningsfyllda man försöker få sina beskrivningar, att man inte tröttar ut spelarna genom att göra dem långrandiga. Därför ser jag konsten att göra stämningsfyllda beskrivningar som konsten att förmedla en stämning så bra som möjligt på ett begränsat antal ord, snarare än att bara snacka på hur länge som helst.

Är ni noga på regler?

Rätt så, men jag föredrar system som till sin natur är sådana att de tillåter ett ganska stort mått av improvisation och egna avväganden från SL:s sida.

Ulfgeir

Swashbuckler
Bakgrundsmusik?
Beror på vilka jag spelar med och vad vi spelar.

Hur är ljussättningen?
Beror på. För skräck vill vi gärna ha nedsläckt och ett fåtal stearinljus.

I nuläget 1 gång i veckan med en grupp. Varje fredag. Med min gamla grupp, så typ aldrig längre.

Ljus, ljud och beskrivningar. Försöker avhålla från offande.

Var länge sedan jag var GM, så osäker. Vet att jag inte brukade beskriva tillräckligt.

Är ni noga på regler?
Beror på. Vill gärna ha så regellätta system som möjligt där reglerna är transparenta. Vissa spel är dock så regeltunga att man måste vara petig med reglerna för att det skall gå att spela alls.

Brukar ha chips och dricka etc vid spelbordet.

/Ulfgeir

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Svar efter hur det är när jag spelleder, när jag är spelare tar jag seden dit jag kommer.

Har ni bakgrundsmusik?
Jo, det är bra med bakgrundsmusik. Ibland behöver jag en tänkepaus och då får musiken fylla tystnaden.

Hur är ljussättningen?
Mörkt rum med en lampa som jag kan reglera själv, tycker om att kunna dämpa ljuset när det blir natt och köra sådana trick.

Njää... inte nu längre.

Genom att tala med roliga röster.

Är det inget speciellt med något så presenteras det bara vid namn, så får folk själva tänka sig hur det ser ut.

Är ni noga på regler?
Beror på, jag låter inte regler komma ivägen för en god berättelse. Och i allmänhet så har jag tweakat reglerna före spelet och håller mig sedan till den versionen.

Etc. osv.
Gul.

morkbollen_UBBT

Warrior
kanske så här?

Har ni bakgrundsmusik?
Japp, har en massa musik som ligger på i bakgrunden. Dock är jag inte så mycket för ljudeffekter utan har bara på nått för att få spelarna i stämning.

Hur är ljussättningen?
Beror ju lite på, men oftast försöker vi ha det så mörkt som möjligt med levande ljus(japp, det är ett helvete att se sina formulärer). Men allt beror ju på kampanjen och tillfället.

Hmm...också lite varierande, vi försökte ha regelbundna tider en stund, vilket var väldigt skönt(speciellt som SL), men vi har återgått till att inte ha det. Vi försöker spela en gång i veckan, men det blir oftare en gång varannan vecka.

Beskrivningar, musik, förberedda texter, vad som än hjälper till. Dock skulle jag tro att det handlar en del om att känna sina spelare och veta vad alla går i gång på. Men jag skulle nog säga att det som jag ser som det viktigaste är att få spelarna att leva sig in i den värld jag skapat, dock lättare sagt än gjort.

jag brukar beskriva det viktiga, men mesta dels beskriver jag intryck, så kan spelarna fylla ut sina detaljer själva. Detta varierar självklart dock beroende på hur lat jag är och hur viktig platsen är för min kampanj.

Är ni noga på regler?
Detta varierar. Jag är en ganska snäll SL, så oftast brukar jag tweaka en del om jag tror det förbättrar storyn. Dock till min sista kampanj så körde jag stenhårt på reglerna. Jag gav alla spelarna en drös med EP, BP och liknande och sa till dom. Detta är en dödlig kampanj, det kommer inte komma några mirakulösa räddningar och kan ni inte simma, har tung rustning medan ni jagas av en hord av svartnissar så kommer ni dö.

Detta fungerade väldigt bra må jag säga, mina spelare gjorde nog bland deras bästa och mest balanserade karaktärer någonsin(trots att vi har en liten kobolt i vår grupp). Det dog bara typ en karaktär under en väldigt lång och blodig kampanj, så det här kommer jag prova på i fortsättningen.

Jag gillar inte heller att vara förkyld....

Hjalle

Swashbuckler
Jag har redan besvarat frågan, här. Men men... :)

"Har ni bakgrundsmusik?"

Nej. Det kräver alldeles för mycket energi. :gremwink:

"Hur är ljussättningen?"

Tja, då och då är den. Jag sätter personligen inte så stor vikt vid ljussätnningen, annat än att spelarna förhoppningsvis ska kunna se, medan vissa andra i spelgruppen tycker det är viktigt. De får sköta lampan.

"Hur ofta spelar ni? Har ni regelbundna tider?"

Varannan vecka, generellt. Ibland oftare, ibland mer sällan. Regelbundna tider, njae, men halv tolv brukar jag komma. Men, det är lite upptill hur dagen ser ut - på lördag, exempelvis, lirar vi från typ fyra, och jag sover över; vilket gör att vi kan hålla på rätt länge. I andra fall brukar vi få sluta vid åtta, då jag bor rätt långt ifrån platsen vi spelar på, och dessutom har lite kinkiga föräldrar.

"Hur bygger ni stämmningen?"

Ordalag.

"Hur mycket beskriver ni? T.ex i en stad?"

Platser och landskap brukar jag beskriva ganska flitigt, medan personer beskrivs mer odetaljerat. Inte odetaljerat förresten,,, Detaljer äger. Men, landskap och platser beskrivs mer ingående, emedan detaljer här kan spela större roll för rollpersonernas agerande än om det gäller personer. Alltså, mer direkt - rollpersonerna kan med en detaljerad platsbeskrivning utnyttja små saker som spelledaren nämnde i förbigående när det kommer till ren handling, medan en detaljerad personsbeskrivning mer... Kanske gör att rollpersonerna agerar på ett speciellt sätt, men inte direkt efter detaljerna. Äsch, nu fick jag inte sagt vad jag ville ha sagt (´till stor del därför att jag inte vet jag vill ha sagt). Plöh. Nåja, beskrivningar ska ge stämning, en levande spelvärld och möjligheter till direkt utnyttjande av rollpersonerna. Jag försöker beskriva utifrån det. Mest det andra. *fundera på att radera hela den här förbannade flumketchupstuvningsflumäcklet*

"Är ni noga på regler?"

Noga och noga... Regler brukar jag inte ha några problem att lära mig, så de finns i huvet för behov. Förr så dräglade jag över regler och var skitpetig, men nu friformar jag en hel del. Och kör utan att blinka över regler jag inte gillar, något jag drog mig för förr.

"Etc. osv."

Jag spelleder. Jag kan tänka mig att spela, men för eller senare dras jag ändå till spelledarrollen. Tycker det är skitkul att spela, men gillar att... ha makten? Eller kanske gestalta flera personer mer eller mindre samtidigt. Det är nog anledningen, att jag gillar att utforma och gestalta spelledarpersoner. Ha ett brett karaktärsregister, och.... Äh. Fan. Nu har jag skrivit det sämsta inlägget i forumets historia (eller i alla fall dagens sämsta inlägg). Vad var det som gick fel... *djup suck*

-Hjalle, häftar sig i ögonlocket i frustration.

Johan K

Gammal & dryg
Har ni bakgrundsmusik?
Inte ofta alls, har hänt någon gång.... Men måste ju säga att det är ett synnerligen trevligt komplement till att spela !!

Hur är ljussättningen?
Vanlig jäkla lampljus... :gremgrin:
Dock så är det kalrt mysigt med levande ljus & en bra cd-skiva får jag ju lov att säga.

Vi försöker iaf få till det några gånger i månaden, då burkar vi lira från 18:00 till ungefär 22:00

Tjaa, anntar att vi föröker spela på karaktärerna så mycket som möjligt, helt enkelt.. Vilken funkar bra tycker jag.

Tjaa, det beskrivs gansak bra tycker jag. Vi använder lite kartor & sådant åxå som hjälpmedel. Sedan så beskrivs det hur det ser ut..

/ Johan K, trött & gring efter dagens jobbande..

solvebring

Superhero
Har ni bakgrundsmusik?
Japp. Olika soundtracks och andra låtar med rätt stuk (DoD)

Hur är ljussättningen?
Helt mörklagt, enda ljuset är en stark skrivbordslampa i nedre delen av rummet som riktas mot taket. Ibland levande ljus.

Ibland, sommarlov etc. flera veckor - eller väldigt många dagar. Och sedan spelar vi väldigt ofta, ibland spelar vi varje helg, ibland varannan typ... Och ibland lite mer sällan. Går i perioder. Har väl hänt att vi har uppehåll också, eftersom vi spelar så ofta. Speltid: Kan vara från 5-15 timmar. Oftast spelar vi mellan 8-12 timmar...

Försöker vara så "OFF" som möjligt. Förklarar mycket. Ser till att alla spelar sina roller så väl som möjligt. Annars blir det klagomål om någon inte går in för det, eller råd och tips om någon har problem med det men försöker. Jag som SL byter roller med röst och sätt (märkbara skillnader och egenskaper)och försöker förklara det relevanta som är intressant att veta. Ibland verkar det som om jag förklarar förmycket, men inte så ofta :gremwink: Alla lägegr ned sig på sin sak. Spelarna sina roller och jag min ledning och alla mina roller, förklaringar etc.

Så mycket som möjligt då jag tycker beskrivning är relevant. I städer beskriver jag typ: Stor/Liten, Fräsch/smutsig, Stadens färger, om stora byggnader eller monument finns, folk i rörelse, om det finns en vanlig klädsel i folkmängderna hör oftast spelarna det också. Om staden har en mur brukar jag beskriva den och vakterna vid portarna lite, så man fattar lite av staden större säkerhet etc. Om de traskar runt beskriver jag väl byggnaden de kommer till, händelser och folk kring byggnader, kanske gator som utmärker sig osv. Sedan får jag nog inte till så mycket mer, vet inte om det finns så mycket mer...?

Är ni noga på regler?
Hm, spelar främst med husregler, sedan lite gamla reglerverk. Noga och noga, de regler som är relevanta (som jag hela tiden tjatar om) för oss och mig som SL används såklart. Sådant som behövs och gör spelet bättre enligt oss. Vi är då noga med det som är viktigt i vårt spel. Eftersom det är husregler så kan jag inte heller säga hur noga eller hur viktigt endel saker är... Tror inte jag kan förklara alls på denna punkten så någon utifrån förstår men... Vi är väl noga med de vi använder oss av. Det som vi tycker är dåligt har jag tagit bort eller gjort om i de flesta fall.

vandraren

Swordsman
Har ni bakgrundsmusik?

Nej, men jag funderar på att införa det.

Hur är ljussätningen?

Oftast vanlig belysning men ibland lite mörkare och med en ensam lampa/ljus.

Vi spelar ganska ofta, 1-2 gånger i veckan, med uppehåll ibland. Vi har inga direkt regelbundna tider. Men tisdagar brukar funka.

Hur bygger ni stämningen?

Vi försöker väl vara lite seriösa och leva oss in i rollerna, men det blir ofta lite skämtsamma kommentarer, men man ska ju ha kul också, inte bara vara pretto. Stämningen brukar infinna sig om alla är sugna på att spela.

Hur mycket beskriver ni? T.ex. i en stad?

Jag brukar beskriva det viktigaste, om staden är stor/liten, har mur eller ej. Hur husen är beskaffade, om det är mycket folk. Kanske hur de är klädda, vad som säljs. När de stöter på någon brukar det vara läge att beskriva mer i detalj.

Är ni noga på regler?

Ja ganska, vi följer de flesta till punkt och pricka, men om vi (jag) känner att en regel är alltför dum så struntar vi (jag) i den.