Nekromanti Hur spelar man full?

Ymir

Liten kantbaron
Jag spelar en alkoholist i vår Westernkampanj. Det var egentligen inte meningen att göra det, men de andra övertalade mig när jag råkade ta upp nackdelen "suput" som finns i reglerna. Och det passar ju så bra i genren, och jag har aldrig spelat en alkoholist förr...så jag ville försöka. Och det har jag gjort. Men det är så svårt. Och jag visste att det skulle vara det, det var därför jag var så skeptisk. Att spela berusad har alltid varit något jag känt att jag är jättedålig på.

Så hur gör jag? Har ni några tips eller tricks? Tar tacksamt emot all hjälp.

IcarusDream

Anti-populist
Sir Anthony Hopkins gav det bästa rådet i en video jag såg med honom för många år sen.

"Spela inte full. Spela att du försöker vara nykter."

JJoghans

Regelknackare
Svårt att fokusera blicken - plira på de andra spelarna. Dålig motorik - sluta artikulera ord, svaja lite fram och tillbaka, stöd dig mot spelaren bredvid. Hicka mitt i en mening.

Om din rollperson är riktigt marinerad kan du illustrera det genom att ramla av stolen, men gör det inte mer än en gång (det är sådant som snabbt blir gammalt).
:)

Det svåraste är kanske hur rollpersonens beteende ändras. Skriv ned om din rollperson blir mer konfrontativ, om hen blir glad/lycklig, eller något annat.

Luftslottet

Warrior
Jag tänker att det finns flera delar som man kanske behöver ta ställning till.

Dels kan man fundera på hur det påverkar rollpersonen. Fysiskt, socialt och psykiskt. Det är ju såklart beroende på personen men vissa känner ju skuld över brustna relationer med partners, familj och vänner. Andra kan nog lyckas dölja sånt bättre och kanske bara kör på.

Att spela de rent praktiskt skulle kunna vara att förstärka vissa attribut som känns ok. Hur påverkar de din rid eller pistolhantering? Skakig och missar lätt eller blir du kanske ännu bättre på att skjuta men har svårt med att konversera.
Attribut som kanske skulle kunna fungera
-extra glad
-våghalsig
-självsäker
-gråtmild
-ångest
-tystlåten
-raglar
-fumlig
-orolig (blicken fladdrar, svetten lackar och du röker frenetiskt)
-ofrivilligt urinläckage
-okoncentrerad
-stank

Ett förslag är ju att dela in det i tidszoner dvs när man vaknar på morgonen och tar sig en återställare fram till lunch då man redan fått rätt mycket innanför västen. Mellan lunch och kväll då man kanske spyr blod runt 15 snåret till kvällen då man oftast är "roaring drunk" skäller ut sina vänner, hamnar i trubbel, fuskar hejvilt, kissar ned sig och somnar i hästarnas dryckeskärl. En tanke jag har är att ju senare på dagen det är desto mer naturligt är de att ens nackdelar kommer fram. Ju längre dagen har gått desto mer eskalerar beteendet.

Ja lite korta funderingar så här på morgonkvisten. Ett OBS är ju att detta är lite stereotypt och att vi vet att hur det är varierar ju starkt från person till person. Även att det är ett helvete för de personer som hamnar i de och att det även kan vara bra att belysa. Nykter och finner Gud med enstaka återfall kan ju även det vara en väg att gå. Lycka till

IcarusDream

Anti-populist
För att förtydliga det tipset jag skrev ovan:

Överansträng dig när du försöker vara normal. Det märks mer tydligt när någon försöker vara nykter än nån som bara brölar och sjunger "hadderaj".

RasmusL

Champion
Personligen suger jag på att spela full och försöker fokusera på de tragiska konsekvenserna och hur beroendet påverkar andra och jaget. Att ha det ständigt närvarande som påminnelse istället för skådespeleri, typ.

zonk

muterad
Tror också på att underspela det snarare än att överspela det. Många alkoholberoende, som inte kan gå en dag utan sprit, sköter ju på ytan sina liv väl. I vissa fall kanske inte mycket mer märks än glansiga ögon och en viss andedräkt.

En annan inspiration skulle ju kunna vara Clintan i Unforgiven, som blir kallhamrad och brutal som full.

Men är det buskis du är ute efter, ta en titt på Gene Wilders karaktär i Blazing Saddles.. :wink:

anth

Vetefan
Är det en längre kampanj skulle jag lägga lite mer krut på bakgrundsarbete.

1. Börja med att konstruera en vanlig (nykter) personlighet.

2. Ha en förklaring till varför man börjat dricka (det kan vara så enkelt som man har en svag karaktär som enkelt fastnar i missbruk och då kan man även tänka sig att rollpersonen är spelmissbrukare).

3. Gör en full/alkoholiserad version av den vanliga personligheten:
- Man tappar fysisk kontroll: man börjar sluddra, man har problem med motorik, man har svårt att inte ramla av stolen, o.s.v.
- Man förlorar sina hämningar: antingen blir ens nyktra personlighetsdrag överdrivna, eller så har man undertryckt en dold personlighet som kommer fram. Det bruka betyda att man blir överdrivet glad, överdrivet ledsen eller överdrivet aggresiv. Framförallt gör man saker som man aldrig skulle göra i nyktert tillstånd.

4. Vad händer om rollpersonen tvingas bli nykter? (på en lång resa kanske spriten tar slut)
Dels brukar man få en helvetes bakfylla, dels brukar man drabbas av ångest som kan vara kul att rollspela.
Framförallt brukar man desperat leta efter ny sprit eller alternativ till sprit (som också kan vara kul att rollspela).
Man skulle även kunna tänka sig att personen är stadigare på handen när denne är full än när den är nykter, för när man är nykter börjar man darra och har svårt att träffa något.

Sedan finns det alltid undantag som bekräftar regeln så man kan konstruera en hur udda suput som helst.
Som exempel hade jag en kompis som tyvärr blev alkoholist. Anledningen till att min kompis blev alkoholist var att hen ALDRIG blev bakfull. Hen kunde dricka precis hur mycket av vad som helst och kunde gå till jobbet dagen efter som ingenting hänt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Beroende på typ av alkoholist behöver du knappt spela full över huvudtaget. Jag har dock ingen aning om vad suput i Western faktiskt innebär rent regelmässigt, men spånar lite mer utifrån vad jag vet om alkoholister.

Många av de som är i princip konstant berusade (första supen bara för att komma upp ur sängen och sen vidare i stadigt tempo) framstår inte ens som fulla om de byggt upp vanan. De kan fungera tillräckligt bra i sitt arbete och socialt för att kunna hålla på i åratal utan att någon inser att de faktiskt går runt med en promillehalt som skulle skicka en "vanlig svennson" till akuten med alkoholförgiftning. De kommer antagligen ha lite sämmre omdömme, lite långsammare reflexer och lite klumpigare rörelser, men detta är troligtvis inget du kommer märka om du inte var väl bekant med dem innan de blev alkoholister. Här har du istället den märkbara skillnaden när de inte får alkohol och snarare blir apatiska eller rent av deprimerande (alltså riktigt deprimerande, inte bara lite nere).

Om du kör på det här spåret skulle jag i normala fall, så länge karaktären får i sig alkohol i lagom mängd regelbundet under dagen, köra på en fullt fungerande "normal" person som möjligen skämtar lite för ofta i situationer där det inte riktigt passar, och skrattar lite för mycket åt sina egna skämt. Dessutom kanske har en tendens att upprea samma skämt och historier om och om igen, ha lite sämmre minné (både långtids och korttids).

Ifall karaktären super till mer än vanligt skulle jag egentligen bara köra på än mer social, än fler och sämmre skämt samt lite allmän förvirring (blanda ihop namn, tider och händelser).

Eventuella påpekanden eller kommentar angående överdrivet drickande bemöts först med humor och nonchalans, men om de upprepas flera gånger kommer de bemötas med ilska ("skit i vad jag gör och sköt dig själv", typ).

Slutligen en viktig grej är brist på konsekvenstänkande när det kommer till alkoholförtäring. Karaktären kommer att ta sig sin sup oavsett om det är en bra idé eller inte. I en "överlevnadssituation" där spriten kan ta slut är det möjligt att ett försök till ransonering görs först men det kommer att falera. "Just den här gången tar jag mig en rejäl hutt, men nästa gång jag är sugen så ska jag börja ransonera lite".

När karaktären istället är nykter kommer den stora förändringen. Rent fysiskt: skakikga händer (skakig i hela kroppen rent utav), huvudvärk, ljuskänslighet, trötthet, allmän butterhet, depression, självömkan, apati. I dessa stunder är det fullt möjligt att karaktären inser att hon håller på att supa ihjäl sig och lovar och svär att sluta dricka (till och med uppriktigt), men detta glöms troligen bort så snart hon får en sup i händerna.

Lupus Maximus

Tekniker
Det är stor skillnad på alkoholberoende och vara suput (vilket är en anledning till att en hel del har svårt att erkänna att de har ett alkoholproblem ens för sig själva).

Alkohol räknas (eller i alla fall har räknats) som doping inom sportskytte, eftersom små mängder gör folk stadigare på handen. Min gissning är att det dämpar skakningarna från nervositet, och om så är fallet är det faktiskt en fördel i en riktig eldstrid.

Alkohol har en förmåga att öka på känslostämningar och försämra koncentrationssvårigheter, vilket antagligen är den del av varför en onykter har sämre omdöme och släppta hämningar. Men det är även kulturellt betingat, då alkoholen ger en acceptabel ursäkt (folk har blivit fulla på saft, då de tror att det innehåller alkohol).

Sedan är det inte allt för ovanligt att beroenden handlar om någon form av självmedicinering. Det kan vara allt från blyghet som kommer från dålig självkänsla, till depression eller undantryckt aggression. Det psykiska beroendet är ofta mycket hårdare att få bukt med än det fysiska, vilket ofta leder till att många som blivit "botade" från ett beroende skaffar sig ett annat.

Så är det A-lagaren med en revolver som skall spelas, eller är det Doc Holliday? Doc Holliday begav sig tydligen västerut för att inte vara släkten till last, söp mycket, och mer eller mindre försökte begå självmord "by proxy" genom att inte backa från bråk. Men han var inte en klassisk suput.

Hur Calamity Jane presenterades i Deadwood är ett bra exempel på hur en mer "suputig" karaktär skulle kunna spelas i Western. Finns många bra exempel på folk som tittar för djupt i flasken i den serien.

Så, mitt förslag är att börja med att fundera över vad, om något, personen försöker dämpa med alkoholen (oberoende om det är en festprissedrickare eller dricker i sin ensamhet). Sedan vilka associationer personen har till alkohol (både positiva och negativa) och hur "normaliserat" drickande är för personen (den kulturella biten). Då faller nog det mesta på plats utifrån det. Inklusive när en "fungerande alkoholist" får ett "skov" och tillfälligt toksuper.

Jocke

Man med skägg
Efter som jag inte vet hur mycket realism och bleed ni spelar med så är mitt bästa tips (förutsätt att din rollperson smygsuper) att försöka "smygsupa" vid och runt spelbordet. Tex när alla tittar på en skiss eller när du går på muggen eller så. Alltså för att få fram känslan av att faktiskt dölja något för alla de andra, även spelledaren.
Sen så tycker jag inte att du ska supa vid spelbordet, men gör starkt te jävla te i en plunta och försök dölja att du tömmer den under mötet.

Kaigon

Helmgast
För min nuvarande alkoholist-RP i Eon är mitt främsta hjälpmedel en halvfull vinflaska som jag använder som rekvisita, låtsas halsa ur eller hälla upp ett glas till någon när denne "gjort något bra" samt vifta lite mållöst med den.

Impetigo

Ärkebiskop
anth;n174445 said:
... det kan vara så enkelt som man har en svag karaktär som enkelt fastnar i missbruk ...
Alkoholistens "svaga karaktär" är en tanke som funnits länge, man har i dag i imagingstudier kunnat visa att den är felaktig eller åtminstone högst dubiös.

Det är ganska oschysst mot alla de alkoholister som undviker att söka hjälp, på grund av sin sjukdoms stigmatisering, att fortsätta sprida sådana här påståenden som om de vore sanningar.

Mundo

Myrmidon
Det beror sig på hur du vill göra det. Vill du göra det lätt-hjärtat så sluddra gärna högljutt och trilla av stolen men personligen skulle jag nog inte tycka det vore så underhållande, varesig som medspelare eller som SL. De flesta alkoholister klarar av att dölja det rätt bra.

Mitt favorit-exempel är Errol Flynn (vet ni inte vem det är så skäms på er) som var så tung alkoholist så när studion förbjöd honom från att dricka i inspelningsstudion så tog han vid flera tillfällen med sig mjölk och flingor... Och blandade mjölken med vodka. Han tog också en spruta och sprutade whiskey in i sin apelsin på morgonen som han tog med sig och åt runt lunch.

Nu är ju det såklart så att du spelar i Western IV, att vara alkoholist i Western är inte lika stigmatiserande då som nu men jag tycker inte du ska ta den "roliga" approachen. Då kan du lika gärna all-in och måla din näsa röd också liksom.

Så istället.
1: Ha alltid en plunta med dig.
2: Det behövs ingen anledningen för en drink, men använd gärna ursäkter, både för andra och för dig själv. (Typ precis innan räden behövs en drink för att stilla nerverna, efter den långa ritten behövs en drink för att återhämta sig, på morgonen behövs en drink för att vakna till, etc).
3: Du har, högst troligen, en stor tolerans mot alkohol och blir inte så ofta råtankad. Mer troligt är att du är i ett permanent läge av "småfull".
4: Bestäm ditt beteende när du blir utan alkohol. Blir du arg? Självömkande? Det är förvånansvärt lätt att hamna någonstans där det inte finns sprit om man spelar Western, så ha dessa withdrawl symptons i åtanke.

Psychological symptoms can include irritability, poor concentration, feeling shaky, feeling tired, difficulty sleeping or bad dreams.
Physical alcohol withdrawal symptoms including trembling hands, sweating, headache, nausea, vomiting, palpitations and lack of appetite are less common, but are often a sign that the sufferer was drinking at worrying levels. Severe physical side effects include convulsions, confusion, fever and even hallucinations. If you experience physical withdrawal symptoms of any kind, you should see your doctor as soon as possible.

Lycka till!

Håller med om att det komiska bör undvikas, men...Lee Marvin vann en Oscar som fyllerevolverman i 'Cat Ballou' (1965), kanske inte den inspiration du vill ha men värd att se, just för Marvin.