Nekromanti Hur spelar man ut relationsdraman?

Rickard

Urverk speldesign
Jag har följande scenario. (k) är kvinna och (m) är man.

L(k) och K(m) ha brutit upp.

K(m), R(m) och E(m) är vänner.

L(k) och R(m) träffas och blir kk kort efter uppbrottet.

C(k) och K(m) träffar varandra kort efter uppbrottet.

E(m) och C(k) träffar varandra.

R(m) och L(k) börjar få känslor för varandra.

L(k) och E(m) är intima med varandra.

---

K(m) vill inte säga till L(k) att han träffat någon annan. Det är för tidigt efter deras uppbrott

K(m) vet om C(k) och E(m) men vill inte säga något till E(m) för att inte såra honom.

E(m) vill inte såra K(m) med att berätta om han och L(k).

L(k) vill inte såra K(m) med att hon varit med både R(m) och E(m).

R(m) vet om E(m) och L(k) och E(m) vet om R(m) och L(k).

---

Om rollpersonerna skulle vara just dessa fraktioner - L, R, E, K och eventuellt C - hur skulle man lägga upp detta för att få folk att börja snacka med varandra och upptäcka varandras förhållande?

Jag funderar på att slänga in ännu en fraktion med ett par som precis gjort slut och kanske även några vänner som vet om hela förloppet.

Andra frågan: det här är inte något sedvanligt rollspelscenario, så hur jag spelarna att försöka sträva efter att få det så bra som möjligt utan att behöva trampa på någon annans tår? Det känns som ett scenario med mycket hemlighetsmakeri, men hur får man spelarna att ta initiativet och skapa situationer?

/Han som bifogar en tankekarta med lite färgkodningar som ger lite lättare överblick

Attachments

w176

Förlorad dotter
Du skulle komplettera kartan med snälla och neutralt forumerade saker till en grovt färgad version för varje roll vet och tycker i dramat.

"X har legat med Y" blir "X sökte närhet och tröst hos Y." eller "Horade runt med Y som hämnd."

Färgad syn, paranoia, försvarreaktioner osv osv is the shit. Alla vet inte allt men alla vet en del.

Christoffer

It's all pig.
Nu har det här mycket att göra med vad tusan du vill göra av det hela, men så som jag ser på sådana här situationer skall de vara laddade till bristningsgränsen. Så två saker:

Först, se till att det finns agendor som är proaktiva. Som du har det nu är allt passivt. Alla vill att något inte skall ske vilket innebär att alla bara kommer reagera. Vill inte såra, vill inte avslöja, osv. Se till att någon vill såra, någon vill avslöja istället. Gärna samtidigt. Vill ligga med X men utan att Y skall få reda på det. Osv.

Sen, som spelledare är din enda karaktär den mest passiva. C vill ingenting och har bara pilar mot sig. Det gör att det blir problematiskt för dig att använda C för att stänka bensin på skiten och sen tutta på, du har ju ett läge att använda C som katalysatorn för att få igång resten, gör det!