Rickard
Urverk speldesign
Jag har följande scenario. (k) är kvinna och (m) är man.
L(k) och K(m) ha brutit upp.
K(m), R(m) och E(m) är vänner.
L(k) och R(m) träffas och blir kk kort efter uppbrottet.
C(k) och K(m) träffar varandra kort efter uppbrottet.
E(m) och C(k) träffar varandra.
R(m) och L(k) börjar få känslor för varandra.
L(k) och E(m) är intima med varandra.
---
K(m) vill inte säga till L(k) att han träffat någon annan. Det är för tidigt efter deras uppbrott
K(m) vet om C(k) och E(m) men vill inte säga något till E(m) för att inte såra honom.
E(m) vill inte såra K(m) med att berätta om han och L(k).
L(k) vill inte såra K(m) med att hon varit med både R(m) och E(m).
R(m) vet om E(m) och L(k) och E(m) vet om R(m) och L(k).
---
Om rollpersonerna skulle vara just dessa fraktioner - L, R, E, K och eventuellt C - hur skulle man lägga upp detta för att få folk att börja snacka med varandra och upptäcka varandras förhållande?
Jag funderar på att slänga in ännu en fraktion med ett par som precis gjort slut och kanske även några vänner som vet om hela förloppet.
Andra frågan: det här är inte något sedvanligt rollspelscenario, så hur jag spelarna att försöka sträva efter att få det så bra som möjligt utan att behöva trampa på någon annans tår? Det känns som ett scenario med mycket hemlighetsmakeri, men hur får man spelarna att ta initiativet och skapa situationer?
/Han som bifogar en tankekarta med lite färgkodningar som ger lite lättare överblick
L(k) och K(m) ha brutit upp.
K(m), R(m) och E(m) är vänner.
L(k) och R(m) träffas och blir kk kort efter uppbrottet.
C(k) och K(m) träffar varandra kort efter uppbrottet.
E(m) och C(k) träffar varandra.
R(m) och L(k) börjar få känslor för varandra.
L(k) och E(m) är intima med varandra.
---
K(m) vill inte säga till L(k) att han träffat någon annan. Det är för tidigt efter deras uppbrott
K(m) vet om C(k) och E(m) men vill inte säga något till E(m) för att inte såra honom.
E(m) vill inte såra K(m) med att berätta om han och L(k).
L(k) vill inte såra K(m) med att hon varit med både R(m) och E(m).
R(m) vet om E(m) och L(k) och E(m) vet om R(m) och L(k).
---
Om rollpersonerna skulle vara just dessa fraktioner - L, R, E, K och eventuellt C - hur skulle man lägga upp detta för att få folk att börja snacka med varandra och upptäcka varandras förhållande?
Jag funderar på att slänga in ännu en fraktion med ett par som precis gjort slut och kanske även några vänner som vet om hela förloppet.
Andra frågan: det här är inte något sedvanligt rollspelscenario, så hur jag spelarna att försöka sträva efter att få det så bra som möjligt utan att behöva trampa på någon annans tår? Det känns som ett scenario med mycket hemlighetsmakeri, men hur får man spelarna att ta initiativet och skapa situationer?
/Han som bifogar en tankekarta med lite färgkodningar som ger lite lättare överblick
Attachments
-
24.2 KB Views: 31