Nekromanti Hur spelar man??

Kauris

Veteran
Re: Fråga?

Jag instämmer i Dahls resonnemang.
Anledningen till att de små "pappersdimser" dvs tokens i gula lådan är bra för min del är följande:
På semester och lov har vi som tradition att familien samlas - och rollspelar.
Så för att de yngste bättre kan förstå meningen med det hela, är de en bra illustration.
(Att det är rollspel - och - de är rollpersoner). Ah, jag är äldst och därför självskriven DM. (Hm)

Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule

Dilandau

Myrmidon
Re: Eureka!!

Hmm ... Ger "trolldeg" en helt ny innebörd.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"

Staffan

Myrmidon
Re: Figurer

Jag kör alltid med figurer i strider, fast av budgetskäl blir det papptokens a la D&D Adventure Game som jag gjort i Powerpoint av diverse bilder från Monster Manual.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Daniel Andersson

Swordsman
Re: Eureka!!

Och jag börjar minnas striderna i Clay-o-rama, och jakterna på den bästa leran (som ett tag fanns på MacDonalds, faktiskt, fast jag fattade aldrig om det egentligen var avsett som föda eller som leksak ...).

/ Daniel

Dahl

Veteran
Re: Figurer inge bra

Jag vet! *ler*
Jag var bara tvungen att dumma mig lite.
Jag var mosig i huvet och jobbet sög. =)
Tack i alla fall för ditt pedagogiska bemötande!

"Och allt som kan gå åt helvete gör det" =)

-Dahl

König

Hero
Re: Figurer

Sådan figurer har jag också gjort nån gång, då använde jag mig av gamesworkshop bilder som jag printade. Vilket blev OK, särskilt eftersom vissa fick både fram och baksida.

"When the DM laughs it is already to late"

Tamshan

Warrior

Jag tycker visserligen att figurer förstör rollspelskänslan något. GÅr det dock att spela nya D&D utan figurer? Fasen vilket tjafs det skulle bli i min spelgrupp. Typ "Va, klart vi kan flanka, det är ju uppenbart utifrån din beskrivning" eller " vad då minotauren har straight line för charge, det säger du nu?"

Jag tycker SYND om den spelledare som försöker spelleda D&D utan något sätt att markera hur karaktärer, npcer och monster står i förhållande till varandra. Hela combat systemet är ju baserat på att man använder figurer. Snacka om att dra på sig bekymmer och arga spelare i onödan.

I bland får man släppa pretantiösa föreställningar för det praktiska.

Dilandau

Myrmidon

Av de 4 personer som turas om att spelleda i min grupp använder ingen figurer el.dyl. På sin höjd kan någon skissa på ett papper om striden är ovanligt komplicerad.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"