Nekromanti Hur spelar ni egentligen???

Björn den gode

Swashbuckler
Jocke;n309098 said:
Tärningar som landar på golvet slås om.
Den viktiga frågan här ju dock vad händer om till exempel en av två tärningar landar på golvet men den andra på bordet? Slås båda om eller bara den som landade på golvet? Jag har förstås en stark åsikt i detta efter mina ungdomssynder vid risk-brädet, men har förstått att det är rätt olika hur folk kör.

Khan

Kondottiär
Jocke;n309098 said:
Tärningar som landar på golvet slås om.
Absolut inte! Tärningar som landar på golvet är autofummel och inget annat.

.113

Swashbuckler
Björn den gode;n309140 said:
Den viktiga frågan här ju dock vad händer om till exempel en av två tärningar landar på golvet men den andra på bordet? Slås båda om eller bara den som landade på golvet? Jag har förstås en stark åsikt i detta efter mina ungdomssynder vid risk-brädet, men har förstått att det är rätt olika hur folk kör.
Om en tärning är på golvet är det ett felslag och man slår om allt.

.113

Swashbuckler
Henke;n309057 said:
Spelleder i 90% av fallen vår spelgrupp som är lite tråkigt konservativ i sin grunduppfattning. Om jag inte hade introducerat Fiasco, Fria Ligans MYZ-motor, Cthulhu Dark, Oktoberlandets FATE Core eller Svavelvinter så hade man rätt säkert hängt kvar i BRP (eller Rolemaster som tydligen är ett mycket bättre system). Oftast möts varje nytt spel och regelsystem med misstro och jag behöver ofta lägga tid för att sälja in system som man till sist inser faktiskt är genomtänkta och höjer spelglädjen.

Jag har försökt fiska med gruppen vad man tycker är roligt/tråkigt och oftast kan man inte motivera mer än att "det är kul att träffas och spela". Någon tyckte det var "tråkigt" med MMS/Upsalasviten, men kunde inte förklara vad utan menade att jag pratat så gott om den så han blev besviken (och då hade vi bara kommit halvvägs). Någon gillar att spela lite gonzo och t.ex. ge sina karaktärer namn som inte passar in.

Stämningsmusik som jag valt ut specifikt för spelpasset brukar man gärna vilja byta ut till någon elektronisk 80-tals pop (så det kan kanske bli bra om vi skulle spela Ur Vareselklotet).

Flera gånger har spelare uttryckt sitt missnöje med de situationer deras RP hamnat i (blivit förnedrad på Tricilves arena, blivit av med sin magiska pryl, förlorat sitt strålvapen i fyllan och villan) att de säger att RP:n dränker sig, skär halsen av sig, hänger sig osv. Det har då hänt att jag fått bryta spelet och förklara meta kring det som inträffat för att vi skall kunna fortsätta spela. I dessa situationer har det hänt att någon spelare har deklarerat att han som spelare kände sig "kränkt".

Ofta föreslår någon en datum för spel, som han själv inte kan i slutändan. I övrigt har oftast ingen tid att spela alls, utan det blir mest snack om vilka spel man skulle vilja spela men som aldrig blir av. När det väl blir speltillfälle så släpar några med sig tonvis med spel som man bara plockar fram och visar upp.

Vi poddade ett tag (efter lång och hård övertalning), men där fick jag lägga halvdagar på att redigera bort allt kaffekoppsklirrande, prasslande och mumsande för att det skulle bli presentabelt.

I övrigt är vi väl som vilken rollspelsgrupp som helst... ...och ja, jag överdriver... iaf en aning...
Wow.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n309151 said:
Om en tärning är på golvet är det ett felslag och man slår om allt.
Det här tycker jag är spännande. Jag har spelat i grupper där det är självklart, _självklart_, att om man slår ett par eller flera tärningar i ett slag, och en av tärningarna hamnar på golvet, eller hamnar snett, då ska man slå om alla tärningar i det slaget.

Sammtidigt i andra grupper är det precis lika självklart att man bara slår om den felande tärningen och låter de andra ligga.

Om man i en av dessa grupper nämner det andra sättet att göra på tittar folk bara på en som man var dum i huvudet.

Självfallet har jag också spelat i flera grupper som inte alls tar så hårt på det här. Men de som har en bestämt åsikt har oftast en _väldigt_ bestämd åsikt.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
.113;n309156 said:
Nu när jag tänker efter är nästan samtliga punkter kopplade till två av spelarna. Kanske borde överväga en paus från just dem?

luddwig

Lawful evil
För övrigt ska jag spelleda ikväll. Vi kör varannan torsdag. Numera har vi inget krav på att alla ska vara närvarande. Det underlättar enormt. På tretton tillfällen är detta andra gången då alla sju i gänget faktiskt deltar. Det blir trångt runt köksbordet, men det funkar. Eventuella tärningar som faller på golvet slår vi om, men bara dom.

.113

Swashbuckler
Rymdhamster;n309157 said:
Det här tycker jag är spännande. Jag har spelat i grupper där det är självklart, _självklart_, att om man slår ett par eller flera tärningar i ett slag, och en av tärningarna hamnar på golvet, eller hamnar snett, då ska man slå om alla tärningar i det slaget.

Sammtidigt i andra grupper är det precis lika självklart att man bara slår om den felande tärningen och låter de andra ligga.

Om man i en av dessa grupper nämner det andra sättet att göra på tittar folk bara på en som man var dum i huvudet.

Självfallet har jag också spelat i flera grupper som inte alls tar så hårt på det här. Men de som har en bestämt åsikt har oftast en _väldigt_ bestämd åsikt.
Vi kör så för det är enklast, mna behöver aldrig se på en bra eller dålig tärning och fundera över regeln för att den andra åkte i golvet. Omkast så är det ju löst, kan bli lika bra eller dåligt för det

Annars frestas man att bara slå om tex golvtärningen ena gången och allt nästa gång ;)

.113

Swashbuckler
Henke;n309159 said:
Nu när jag tänker efter är nästan samtliga punkter kopplade till två av spelarna. Kanske borde överväga en paus från just dem?
Jag är ju av filosofin att spelledaren har mest ansvar men förtjänar mest respekt.

min spontana reaktion när jag läste din post var att jag ville starta en typ gofundme fast istället för pengar samlar man ihop en grupp åt dig :)

(ja, jag tänkte det på riktigt lite snabbt)

Men allvarligt talat, jag tycker nog åtminstone att du borde fundera på att spela utan dem eller kanske ta ett snack med dem..

Dels gör antagligen du allt grovjobb, hittar pä storys och beskriver allt, fixar strider och dialoger osv, det är mer jobb än att reagera på saker... Jag tycker det låter väldigt respektlöst av dina spelare. Du förtjänar nog bättre än så.

Henke

.113;n309473 said:
Jag är ju av filosofin att spelledaren har mest ansvar men förtjänar mest respekt.

min spontana reaktion när jag läste din post var att jag ville starta en typ gofundme fast istället för pengar samlar man ihop en grupp åt dig :)

(ja, jag tänkte det på riktigt lite snabbt)

Men allvarligt talat, jag tycker nog åtminstone att du borde fundera på att spela utan dem eller kanske ta ett snack med dem..

Dels gör antagligen du allt grovjobb, hittar pä storys och beskriver allt, fixar strider och dialoger osv, det är mer jobb än att reagera på saker... Jag tycker det låter väldigt respektlöst av dina spelare. Du förtjänar nog bättre än så.
Jo, jag kan nog hålla med om att det känns lite otacksamt ibland. Problemet ligger väl mycket i att de lever sig in så i sina karaktärer att det ”blöder över” på dem i verkligheten. När något går dåligt för dem så blir de liksom deppiga på riktigt efter spelföretaget. Jag å andra sidan gillar misär eftersom det ger en bra grund till att resa sig igen (tex när någon dyrgrip som de bär på försvinner).

Sen tänker jag såklart på att man behöver vara överens kring bordet gällande gränsdragningar i spelet så alla känner sig bekväma. En av spelarna (jo, det är återigen en av de två) flaggade tydligt för att han inte ville rollspels något där droger var inblandat (vilket är en tydligt återkommande attiralj när man spelar just Fiasco). Jag valde att göra honom till viljes för att inte någon skulle känna sig obekväm.

Ju mer jag skriver här desto tydligare blir det att jag nog inte ska spela så mycket mer med just de här två. Lite synd eftersom min umgängeskrets av rollspelare är ganska begränsad.

.113

Swashbuckler
Henke;n309474 said:
Jo, jag kan nog hålla med om att det känns lite otacksamt ibland. Problemet ligger väl mycket i att de lever sig in så i sina karaktärer att det ”blöder över” på dem i verkligheten. När något går dåligt för dem så blir de liksom deppiga på riktigt efter spelföretaget. Jag å andra sidan gillar misär eftersom det ger en bra grund till att resa sig igen (tex när någon dyrgrip som de bär på försvinner).

Sen tänker jag såklart på att man behöver vara överens kring bordet gällande gränsdragningar i spelet så alla känner sig bekväma. En av spelarna (jo, det är återigen en av de två) flaggade tydligt för att han inte ville rollspels något där droger var inblandat (vilket är en tydligt återkommande attiralj när man spelar just Fiasco). Jag valde att göra honom till viljes för att inte någon skulle känna sig obekväm.

Ju mer jag skriver här desto tydligare blir det att jag nog inte ska spela så mycket mer med just de här två. Lite synd eftersom min umgängeskrets av rollspelare är ganska begränsad.
Jo förstår vad du menar med begränsad skara men det går ju kolla upp, finns säkert mer folk i området.

Sen ang. Tex att man inte vill spela med droger tycker jag absolut har att göra med respekt mot varandra, det är liksom sådant som man faktiskt bör respektera, likadant sex och kan köpa att visa typer av våld inte bör spelas ut utan att man har ett samtal före.

Det är liksom skillnad på att döda en goblin och att spela ut hur du blir torterad och misshandlad och värre tex.

Men, att säga att man är kränkt för att ens karaktär förlorar ett föremål i fyllan tex är nog helt enkelt bara väldigt omoget. Lite motgångar är bra och ok, går gå in på djupet där om man vill men har inte tid exakt nu ;)

afUttermark

Swashbuckler
Det är lite najsigt så när man kan välja och vraka med spelare. Jag tycker det är svårt att få ihop folk och andra verkar ha så där ett dussin spelsugna kompisar.

.113

Swashbuckler
afUttermark;n309505 said:
Det är lite najsigt så när man kan välja och vraka med spelare. Jag tycker det är svårt att få ihop folk och andra verkar ha så där ett dussin spelsugna kompisar.
Jag själv har inte direkt massor att välja på men har börjat leta runt lite för att hitta annat också, men jag känner nog att om valet är att spela med folk som inte är roliga att spela med eller att inte spela så spelar jag helt enkelt inte, även om det suger oxå. Jag orkar inte lägga ner energi på folk som inte uppskattar det.

Henke

.113;n309520 said:
Jag själv har inte direkt massor att välja på men har börjat leta runt lite för att hitta annat också, men jag känner nog att om valet är att spela med folk som inte är roliga att spela med eller att inte spela så spelar jag helt enkelt inte, även om det suger oxå. Jag orkar inte lägga ner energi på folk som inte uppskattar det.
Jag är iofs rätt säker på att mina spelare uppskattar min insats (annars skulle de inte fråga när vi kan spela nästa gång hela tiden). Här handlar det nog mer om att det börjar kännas ovärt mödan.

Mogger

Hipsteranka
afUttermark;n309505 said:
Det blir snart bättre när vi bor på cykelavstånd!

Jag tycker dessutom att alltid om man har fler spelgrupper så ska de spela samma dag, även om det bara spelas 1ggr/kvartal!