Nekromanti Hur spelleda sandbox/äventyr med bra hooks och lite förberedelse?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag funderar på om jag ska erbjuda mig att spelleda någon del av vår pågående kampanj, men jag känner att jag vill göra ett bra jobb i så fall. Troligtvis skulle det bli någon form av sandbox, iaf till en början. Om det senare verkar som att spelarna hakar på något speciellt så kan jag göra ett äventyr av det.

Hur som helst, jag känner inte att jag har så mycket tid att viga till förberedelse. Jag har tillräckligt många projekt i gång för att sysselsätta mig så fort jag har en stund över ändå. Så jag vill ha era tips.

Hur bygger jag snabbt ihop en sandbox med bra plot hooks, som inte bara finns där utan också upptäcks och kan nystas i? Hur håller jag lättast reda på allt som sker utan att skriva massiva noveller över varje spelmöte? Hur spelleder ni era äventyr och kampanjer?

RasmusL

Champion
Visst gillar du OSR?

http://story-games.com/forums/discussion/19234/writing-up-eeros-primordial-dd/p1

Jag tror att denna approach är fullt tillräckligt för att en kampanj ska kunna ske givet att du befolkar världen med spännande dungar och annan skit. Bara överenskommelsen att spelarna faktiskt söker äventyr och utmaning lär underlätta en hel del och onödiggöra en massa trötta skitkrokar; låt spelarna välja vad de vill äventyra kring och ba ös på!
Eksem said:
Kan du TLDRa den diskussionen på nåt vis? Jag försökte ta mig an den vid ett tidigare tillfälle, men det blev mest en känsla av "jag förstår vad de här orden betyder, men kombinationen av dem säger mig ingenting". Vad är "approachen"?

Storuggla

Champion
Det viktigaste av allt: en stor tabell med rykten, sanna falska och halvsanna. Annars vet man inte vart man ska gå. Men med rykten om övergivna dvärgfästen och dylikt, pang på!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
I det här fallet är det inte OSR. Kampanjen utspelar sig i Eons spelvärld Mundana. Så inget grottkrälande, eller åtminstone väldigt lite.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag vill att spelarna ska få möjlighet att lära känna världen (eller åtminstone den del av världen) som de verkar mest i. Jag vill också ge möjlighet för rollpersonerna att utvecklas, fördjupas och kopplas samman med världen så att de har en naturlig plats i den.

Mer än så vet jag faktiskt inte än. Det var otroligt länge sen jag spelledde Eon sist, och på den tiden det begav sig så tänkte jag mest "det här skulle nog bli kul!" utan att ha några direkta mål eller självinsikt. De andra spelarna i gruppen har inte uttryckt vad de tydligt vill ha, mer än att det är kul med lite äventyrande. Dock känner jag själv att just dungeons inte hör hemma i Eon, så det skippar jag.

RasmusL

Champion
Jag upplever att allt spel med begränsade förberedelser bygger på en gemensam förståelse kring vad det är som gemensamt ska uppnås; är alla medvetna om att målet är att utforska och expandera världen så är hälften vunnet!

Jag skulle sätta spelarna tillsammans och i halvhöga maktpositioner, typ makthungrande småfurstar eller dylikt som är så pass långt ner på skalan att de flyger under radarn för de större gorillorna men ändå har resurser att ställa till lite oväsen. Ge dem en landsplätt, några tusen undersåtar, en mindre fästning och låt dem ge sig in i det politiska spelet. Skapa inte hela fisktanken från början utan expandera den i samråd med spelarna, kartan och en gedigen namnlista. Vem är hertiginna över markerna till öster om er? Vilken släkt tillhör hon? Vilken av de pågående konflikterna är hon inblandad i? På vilken sida?

Jag skulle göra något i stil med fronter i AW och liknande spel där varje aktör kan symboliseras med hjälp av drivkrafter, resurser och konsekvenser.

Vad du behöver:

Samförstånd kring spelbordet, en stor dos respekt för kausaliteten i spelvärlden (ni ska inte skapa aktörer som automatiskt agerar i spelarnas favör, det måste vara ärligt!) A2-karta (och gärna någon som kan rita fint), A3-relationskarta, formulär för att skapa "fronter".

Svårt för dig:
*att hålla ordning på aktörerna och hur de reagerar på spelarnas och varandras upptåg
*många nivåer att spela på; världen måste kännas levande utan att fastna i micromanagement av griniga bönder.
*agendor hos övriga aktörer; vad är de ute efter och hur låter du dem jaga sina mål på ett sätt som inte känns orättvist eller harmlöst för spelarna?

Lite förberedelser, mycket spel och gemensamt skapande. Just the way I like it. (funkar även utan spelledare om vi kan ha respekt för settingen, oavsett vad Czege tycker!)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag tror det är något sånt jag är ute efter, med enda skillnaden att spelarna hellre vill känna att de "gör saker själva" än att ha undersåtar att delegera till :)

En tanke är att de får spela en riddare och hens följe - och då menar jag en kringvandrande riddare utan lojaliteter annat än kronan eller möjligtvis en avlägsen eller svag orden. Huvudsaken är egentligen att karaktärerna är kompetenta men begränsade i sina resurser till det de kan förtjäna under spelets gång och en ytterst liten arsenal av information och utrustning som kommer med från starten.

Det finns en risk att de kommer sätta sig på resande fot längre avstånd, eller att de vill komma till ett område som utbölingar och få överraskningar serverade. I så fall kommer den kollaborativa inputen vara ganska låg. Jag har någon slags halvdan idé om att man snabbt kan generera SLPer och deras agendor och relationer genom att dra kort från en kortlek, där färg och värde på kortet har inneboende betydelser. Kanske kan hitta på något sånt kombinerat med en namnlista?

Så vitt jag vet är hela gruppen (inklusive jag) väldigt ovana vid samberättande/samskapande. Finns det bra sätt att få in oss i något spelledarlöst, så att alla får spela? Funkar det även för någon som mig som tycker att kicken ligger i problemlösning och övervinnandet av stora hinder med små resurser (det får ju inte vara för tydlig bias till vår favör i så fall, eftersom vinsten då känns självklar)?

RasmusL

Champion
Va fan. Nu har forumet ätit min monsterpost två gånger. Du får ett svar imorgon, jag är för irriterad för att skriva ner detta en tredje gång just nu :/

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Så här ser det ut nu: det blev Ars Magica 5th som regelsystem, så tips om hur man förenklar spelledande av det är varmt välkomna. Karaktärerna är en grupp nära släktingar (ett par bröder, ett par kusiner och en nära barndomsvän) som har alla characteristics av ett vanligt party i fantasy. Startpunkten är att de lämnat sin hemstad för att en av dem har inneboende magisk förmåga, vilket de politiska och religiösa krafterna i staden inte var jätteförtjusta i. Vid nästa spelmöte kör vi igång och då kommer vi börja med att de anländer som främlingar till en annan stad.

That's it. Det är allt jag har :) So, länkar till ryktestabeller tas glatt emot, och idéer om hur man introducerar mcGuffins, personliga relationer och konflikter eller pekar iväg dem i en riktning som de helt enkelt inte kan motstå. Alla andra tips är varmt välkomna med. En översiktskarta över landet är min enda egentliga begränsning, annars kan jag hitta på vad som helst.

Mogger

Hipsteranka
I den nya staden är det snart dags för årligt tornerspel eller liknande (får alltid igång mina spelare) och alla potentater och högdjur från hela riket är här. Med sig tar de alla sina konflikter och vendettor. Bönder protesterar, ädlingar käbblar, skattern höjs, det viskas om krig, någon hittas död, legokompanier värvar, väpnare anställs, svärd ska smidas, fartyg behöver besättning, ett kloster plundras etc. Utan att veta mer än att det är Eon kan jag inte gå så mycket djupare, men det är en klassisk ingång, för den är så enkel.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Vi är överens om att vi ska vara i nordvästa Consaber, så jag lutar åt att sätta starten i Salston Tor. Notera att vi är 40 år efter mörkret och det är inte etablerat hur det påverkade Consaber i någon detalj, så jag har väldigt fria tyglar.

Är det enkelt att lura in någon form av samberättande i det här? Jag gillade tipsen i Lady Blackbird ("don't plan, ask questions", samt "listen, and look for the obstacles"), är det något man kan föra med sig även till ett annat system?

RasmusL

Champion
BW: Absolut, frågan är dock hur det passar med just ditt system och spel :)

Hur mycket kan spelarna om världen? Hur viktigt är det att den skrivna fiktionen efterlevs? Om du ställer frågor till spelarna och på så sätt ger dem makt i skapandet av fiktion så är det val du måste leva med och förhålla dig till och det går inte för sig att ha någon som sitter och försöker rätta andra när de säger något som beskrivs annorlunda. Är ni inlästa på samma nivå? Du kan givetvis styra det här genom att välja vilka delar du vill ge spelarna inflytande över och vilka du ska kontrollera men det kan vara bra att ha en överenskommelse kring detta redan från början.

Jag uppfattade det att en del av målet var att upptäcka snarare än att återskapa Mundana? I sådana fall skulle jag fokusera på att låta spelarna vara med och fylla i tomrummen på kartan men inte ändra särskilt i det som redan finns nedskrivet. Vilka NPC:er som befolkar och styr över en plats, deras motivationer och relationer är något som passar bra för spelare att upptäcka/skapa.

Jag undrar lite över skalan. Om ni ska spela en grupp glada äventyrare på den skala du beskriver lär ni inte få se särskilt mycket av Mundana?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Till en början blir det nog staden och närmsta omnejden, tror jag. Funderar på att göra någon riktigt stor förändring från kanon, så att de inser att all bets are off :) De flesta av oss är ganska inlästa på området, men kampanjen utspelar sig just nu 40 år efter potentiellt världsomdanande händelser som vi inte definierat än, så vi kan ändra hur mycket som helst.

RasmusL

Champion
Spel med större skala:

Spela människor med lite makt men hunger efter mer, antingen inom någon större organisation eller som någon småfurste. Ge spelarna en "hemmaplan" med lite buskage, bönder och grisar så att de har någon anknytning till smutsen. Fokusera sedan på hur de ska få mer makt, utöka världen och befolka den med de som de kan tänkas vilja interagera med, se till att de reser mycket och ser olika delar av Mundana men fokusera på möten snarare än restiden. Sätt upp alla aktörer i en relationskarta enligt deras koppling till varandra. Behandla spelarnas resor och lister som "drag"; varje gång spelarna gör "ett drag" agerar även andra i relationskartan. Skalan ändras i takt med att maktförhållanden förändras och spelarna får större och större spännvidd på sina resor. Fisktank + utforska Mundana, check!