Nekromanti Hur spelleder du?

Recca

Femme Fatale
Re: Grustag

Frankenstein said:
Jag brukar spelleda enligt grustags principen.
Den liknar sandlåda men är mer grovhuggen, jag brukar ha en plotline som jag vill köra och det kommer jag det är bara frågan hur mycket jag får improvisera för att komma dit.
Det är nog lite så jag gör också!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Poppe said:
Så som spelet säger att jag ska spelleda.
Jo, det är mycket så för mig också. Fast de spel jag spelar mest har ingen spelledare.

Om jag skall spelleda något som saknar eller har vaga instruktioner blir det mesta vagt förberett, filmiska beskrivningar, ytliga spelledarpersoner ooch rejäla hopp både framåt och bakåt i tiden.

w176

Förlorad dotter
Jag spelledar orienterat på karaktärs interaktioner. För mig är en scen och handling att interagera med andra karaktärer. Så det är typ det jag lägger krutet på.

Möller

Hubert Hortlax
Jag går och grunnar på vad jag ska spelleda i ca två veckor och stannar hela tiden upp för att jag inte kan komma på vad personer och saker ska heta. Sen får jag panik dagarna innan spelmötet och utsätter mina spelare för en konstig röra. Under spelandet ler jag ursäktande och försöker få spelarna att tro att skiten är bättre än den egentligen är.

Eller, nä. Jag vet inte. Jag rälsar ganska mycket, men är noga med att ge spelarna kontroll över takt och taktik. Jag försöker ha twistar och moraliska ställningstaganden, och jag har inga problem med att ha motiv hos alla spelledarpersoner. På sätt och vis tror jag att jag först bygger en fisktank, för att sedan planera en händelsekedja i den.

Möller

Hubert Hortlax

Frankenstein said:
[grustaget] liknar sandlåda men är mer grovhuggen,
Nej!

Sandlåda är en metafor i rollspel för en spelstil som tillåter dig att göra vad du vill. Det kan visserligen sitta någon unge i andra hörnet och vara lite småirriterande, men för det mesta får du vandra runt i sandlådan, samla ihop skattar och bygga dina slott.

Grustaget verkar kanske först som en sandlåda, men det är mycket större. Skatterna är mer utspridda och är dessutom svårbegripliga. Alla fattar att man bygger torn med en hink, men vad i helvete gör man med en sönderrostad fälg? Grus är svårare att bygga med än sand, så så mycket till slott blir det inte. Snarare skyttevärn. För du är inte ensam. Det drar runt argsinta tonåringar på moped i grustaget. Och de har kniv.

krank spelleder grustag, oavsett vad han säger själv. Jag lovar.

krank

Går ondskans ärenden

Möller said:
Grustaget verkar kanske först som en sandlåda, men det är mycket större. Skatterna är mer utspridda och är dessutom svårbegripliga. Alla fattar att man bygger torn med en hink, men vad i helvete gör man med en sönderrostad fälg? Grus är svårare att bygga med än sand, så så mycket till slott blir det inte. Snarare skyttevärn. För du är inte ensam. Det drar runt argsinta tonåringar på moped i grustaget. Och de har kniv.

krank spelleder grustag, oavsett vad han säger själv. Jag lovar.
Hahahahaha... Tack! Snällt skrivet, och du gav mig ett välbehövligt skratt såhär nyhemkommen på fredagskvällen.

//Krank, noterar att i vanlig ordning skiljer sig SL och spelarnas uppfattning om vad man egentligen håller på med åt...