Björn Wärmedal;n199009 said:
Men nu känner jag att jag är sugen på något annorlunda. Jag vill fånga en pionjäranda, upptäckarlust, ofattbara mysterier och en känsla av "wow, rymden är så jääääävla stor och häftig!" *Kanske* lite Lovecraftiansk känsla av hopplös underlägsenhet inför kosmos också. Kanske.
Jag föreslår ett koloniskepp/arkfartyg från jorden för att kolonisera en främmande planet, först kan de bara utforska planeten de landar på men när de utvecklat sin industri nog kan de utforska resten av stjärnsystemet.
Kör semi-hård sci-fi så inga warp engines, utan de har skickat antingen ett generationsskepp eller cryosleep skepp som har färdats i 1000 år för att komma fram.
Tillåt utrymme för spelare att skapa häftiga och sci-fi:iga prylar däremot. Börja på snäppet över vår nuvarande teknologiska nivå med minidatorer och fusionsreaktorer och låt spelarna bestämma sig för projekt som deras koloni forskar fram.
T.ex. De vill ha funktionella jetpacks. Då behöver vi hitta ett sätt att miniatyrisera fusions reaktorerna vi har nu. Det utvecklar sig från det så att i framtiden leder det till saker som jetfighter rymdskepp och så vidare, och så vidare.
Behöver inte vara nå hårda regler för detta utan räcker med ett slag som visar om det lyckas eller fummlar. Kommer ändå vara roligt att diskutera teknologi och vad det innebär.
Mysteri är lätt. Släng ut en precursor ras som har koloniserat planeten före spelarna. Låt det finnas ruiner som spelarna kan space crawl:a sig igenom för att hitta ledtrådar och häftiga artefakter som låter dom turbo utveckla sin koloni.
Vilka var den här rasen? Och är de verkligen borta? Gör dom lovecraftianska och läskiga så har du horror.
Och/eller, låt det vara ett uppenbart sabotage av koloniseringsuppdraget. Skeppet kraschar på planeten och det är endast tack vare spelarna som inte alla dog. Sabotaget skedde av någon på jorden för 1000 år sen. Varför? Vad kan någon möjligen tänkas tjäna på att sabotera ett uppdrag som inte ens kommer börja förrän 1000 år i framtiden?
Gör det till ett generationsspel. Spela 5 sessioner eller tills man når ett naturligt avslut på ett kapitel. Låt det sen gå 30, 50 eller 100 år och låt alla starta upp ett nytt kapitel i kolonins historia. Gör en snabb sammanfattning om vad som har hänt under tiden och hur den förra generationens hjältar har påverkat kolonin.
För typ 8 år sen skrev jag en pitch för den här sortens kampanj som jag bifogar. Den har en spekulativ historia som beskriver hur det här uppdraget uppstod. Årtalen stämmer nog inte däremot. Tvivlar ganska starkt på att vi kommer lyckas få en prototyp fusionsreaktor 2018