Nekromanti Hur stängt kan det bli?

Phelan

Hero
Så småningom ska gruppen jag spelleder ta sig till Damarien. I inte alltför specifika termer sägs att landet är stängt sedan Thamas Vitfjäders maktövertagande. Frågan är bara, hur "stängt" då? Hur mycket kan man egentligen stänga ett medeltida land? Rimligtvis borde det finnas undantag - åtminstone för hamnstaden Mirron dit utländska köpmän borde släppas in. Även om man kan ta sig in i landet kan givetvis problem uppstå om man inte behärskar det lokala språket tillräckligt väl, samtidigt verkar stora delar av landet vara så öde att man skulle kunna hålla sig dold ganska länge.

För att förtydliga - är det rimligt att ens försöka stänga ett helt land? Eller är det rimligare att anta att vissa delar, t ex garnisonsstaden Hammarnäs hålls stängda för främlingar medan slutenheten i övrigt yttrar sig i att man är på sin vakt mot främlingar, det är lätt att bli anklagad för spionage om man ställer för mycket frågor osv. Ekonomin borde ju inte må enormt bra av att stängas och har man som Thamas ambitionen att bygga upp de militära styrkorna vill man ju ha kontanter till detta.

Fyndiga svar som begränsar sig till "mycket" eller "ganska" undanbedes, däremot är jag väldigt tacksam för alla utredande resonemang och kommentarer.

Mvh / Phelan

carmon

Veteran
jag antar att det inte finns gränsvakter som patrullerar gränsen dag och natt. Så jag tror att det är fullt möjligt att ta sig in i ett stängt land. Sedan om RP:na råkar röja sina härkomst på något sätt kan de få trubbel =)

Tja, mina spelare traskade över bergen ner i landet. Det fanns ju inga gränsposteringar på det viset, men när de kommit in i landet en bit stötte de på utkikstorn, strategiskt placerade. (Varvid en diskussion uppstod hurvida de skullle döda vakterna eller nåt annat. Till slut kom de fram till att de ville gå fram o hälsa :gremlaugh:). Inne i huvudstaden (dit de åkte under uppsikt) blev de placerade i ett rum, utfrågade och spionerade på...men inte utkörda förrän efter två dar eller så...det hela slutade olyckligt när rp inte ville göra som de damariska soldaterna sa, varvid en dramatisk flykt tog sin plats, vilket slutade uppe i bergen där de blev upphunna av ett tiotal ryttare...med skickliga pilar kom de undan, men inte innan en rp fått sin arm avhuggen....

Så bråka inte med damarier!

Lo0rRD

Veteran
Det borde inte vara så svårt att ta sig in genom att ett land antagligen inte har resurserna för att stänga alla sina gränser. Det enda som borde behövas är att hitta ett relativft obebyggt område och traska in eller så mutar man gränsvakterna om man ska in med kärror och vagnar som inte kan ta sig fram i skogen/bergen. För det finns nog alltid något ställe längst landets gränser man kan smyga in igenom om man är lite rörlig och färdas lätt. Sen i skydd av mörkert går det nog skapligt att smyga sin förbi vaktposter också. För vad finns det att göra mitt ute i ingemans land om man är vakt förutom att jobba/supa/sova. Sen med hjälp av lite silver så ska man nog tillockmed kunna vandra på vägen. lite pengar lockar dom som inte tjänar så mycket. :gremlaugh: Fast sen kan ju alltid spelarna råka dabba sig, dom kanske itne kan språket, vanliga lagar och sådant, sen är det bra mycket enklare att stänga en stad skulle jag tro. spec om staden har mur och portar.

Lontryuin

Veteran
Det som är stängt är väl i stort sett alla större hamnar, alla handelsvägar och liknande. Det vill säga att om du vill ta dig in i landet så är det nog inget störr problem, så länge man håller sig undan från städer, militär och handelsvägar. Se det som att landet är satt under en handlesblockad, initierad av den totalitära staten, så har du ungefär som jag tänker mig läget i Damarien.

Slarn

Excentriker
Om Rp:na har kontakt med Ghor- eller Roghandvärgarna, alternativt de allianstrogna alverna, skulle de kanske kunna hjälpa till. Vargriddarna (se Riddaren) gillar ju heller inte styret i Damarien. Annars finns det väl alltid ett och annat cirefaliskt handelsfartyg att ta lift med... :gremsmirk:
Sen gäller det bara att se upp med patruller på landsbygden (eller vart Rp:na nu ska)

Phelan

Hero
Summa summarum tycks en gemensam åsikt bland de som haft synpunkter vara att:

1) Ja, det är verkligen stängt och det är inget konstigt med det.

2) Fast det är stängt är det ganska lätt att smyga sig in ändå, men kanske svårare att undgå upptäckt i landet om man inte behärskar språket väl osv?

Mvh / Phelan