Nekromanti Hur Star Wars RPG påverkat

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
För min del har Star Wars d6 varit en av de största influenserna på mitt rollspelsskapande:
  • I Star Wars kan du sätta en standard-skurk som 2D i alla attribut och 4D i alla spjutstpetsfärdigheter, och poof! (eller pew!) så har du en skurk som regelmässigt går att skjuta ihjäl. Den principen försöker jag sno: i Hjältarnas tid kan du sätta en standardskurk som Hälsa 20, Gard 20 och Grund (ungefär "göra allt") 65 %, och sen har du en skurk som du regelmässigt kan choppa ihjäl.
  • Star Wars "magi" består av tre färdigheter, som kombineras för coola effekter. I Skymningshem: Andra imperiet består magi av fyra färdigheter, som kombineras för coola effekter.
  • I Star Wars gör man coola kompetenta rollpersoner: standardskurken ovan är så bra som "vem som helst" är. Rollpersonerna har 3D i medel i attribut och 4D eller 5D i sina spjutspetsfärdigheter. Med specialiseringar och optade attribut kan man pressa upp sig i 7D i sina spjutspetsar, och spelar man wookie eller annan utomjording är det teoretiskt sett möjligt att få 8D i nåt från början. Jag är kraftigt emot clownigheten hos nya rollpersoner som annars verkar vara standard-paradigmet inom rollspel. Jag vill spela en cool rollperson, inte en level 1 klant.
  • Star Wars har generella regler för hur man gör rollpersoner (fördela 18D på attribut, max 4D och minst 2D, och du kan dela upp en D till tre +1-snäpp; fördela 7D på tärningar, max 2D per färdighet, och du kan inte dela upp dem i snäpp, men du kan ta 1D och göra om till tre specialiseringar som blir +1D styck). Med dessa regler kan du göra vilken rollperson du vill. Men dessa regler appliceras sedan på ett stort antal mallar eller halvfabrikat, så att om du inte vet vad du vill spela kan du bara ta en mall och sätta ett namn högst upp och köra. Skymningshem: Andra Imperiet var sånt också.
  • Det går fort att göra en ny rollperson: värdemässigt tar det kanske fem minuter om du är slö. Då kan du lägga energin på att bygga en intressant rollperson med intressant bakgrund. Det är en riktlinje som jag siktar mot i mina spel.
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Krille;n196340 said:
[*]I Star Wars gör man coola kompetenta rollpersoner: standardskurken ovan är så bra som "vem som helst" är. Rollpersonerna har 3D i medel i attribut och 4D eller 5D i sina spjutspetsfärdigheter. Med specialiseringar och optade attribut kan man pressa upp sig i 7D i sina spjutspetsar, och spelar man wookie eller annan utomjording är det teoretiskt sett möjligt att få 8D i nåt från början. Jag är kraftigt emot clownigheten hos nya rollpersoner som annars verkar vara standard-paradigmet inom rollspel. Jag vill spela en cool rollperson, inte en level 1 klant.
Det tycker jag är intressant/kul, eftersom en av mina favoritgrejer med filmen (Star Wars/Episode 4/A New Hope/vad man nu vill kalla den) är att hjältarna är hur kassa som helst (utom Leia, som framstår som kompetent).
 
Top