Zebulon
Swordsman
Som jag ser det är grundegenskaperna inte "klassiska" grundegenskaper (om det nu finns såna) utan snarare färdigheter. De berättar exempelvis inte hur stark en varelse är utan hur bra denne är på att lösa problem som har med styrka att göra.
Vilket vi alla redan konstaterat finns inga färdigheter i spelet.
Jag menar att det är så för att det bara finns 8 färdigheter i spelet och de har kallats grundegenskaper.
Nu kommer min undran.
Hur stark är en rese?
Vi säger att en rese och en svartalf möts en gryning i en glänta i ljusa Davokar. Ingen av dom är stora tänkare, båda löser sina problem sin styrka och betraktas som riktigt urstarka av sina respektive medpersoner.
Resen är starkast i sin människoby, han har styrka 15.
Svartalfen är starkast i sin by också, han har också styrka 15.
Vem är starkast?
Jag förstår att att resen är starkast men var ger reglerna en hint om hur starka individer är, dvs hur mycket de kan lyfta, knuffa eller knäcka?
Hur mycket starkare är resen än svartalfen?
Sen kommer en människa in i gläntan.
Han är smed och urstark. Men han är också ingenjör och schackspelare, han föredrar att lösa de flesta av sina problem med Listig så det är hans högsta egenskap. Han bara 13 i styrka men han är fortfarande urstark, väger 110 pannor och kan verkligen lyfta tunga grejer, det är bara det att han är ännu bättre på att tänka ut lösningar på problem.
Hur ser den relativa styrkan ut mellan resen, svartalfen och människan?
Styrka är den enda fysiska egenskap där detta är viktigt, de andra egenskaperna har jag inga problem med, det funkar toppen att ha dom dom relativa värden mot resten av alla andra i spelet, det är just styrkan jag har problem med i detta fall.
Sen har jag ett annat problem men det tar jag i en annan tråd...
Vilket vi alla redan konstaterat finns inga färdigheter i spelet.
Jag menar att det är så för att det bara finns 8 färdigheter i spelet och de har kallats grundegenskaper.
Nu kommer min undran.
Hur stark är en rese?
Vi säger att en rese och en svartalf möts en gryning i en glänta i ljusa Davokar. Ingen av dom är stora tänkare, båda löser sina problem sin styrka och betraktas som riktigt urstarka av sina respektive medpersoner.
Resen är starkast i sin människoby, han har styrka 15.
Svartalfen är starkast i sin by också, han har också styrka 15.
Vem är starkast?
Jag förstår att att resen är starkast men var ger reglerna en hint om hur starka individer är, dvs hur mycket de kan lyfta, knuffa eller knäcka?
Hur mycket starkare är resen än svartalfen?
Sen kommer en människa in i gläntan.
Han är smed och urstark. Men han är också ingenjör och schackspelare, han föredrar att lösa de flesta av sina problem med Listig så det är hans högsta egenskap. Han bara 13 i styrka men han är fortfarande urstark, väger 110 pannor och kan verkligen lyfta tunga grejer, det är bara det att han är ännu bättre på att tänka ut lösningar på problem.
Hur ser den relativa styrkan ut mellan resen, svartalfen och människan?
Styrka är den enda fysiska egenskap där detta är viktigt, de andra egenskaperna har jag inga problem med, det funkar toppen att ha dom dom relativa värden mot resten av alla andra i spelet, det är just styrkan jag har problem med i detta fall.
Sen har jag ett annat problem men det tar jag i en annan tråd...