Nekromanti Hur starta man sin egen rollspelföretag?

Master Pelle

Warrior
Jag själv har fundera på att starta en egen liten företag men frågan är hur gör man det? Måste man gå till myndigheten att får tillstånd eller registrera sig? Måste man betala skatter för driva en egen småföretag? Är man tvungen har folk som hjälper med företag även man vill driva den själv?

Magnus_UBBT

Veteran
Du behöver en f-skattesedel från skattemyndigheten. Ja, skatter måste man betala, men bara på inkomster, precis som vanligt. Och så är det arbetsgivaravgifter -- om du ska ge dig själv lön. Nej, man måste inte ha folk som hjälper till, men det underlättar enormt att skaffa sig en revisor när det är dags att deklarera.

Jag antar vi snackar enskild firma nu, handelsbolag eller aktiebolagsbildning är kanske lite tidigt att tänka på.

Ring till närmsta arbetsförmedling, de brukar köra starta eget-kurser då och då. Om inte annat har de en hel bunt med fina trycksaker du kan få läsa.

Eller be Krille ösa lite ur kunskapshinken.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Har du en produkt? (ANT)

Om du inte har ett rollspel du tänkt publicera verkar det lite ambitiöst att starta ett företag. Om du har ett färdigt rollspel: Vad handlar det om?

Lycka till i vilket fall som helst!

/tobias

Krille

Super Moderator
Krille informerar

"Jag själv har fundera på att starta en egen liten företag men frågan är hur gör man det?"

Tipset att gå till arbetsförmedlingen och prata starta-eget-kurs är en jättebra idé! Där kan du få veta exakt vad du behöver.

"Måste man gå till myndigheten att får tillstånd eller registrera sig?"

Det finns två registreringar du måste göra. Det ena är att registrera bolaget. Det gör du hos Bolagsverket (http://www.bolagsverket.se/). Du behöver vara minst 16 år för att själv driva företag, och det kostar 1000 kronor att registrera företaget.

Det andra är ett F-skattesedel eller särskild A-skattsedel. Det får du från Skatteverket (http://skatteverket.se/) och det kostar ingenting. Du behöver också ett momsregistreringsnummer. Det får du också hos Skatteverket och kostar heller ingenting. Blanketten för det heter SKV 4620.

"Måste man betala skatter för driva en egen småföretag?"

Det finns några skatter du måste betala som företagare.

1) Moms. Varje gång en kund betalar en vara så betalar kunden egentligen varans pris plus moms. Den momsen ska betalas in. Kostar varan 80 kronor och momsen är 25% så blir varans totala pris inklusive moms 100 kronor (80 kr + 25% av 80 kr), varav 20 kronor alltså är moms. Kunden ger dig alltså 100 kronor och av dessa ska du ge 20 till staten. Fast riktigt så enkelt är det inte: när du köpte in varan kanske den kostade 50 kronor inklusive moms (dvs 40 kr + 10 kr moms). Det innebär att du redan har betalat 10 kronor moms till staten när du köpte in varan via den du köpte varan av, så du kan dra av de tio kronorna från de 20 som du ska betala in. Så av de tjugo kronor moms som du ska betala så har du redan betalat 10 kronor till den som du köpte varan från, och 10 kronor till ska staten få av dig. Moms betalas månadsvis om man har någorlunda stort företag (omsättning på över en miljon, vill jag minnas) och årsvis om man har ett väldigt litet företag.

2) Sociala avgifter och inkomstskatt. Tar du ut lön ur företaget så ska du betala skatt för detta. Hur mycket beror på vilken kommun du bor i, men säg ca 32 kronor per 100 kronor eller så. Det innebär att om du tar ut 100 kronor i lön från företaget så ska du betala 32 kronor till staten i inkomstskatt. Dessutom ska företaget betala sociala avgifter (kallas "egenavgifter" för småföretagare och är på 30,89%, och "arbetsgivaravgifter" för anställda och är på 32.70%). Det innebär att för att mitt företag ska få ge mig 100 kronor i lön (varav 32 betalas i skatt) så måste företaget dessutom betala 30,89 kronor till staten.

3) Vinstskatt. Om ditt företag skulle visa sig ge vinst (det vill säga alla inkomster minus alla utgifter) så måste företaget betala skatt för detta. För småföretag så räknas detta som en inkomst för företagaren, det vill säga att om jag tjänar 10 000 kronor på att sälja rollspel (yeah, dream on!) så är det alltså 10 000 kronor mer i min inkomst som jag måste skatta för. Det går att trixa lite med det. Man kan avsätta 25% av vinsten i en så kallad periodiseringsfond, som måste återföras företaget inom 6 år, och eventuell förlust kan man föra in i nästa års verksamhet som ett underskott.

"Är man tvungen har folk som hjälper med företag även man vill driva den själv?"

Du behöver en revisor, som håller koll på dig och intygar att du inte fuskar med något.

Master Pelle

Warrior
Re: Har du en produkt? (ANT)

Om du inte har ett rollspel du tänkt publicera verkar det lite ambitiöst att starta ett företag. Om du har ett färdigt rollspel: Vad handlar det om?
Jag har inte gjord någon färdig produkt än men jag har ide'er för den. Men jag tänker inte starta företagen än om jag har en eller några färdiga rollspel produkter först.

Om du vill veta vilket typ av rollspel som jag tänker skapa är ju en ny tillbehör bok till superhjälte rollspelen Mutants and Masterminds. De följade tillbehör bok som jag har tänkt mig att skriva är ju kampajen/äventure modelen om super terroist organisation, skandinaviska superhjälte organisation och steam fantasy världen.

Master Pelle

Warrior
Hur är det med nätförsäljning på e-dokumenter?

Tacka för information. Men hur går det med om man säljer elektronik dokumenter på näten? Exempel på den här hemsida http://www.rpgnow.com/ . Måste man allafall betala skatter för det?

Krille

Super Moderator
Samma där

"Men hur går det med om man säljer elektronik dokumenter på näten? Exempel på den här hemsida http://www.rpgnow.com/ . Måste man allafall betala skatter för det?"

Samma sak. Det viktiga är inte vad du säljer (det avgör bara huruvida momssatsen ska vara 6%, 12% eller 25%), utan att du säljer. Då ska du betala moms och för det behöver du ett momsregistreringsnummer. Skulle du dessutom tjäna pengar på det så måste du betala skatt, och för det behöver du F-skattesedel eller särskild A-skattsedel.

Master Pelle

Warrior
Några tips?

Ok, tack. Javisst en till fråga till Krille, eftersom du själv driver en egen liten företag och har erfareheten av det, kan du berätta hur svårt det att driva den och kan du möjligvis ger oss några tips?

Krille

Super Moderator
Sex tips

"Javisst en till fråga till Krille, eftersom du själv driver en egen liten företag och har erfareheten av det, kan du berätta hur svårt det att driva den och kan du möjligvis ger oss några tips?"

Tips 1) Glöm'et! Det är skitmycket strul och man tjänar verkligen inte mycket pengar på rollspel i Sverige. Så om du verkligen inte måste, gör det inte.

Tips 2) Det bästa sättet att få en liten förmögenhet från rollspel är att börja med en stor. Sannolikheten är rätt stor att du faktiskt förlorar pengar. Räkneexempel: antag att du kan producera din PDF gratis. Säg att du tar 100 kronor styck. Jag tror inte att många är villiga att betala 100 spänn för en PDF, men om de gjorde det så skulle du behöva sälja 10 stycken för att täcka registreringsavgiften och ytterligare 3 för att täcka momsen. Jag tror inte att man kan räkna med sådana upplagor om man spontant dyker upp på rollspelsmarknaden. Jag har lobbat för Västmark i sju år nu, och lyckats sälja ca 250 ex! Tänk nu din sits: du dyker upp från ingenstans och försöker sälja PDFer. Hur många tror du att du kan sälja, utan att folk är medvetna om dig och din produkt? Så jag blir förvånad om du kommer upp i 13 ex, faktiskt. No offense.

Tips 3) Täckning bakåt! Ta inte ut pengar ur firman som du inte är absolut säker på att du faktiskt har. Se till att varje uttagen krona är skattad, momsad, och egenavgiftad! Se dessutom till att alla räkningar och utgifter är betalda. Först då kan du börja fundera på löneuttag. Orsaken är dösimpel: skatteverket har förtur på dina pengar. Kan du inte betala skatten så får du en skatteskuld och den kommer fogden driva in med alla till buds stående medel, och du vill inte ha den smällen.

Tips 4: Hamstra kvitton! Allting som kan härröras till verksamheten är jättebra. Fixa kvitton på det och för in det i bokföringen som lämpliga utgifter. Som exempel så kan jag nämna att copic-markers är snordyra och att jag aldrig skulle ha råd att skaffa dem för privat bruk, men däremot så behövs de för att illustrera Andra Imperiet. Så jag skaffade dem till verksamheten. Därmed så blir de en utgift i företaget, och minskar vinsten. I princip innebär det att företaget köper pennorna innan skatten dras, och dessutom kan momsen på inköpet kvittas. Det innebär förstås att om företaget kursar så måste alla dessa inköp för företaget snos av fogden först.

Tips 5: Bokför allt! Du behöver faktiskt snorkoll på alla dina siffror när året är slut och årsbokslutet ska sammanställas. Så tar du ut en godisklubba ur företaget så ska det finnas en bokföringspost på det. Du kanske hatar när du gör det, men det kommer bli så mycket lättare på slutet, och gör du det inte så kommer du att ångra djupt att du inte gjorde det när du försöker hitta de där 2.50 som försvann ur företaget i somras...

Tips 6: Ha flera hattar! En hatt för dig som privatperson, och en hatt för dig som företagare. Privatpersonen ska inte in och nalla på företagets papper och pengar. Helst ska du ha separata konton för pengarna (och glöm inte bankgiro till företagskontot). Var mycket, mycket noga med att hålla isär dina hattar.

Feliath

Swashbuckler
Words of wisdom [OT]

Tips 6: Ha flera hattar!
Detta är ett utmärkt bra tips alldeles oavsett företag, rollspel eller gireringar :gremgrin:

/Feliath - de går säkert att kvitta som utgifter för företaget dessutom

Johan K

Gammal & dryg
Re: Sex tips

Det var ju en hel massa bra tipps där ja, det kan man ju lungt säga.

Ett tipps till MasterPelle:
Legend Hobbyspel har ju laggt ner sin verkasmhet & letade/letar, iaf för ett tag sedan, personer som är villiga att ta över den verkasmheten. Det kasnek är nått att spinna vidare på. Du kan ju kolla lite på den sidan som de har, den hittar du här.

Hoppas att du får iordning på det hela !!

Master Pelle

Warrior

Ett tipps till MasterPelle:
Legend Hobbyspel har ju laggt ner sin verkasmhet & letade/letar, iaf för ett tag sedan, personer som är villiga att ta över den verkasmheten. Det kasnek är nått att spinna vidare på. Du kan ju kolla lite på den sidan som de har, den hittar du här.
Tack för det tipsen men jag tror att jag avstår det. Jag föredra starta helt egen med egen varumärket. Men jag är inte säker att jag kommer verklig starta en egen småföretag tills jag skaffa en bra jobb.

Krille

Super Moderator

"Men jag är inte säker att jag kommer verklig starta en egen småföretag tills jag skaffa en bra jobb."

En sak till: du är skyldig att informera din arbetsgivare om att du tänker starta en egen bisyssla, och dessutom förklara vad den går ut på, så att du inte sysslar med konkurrerande verksamhet.