Krille informerar
"Jag själv har fundera på att starta en egen liten företag men frågan är hur gör man det?"
Tipset att gå till arbetsförmedlingen och prata starta-eget-kurs är en jättebra idé! Där kan du få veta exakt vad du behöver.
"Måste man gå till myndigheten att får tillstånd eller registrera sig?"
Det finns två registreringar du måste göra. Det ena är att registrera bolaget. Det gör du hos Bolagsverket (
http://www.bolagsverket.se/). Du behöver vara minst 16 år för att själv driva företag, och det kostar 1000 kronor att registrera företaget.
Det andra är ett F-skattesedel eller särskild A-skattsedel. Det får du från Skatteverket (
http://skatteverket.se/) och det kostar ingenting. Du behöver också ett momsregistreringsnummer. Det får du också hos Skatteverket och kostar heller ingenting. Blanketten för det heter SKV 4620.
"Måste man betala skatter för driva en egen småföretag?"
Det finns några skatter du måste betala som företagare.
1) Moms. Varje gång en kund betalar en vara så betalar kunden egentligen varans pris plus moms. Den momsen ska betalas in. Kostar varan 80 kronor och momsen är 25% så blir varans totala pris inklusive moms 100 kronor (80 kr + 25% av 80 kr), varav 20 kronor alltså är moms. Kunden ger dig alltså 100 kronor och av dessa ska du ge 20 till staten. Fast riktigt så enkelt är det inte: när du köpte in varan kanske den kostade 50 kronor inklusive moms (dvs 40 kr + 10 kr moms). Det innebär att du redan har betalat 10 kronor moms till staten när du köpte in varan via den du köpte varan av, så du kan dra av de tio kronorna från de 20 som du ska betala in. Så av de tjugo kronor moms som du ska betala så har du redan betalat 10 kronor till den som du köpte varan från, och 10 kronor till ska staten få av dig. Moms betalas månadsvis om man har någorlunda stort företag (omsättning på över en miljon, vill jag minnas) och årsvis om man har ett väldigt litet företag.
2) Sociala avgifter och inkomstskatt. Tar du ut lön ur företaget så ska du betala skatt för detta. Hur mycket beror på vilken kommun du bor i, men säg ca 32 kronor per 100 kronor eller så. Det innebär att om du tar ut 100 kronor i lön från företaget så ska du betala 32 kronor till staten i inkomstskatt. Dessutom ska företaget betala sociala avgifter (kallas "egenavgifter" för småföretagare och är på 30,89%, och "arbetsgivaravgifter" för anställda och är på 32.70%). Det innebär att för att mitt företag ska få ge mig 100 kronor i lön (varav 32 betalas i skatt) så måste företaget dessutom betala 30,89 kronor till staten.
3) Vinstskatt. Om ditt företag skulle visa sig ge vinst (det vill säga alla inkomster minus alla utgifter) så måste företaget betala skatt för detta. För småföretag så räknas detta som en inkomst för företagaren, det vill säga att om jag tjänar 10 000 kronor på att sälja rollspel (yeah, dream on!) så är det alltså 10 000 kronor mer i min inkomst som jag måste skatta för. Det går att trixa lite med det. Man kan avsätta 25% av vinsten i en så kallad periodiseringsfond, som måste återföras företaget inom 6 år, och eventuell förlust kan man föra in i nästa års verksamhet som ett underskott.
"Är man tvungen har folk som hjälper med företag även man vill driva den själv?"
Du behöver en revisor, som håller koll på dig och intygar att du inte fuskar med något.