Hur stor regelskillnad är det mellan Western I och Western IV ?

!roll 1d20

Veteran
Western classic verkar svårt att få tag på, kan man använda Western IV som substitut utan att nostalgikerna får präriefeber?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Western 1 brukar finnas på Tradera med jämna mellanrum till bra pris. Bästa versionen är dock Western 3.
Intressant! Jag har spelat I och III, den senare var ju bättre. Varför tycker du III är bäst?

Mogger

Hipsteranka
Intressant! Jag har spelat I och III, den senare var ju bättre. Varför tycker du III är bäst?
Det är den mest strömlinjeformade versionen. Den hade kunnat snyggas till ytterligare men är absolut enklast och smidigast, utan att tappa det som är Western.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Det är den mest strömlinjeformade versionen. Den hade kunnat snyggas till ytterligare men är absolut enklast och smidigast, utan att tappa det som är Western.
Ah. Så du menar att de slipade bort för mycket i IV? (Jag har dålig koll på IV).

!roll 1d20

Veteran
I see. Tradera eller högsjön är vad som gäller då, w3/w4 är nog för moderniserat för målgruppen ("DoD Expert was the peak"-traditionalister). Tack för svaren!

luddwig

Lawful evil
En tämligen vanlig uppfattning verkar vara att Western inte moderniserats nämnvärt utan stannat i det sena 80-talets detaljism och simulationism. Till exempel har alla versioner långa färdighetslistor samt den karakteristiska träffmallen. Utifrån det gissar jag att alla versioner kan funka för 80-talstraditionalister.

Mogger

Hipsteranka
I see. Tradera eller högsjön är vad som gäller då, w3/w4 är nog för moderniserat för målgruppen ("DoD Expert was the peak"-traditionalister). Tack för svaren!
Ska dock sägas att Western 3 numera har nästan 30 år på nacken, så jag vet inte om det är så modernt... :) Det är ju också författat av samma personer.

Däremot älskar jag bakgrundstabellerna i Western 1! Att rulla fram sin familj och ursprung är kul. Det finns liknande i Western IV och även om de är mer beskrivande känns de inte lika intressanta, och blir aningen repetitiva.