DoD Hur stort är Chronopia?

HerrKingsley

Veteran
Joined
7 May 2024
Messages
17
Spelar ett äventyr i dod 91 där jag vill beskriva Cronopia. Eventuellt kommer rp ta sig dit. Finns det beskriver någonstans Chronopias storlek till ytan?
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
573
Well, enligt min beräkning bör Stubbsta'n, om vi säger att den är en ellips med radierna 1 km och 0,75 km, vara 2,35 km^2. Tar vi sedan det området på stadskartan så kan vi spänna upp ett 90 graders vinklat område med lika proportioner men tio gånger större sidor. Så Chronopia blir ungefär 100 gånger större än Stubbsta'n, alltså 235 km^2. Jämförelsevis är Stockholms kommun 207 km^2. stubbstan.jpg
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,536
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Trot inte man bör ta avstånden och skalorna på den kartan bokstavligt. Chronopia är annars exakt så stort som spelgruppen och SL vill att den ska vara. Själv så brukar jag som SL försöka skapa en känsla av att staden är nästintill oändligt stor, staden är också väldigt vertikal med torn som är mer som skyskrapor på steroider. Men som sagt, gör vad som passar bäst för just din spelgrupp!
 

HerrKingsley

Veteran
Joined
7 May 2024
Messages
17
Well, enligt min beräkning bör Stubbsta'n, om vi säger att den är en ellips med radierna 1 km och 0,75 km, vara 2,35 km^2. Tar vi sedan det området på stadskartan så kan vi spänna upp ett 90 graders vinklat område med lika proportioner men tio gånger större sidor. Så Chronopia blir ungefär 100 gånger större än Stubbsta'n, alltså 235 km^2. Jämförelsevis är Stockholms kommun 207 km^2. View attachment 20746
Grymt tack, 235 km^2 känns ju inte så stort. Utav de moduler jag har läst så får man känslan av att Chronopia är nästan oändligt stor. Fast och andra sidan, Bagdad var en av världens största städer under medeltiden och den var "bara" 10 km^2.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,913
I en annan tråd skrev jag om hur jag tyckte att Chronopia skulle vara oändligt, men bara efter att man kommit in i staden:

”Bondpojken som tagit sig in i staden men efter tre dagars strapatser vill han hem till mor sin. Men han hittar inte ut. Hm konstigt, låg inte portarna här just intill den stora statyn. Pojken frågar en grupp stadsvakter om vägen ut och de tittar förvirrat på varandra och mumlar något obegripligt. Pojken måste ju tjäna till brödfödan under tiden som han letar efter vägen ut, så han joinar tjuvgillet. Allteftersom arbetar han sig uppåt och blir lite av en större aktör i den undre världen. En dag flera år senare träffar han på en vilsen bondflicka på stadens gator. Hon vill så gärna hem till sin familjs gård och letar efter vägen ut ur staden. Ett fragment av en tanke pickar i pojkens bakhuvud. ”Ut ur staden”? Det påminner honom om något vagt minne för flera år sedan. Det var något han ville göra. Något viktigt. Han ville…han ville… Pojken ruskar bort tanken, mumlar något till flickan och lämnar platsen.”

Skulle kunna vara ett uppslag i din kampanj: Rollpersonerna måste hitta ett sätt att ta sig ut ur staden innan de glömmer att det finns ett ”utanför”?
 

HerrKingsley

Veteran
Joined
7 May 2024
Messages
17
I en annan tråd skrev jag om hur jag tyckte att Chronopia skulle vara oändligt, men bara efter att man kommit in i staden:
Faktum är att jag tyckte det du skrev i den tråden va så bra att det är så Chronopia är i mitt äventyr. Eftersom vi spelar DoD 91 så har vi egentligen inte behovet av att vara i Chronopia om inte RP:na vill, men hotet från De Hängivna har spridit sig över värden och därför behöver RP:na besegra dem och kanske förgöra hela Chronopia :)
De kommer iaf se Chronopia från utsidan där av frågan om storlek.


När de kommer över kullen ser de Chronopia breda ut sig i dalen nedanför – en stad så massiv och enorm att dess mäktighet nästan får luften att vibrera. Det är en syn som både drar blickarna till sig och avskräcker, för Chronopia är större än någon stad de någonsin skådat.

"Chronopia," säger Arn med en hård röst, "en gång i tiden var hon kanske den vackraste staden på hela Altor. Men sedan Kejsaren allierade sig med de Hängivna för att kontrollera den sjätte konfluxen, har hon blivit ett fängelse. De Hängivna är nu dess fångvaktare, fria att utföra sina vidriga experiment på stadens invånare, fria att skapa sina fasansfulla föremål, svartgods och demonverk. Kejsaren bryr sig inte längre om sitt folk. För honom är bara att kunna kontrollera den sjunde konfluxen det viktiga. Och De Hängivna har lovat honom det i utbyte mot stadens invånare"

"Att ta sig in är ingen konst. Vakterna bryr sig knappt om vem som passerar grinden – till och med en odokumenterad Rese hade slunkit igenom utan problem. Men ut… ut är en annan sak. Ser ni där, vid västra vakttornet? Den dörren, knappt större än en glugg, krymper sakta. Muren är magisk, förstår ni. Den släpper in alla, men ingen slipper ut.

Men det finns ett sätt. Via de Grå Hallarna. Jag ska ta mig in i Chronopia och hitta ett ställe där jag kan hålla mig gömd. Därifrån öppnar jag en portal till de Grå Hallarna. Från dem vet jag vägen till Traktorien, där Blodsbröderna väntar. Ni kommer att se min signal när de smugit sig in i Chronopias hjärta och står redo för dödsstöten."

Arn sveper blicken över gruppen, och ett kallt, beslutsamt leende sprider sig över hans läppar. “Det här, vänner, är sista chansen att dra sig ur.”
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,536
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Faktum är att jag tyckte det du skrev i den tråden va så bra att det är så Chronopia är i mitt äventyr. Eftersom vi spelar DoD 91 så har vi egentligen inte behovet av att vara i Chronopia om inte RP:na vill, men hotet från De Hängivna har spridit sig över värden och därför behöver RP:na besegra dem och kanske förgöra hela Chronopia :)
De kommer iaf se Chronopia från utsidan där av frågan om storlek.


När de kommer över kullen ser de Chronopia breda ut sig i dalen nedanför – en stad så massiv och enorm att dess mäktighet nästan får luften att vibrera. Det är en syn som både drar blickarna till sig och avskräcker, för Chronopia är större än någon stad de någonsin skådat.

"Chronopia," säger Arn med en hård röst, "en gång i tiden var hon kanske den vackraste staden på hela Altor. Men sedan Kejsaren allierade sig med de Hängivna för att kontrollera den sjätte konfluxen, har hon blivit ett fängelse. De Hängivna är nu dess fångvaktare, fria att utföra sina vidriga experiment på stadens invånare, fria att skapa sina fasansfulla föremål, svartgods och demonverk. Kejsaren bryr sig inte längre om sitt folk. För honom är bara att kunna kontrollera den sjunde konfluxen det viktiga. Och De Hängivna har lovat honom det i utbyte mot stadens invånare"

"Att ta sig in är ingen konst. Vakterna bryr sig knappt om vem som passerar grinden – till och med en odokumenterad Rese hade slunkit igenom utan problem. Men ut… ut är en annan sak. Ser ni där, vid västra vakttornet? Den dörren, knappt större än en glugg, krymper sakta. Muren är magisk, förstår ni. Den släpper in alla, men ingen slipper ut.

Men det finns ett sätt. Via de Grå Hallarna. Jag ska ta mig in i Chronopia och hitta ett ställe där jag kan hålla mig gömd. Därifrån öppnar jag en portal till de Grå Hallarna. Från dem vet jag vägen till Traktorien, där Blodsbröderna väntar. Ni kommer att se min signal när de smugit sig in i Chronopias hjärta och står redo för dödsstöten."

Arn sveper blicken över gruppen, och ett kallt, beslutsamt leende sprider sig över hans läppar. “Det här, vänner, är sista chansen att dra sig ur.”
Låter coolt! En annan sak gällande Chronopia om jag minns rätt, är att det tar dagar att passera de sju gigantiska forten som vakar över det enda passagen till ”Dumporten”. Så det säger en del om stadens ” tänkta” storlek!
 
Top